mint azt a
fenti, címként választott illyési idézet elárulja: a huszadik század
legnagyobb magyar zenei megújítóiról, a sokak szerint ikercsillagnak nevezett nagy párosról fogok írni az alábbi tanulmányomban: Bartók Béláról és Kodály
Zoltánról. Nem kívánok belemenni részletesen műveik elemzésébe, hiszen nem
vagyok sem zeneesztéta, sem zenekritikus, sem zenetudós, csupán egy zeneszerető, művészetek iránt rajongó ember.
Itt és most elsősorban az a cél vezérelt, hogy egyfajta portrét rajzoljak személyiségükről, kiemeljem azonos és különböző tulajdonságaikat. Továbbá rávilágítsak azokra a hasonlóságokra és eltérésekre is, amik megkomponált zeneműveikben és egyéb tevékenységeikben megjelentek.
S ha vázlatosan is, de bemutassam kiváló egyéniségüket, jellemük, értékrendjük, elképzeléseik és szándékaik által vezérelt cselekedeteiket. Emberi, erkölcsi hozzáállásukat ahhoz az adott korhoz, annak eseményeihez amelyben és amik között akkor éltek a huszadik század első felében. Ellenérzésüket, viszolygásukat tiltakozásukat mindazokkal az embertelen történelmi, társadalmi eseményekkel, ordas téveszmékkel szemben, amelyekbe beleszülettek, s amelyekkel kénytelenek voltak megküzdeni.
És amik mind ott
vannak és erőteljes hangot – mégpedig zenei hangot, eredeti, önálló, egyéni
harmóniát – kaptak megalkotott műveikben. Ha kellett: „pokolzajt zavaró
harci jajjal” – ahogy Illyésnél
találóbban senki nem fogalmazta meg -
kiáltva az emberiség felé, utat mutatva emberségük és zenéjük
példamutatásával.
Mindketten azok közé a zenei vezéregyéniségek közé, a hazai, sőt európai kultúrát és művészetet megújító propagátorok sorába tartoztak, akik zeneszerető, sőt hangszeren játszó szülők gyermekeként, meleg családi otthonból, nyugodt szeretetteljes gyermekkorból érkeztek ifjúkoruk küszöbéhez.
Édesapjuk és édesanyjuk gondossága, szeretete, odafigyelése és segítése - mellyel életpályájukat mindvégig figyelemmel kísérték, erkölcsileg és tőlük telhetően anyagilag is támogatták – ugyanolyan példamutató volt, mint fiaik minden cselekedete, egész személyisége és életműve. Meggyőződésem, hogy nélkülük, és igazi élettársként mellettük élő és munkálkodó feleségeik - s bár kevés, de igaz, őszinte szívvel segítő, becsületes kollégáik, barátaik - támogatása nélkül nem lettek volna képesek olyan emberi és alkotóművészi magaslatokra jutni, céljaikat elérni, mint amire egy fél évszázad alatt jutottak.
A vasutas és az iskolaigazgató-mezőgazdász édesapák: a flandriai ősöktől származó Kodály Frigyes (1853-1926) és a Borsod-megyei ősökkel rendelkező id. Bartók Béla (1855-1888)) nagyon szerették gyermekeiket. Nemkülönben és úgyszintén a Zoltánt és Bélát igaz szívvel, katolikus hittel, s a legnagyobb szeretettel nevelő édesanyák is. A lengyel ősökkel bíró Jalovetzky Paulina (1857-1935) háztartásvezető és a felvidéki, véle egy évben született Voit Paula (1857-1939) tanítónő ugyanis mindent megtettek annak érdekében, hogy gyermekeik a legjobb indíttatással hagyhassák el a szülői házat, s járják aztán végig a maguk által megálmodott keserves, de boldogító útjukat.
„Azt hiszem, zenei tehetségemet, muzsikus hajlamomat ettől a finom lelkű, drága asszonytól örököltem” - emlékezett vissza később szeretett édesanyjára Bartók.
Milyen elvek és érdekek, milyen értékrend vezette őket - a két világháborút, továbbá számtalan politikai rendszert megérve és megszenvedve - miközben folyamatosan alkották zeneműveiket, melyekhez a maguk egyénisége, művészi szándéka és alkotóereje, stílusa szerint használták és dolgozták fel – ihlető forrásként - az általuk éveken át gyűjtött népzenei kincset? Hogyan sikerült megkomponálni a század első felének sanyarú körülményei között is saját zenei életművüket, melyet egyértelműen a magyar kultúra német befolyása ellen, s azt megtörve sikerült megteremteniük?
Hogyan tudták megőrizni emberségüket, erkölcsi tartásukat, humánus és művészi elveiket mindazokkal a téveszmékkel, háborús előkészületekkel és a háborús pusztításokkal, rombolásokkal, sőt katasztrófával szemben, melyekben részük volt, melyeknek átélői voltak a téveszméktől megrészegült erőszakos nagyhatalmi politika gőgös birtoklási vágyai miatt? És miképpen alkottak, hogyan végezték tudományos, pedagógiai tevékenységüket abban a rövid, alig húsz éves intervallumban, amit „békeidőként”, egyfajta felszusszanásként engedélyeztek a nagyhatalmak az emberiség számára a két világháború között? Miként éltek és alkottak az Európa egét elborító népirtó eszmék fokozatos fenyegetése, a hazai közélet és politika fasizálódása közepette?
S hogyan határoztak sorsukról, magánéletükről, alkotói és közéleti működésük további folytatásáról, művészi fejlődésük jövőjéről akkor, amikor az egész politikai, gazdasági és főként kulturális légkör megváltozása őket is döntésre késztette, sőt kényszerítette? Mindezekre a kérdésekre kívánok az alábbiakban válaszolni – megvilágítva az okokat és összefüggéseket, amelyek cselekedeteik, szándékaik, jellemük és alkotóművészetük között, illetve hátterében voltak.
EMBERI ÉS ALKOTÓI PORTRÉ
A „példamutató nagy ikerpár” portréjának és zenei alkotóművészetének összehasonlítására nyitányként három illusztris egyéniség gondolatait hívom most segítségül. Visszaemlékezéseik a lehető leghitelesebben illusztrálják kettejük rendkívüli - nemcsak a saját jelenükben, de a haláluk után is utat mutató - egyéniségüket, szándékaikat és küzdelmeiket. Az egykori Kodály-tanítvány, a nála 25 évvel fiatalabb Doráti Antal (1906-1988) már világhírű karmesterként írt memoárjában mindarról, hogy kettejük személyes jelenléte, kisugárzása, sőt barátsága mi mindent jelentett számára:
„Amikor tanítványa lettem, már élő legenda volt Kodály. De nem volt remetetípus, mindig látható volt, mindig el volt foglalva, mindig gondolataiba volt merülve. „Krisztus a korcsolyán!” kiáltották többen is, amikor megpillantották szakállas, bricsesznadrágos alakját, ahogy a korcsolyapályán köreit rótta. Bent a Zeneakadémián szinte féltünk tőle, oly szigorú volt, a komplex tananyag minden tárgyát ő tanította. Tanítványaihoz úgy viszonyult, hogy később ez a rettegés oldódott és szabadnak, könnyelműnek éreztük magunkat. Keveset beszélt, de minden szavának súlya, értelme volt. Kétszer voltam Kodály-növendék: először, amikor ő tanított, másodszor, amikor megértettem a tanultakat.
Az egyik zeneszerzési órán osztálytársam benyújtotta a darabját, s észrevettük, hogy a mester fordítva tartja a kottalapot és úgy tanulmányozza. S mikor erre figyelmeztettük, ennyit mondott: „Egy jó kompozíció minden irányból nézve jó.” Régi vágású tanárkollégái gyakran mondogatták neki, hogy legyen kissé konzervatívabb, mire ő így reagált: „Nem taníthatok tegnap.” Olyan tanár volt, aki figyelemmel kísérte növendékei további pályáját is. Amikor nehéz időszakon estem át – levelet írt hozzám egészen baráti hangnemben, mely rendkívüli önbizalmat, erőt adott számomra.
Mikor elkezdtem később komponálni is a vezénylés mellett - megmutattam neki a Missa Brevisem partitúráját Londonban. Megnézte, s azt mondta: „Egészen bizáncias. Örülök, hogy rájött, hogy a Pacem szó ábrázolására a legalkalmasabb egy E-dúr akkord.” 80. születésnapjára huszonhárman fogtunk össze, hogy egy-egy variációsorozatot írjunk a tiszteletére, az ő egyik dallama alapján. Legfőbb tanítása számunkra az volt, hogy önmagunktól mindig a teljes odaadást követeljük meg. Ő ezt igen egyszerűen ebben összegezte:” Mindenki hozza el a maga tégláját.” Amit jómagam azzal egészítenék ki: A nem létható tégla ugyanolyan lényeges része az épületnek, amelyet felemelni segít, mint amelyiket már messziről látunk.
Csak zongorát oktatott, zeneszerzést soha. Amint egyszer Veress Sándornak elmondta: a komponálást ő alapvetően ösztönös funkciónak tarja, amelyet tudatalatti erők kormányoznak, és fél, hogy kárt tesz ezekben az erőforrásokban, ha tanítás közben a felszínre erőlteti őket. Amikor jelen voltam második vonósnégyesének bemutatóján az egy felkavaró élmény volt számomra. A hatalmas középső tétel, ez a démoni erejű scherzo úgy lekaszabolt, mint egy orkán. A Kékszakállú meghallgatásra apám még túl fiatalnak tartott, később persze megértettem, hogy a férfivilágot jellemzi, s üzenete hasonló Wilde Saloméjához: „ a szerelem misztériuma erősebb, mint a halálé.”
Amit Bartók egyes bírálói élete utolsó műveiről állítottak, hogy abban „leszállt” a tömegízléshez, az teljesen téves. Kodálynak volt igaza, aki Bartók halála után barátja életpályáját a nyíl útjához hasonlította. Bartóknak csak egy nyila volt és egy céltáblája. de annak a kellős közepébe talált. Kodállyal való közös együttműködésük, vállalkozásuk mögött az a szilárd meggyőződésük állt, hogy a zeneművészetek gyökerei a nép zenéjébe nyúlnak le. Magától kínálkozik a szép hasonlat a fával, mely gyümölcsöt terem, árnyékot kínál, tehát pihenést és táplálékot nyújt mindenkinek, de amelynek gyökere és törzse, mely az életadó nedveket fölszívja és közvetíti, elszakíthatatlanul ahhoz a talajhoz van kötve, ahhoz a helyhez, amelyen él és nő.
Nagyon nehéz megérteni, hogy Bartók, a legnagyobb magyar hogyan volt képes magát arra elszánni, hogy elhagyja hazáját. Ezt a lépést drágán kellett megfizetnie; a szó szoros értelmében fölért az öngyilkossággal. Meggyőződésem, hogy szülőföldről történő eltávozása megrövidítette az ő életét, s ezt ő is tudta, de megalkudott vele. De miért ment el? Egyszerű: az individuális ember a szabadságot mindennél többre értékeli. Sajátlag az egyre növekvő jobboldali nyomás elől menekült, de lényegében ellene volt mindenféle zsarnokságnak. Amerikában nehéz élete volt. Az volt Magyarországon is, de odaát az idegen légkör majdnem elviselhetetlen volt a számára. Szegénységben élt és halt meg. Amerikai szegénysége nem volt nagyobb az otthoninál, de nehezebb volt elviselni, mert az idegenben viselt szegénység volt. „Hogy tudhatnánk idegen földön énekelni?” –kérdezi Dávid király zsoltára.”
„Sajátságos játéka a sorsnak vagy a véletlennek, hogy a nagy művészi tehetségeket párosával adja. Gondoljunk csak Goethére és Schillerre, Aranyra és Petőfire, Adyra és Babitsra. A kettős naprendszerekhez hasonló berendezés ez. Valami kölcsönhatás, valami hasonlóság, valami egymást kiegészítő észlelhető a két egyéniség természetében. A két Koesslernél tanult fiatal: Bartók és Kodály is ilyen, akik már sokáig együtt gyűjtötték a tót és magyar népdalokat, s együtt álmodoztak a magyar szimfonikus zenéről. Bartók a merészebb, géniusz, tökéletes művésze a zongorának. Kossuth szimfóniája dacos, erőszakos kísérlet, új csapás, életre való, helyes, nemes kezdés.
Más irány, mint amivel Liszt, Erkel, Mosonyi próbálkoztak. Ő nem magyar „motívumokkal”, s nemzetiszínű ritmikával dolgozik, hanem hangulatai, érzései, gondolkodásmódja magyar. Zenéjének fajisága nem nacionalista jelszó, hanem a kultúrembernek önmaga előtt is titkolt állati és szent ösztöne, vonzalma a föld, a hely iránt, ahol született, ahol járni tanult, ahová az emlékek kötik. Első szvitjében már teljesen kiformálta stílusát, amely már meggyőzően zenekarra szabott gondolkozás és előkelő, felsőbb kifejezésmód egy nemzetközileg is érthető zenei formanyelv.”
……azok közé tartozik, akik inkább művészetet írnak, mint muzsikát. De ez a művészet minden porcikájával érdekel bennünket. Muzsikájában benne lüktet az ő egész érdekes temperamentuma: szilaj, szangvinikus magyar kedély, gúnyolódásra, vidám hahotázásokra és haragra egyaránt hajlamos. Kigúnyolta a Gotterhaltét, a császári himnuszt is a Kossuth szimfóniájában, s aki ilyet mer csinálni, az több, mint abszolút muzsikus. Fantáziabirodalma hasonlít az Ady Endréééhez. Csakhogy Bartók vidámabb, egészségesebb. Az ő szarkazmusa derültebb."
Mily rokon ez a megállapítás Kodályéval, aki jóval később – már ismervén társának legnagyobb alkotásait is – így nyilatkozott visszaemlékezéseiben: „Legnagyobb alkotásaiban is ott érezni a hagyomány talaját. Még ha a sztratoszférába is repül sem szakad el teljesen a földtől.”
Ám Csáth még nem ismerhette Bartók legnagyobb alkotásait, hiszen sajnálatos, korai halála hamar elragadta őt. Így nem hallhatta már a Kékszakállút, a Zene húrosokra, ütőkre…,sem a Divertimento-t, sem az Amerikában született kompozícióit. Mégis felismerte jellegzetességeit már a legkorábbi alkotásokban is. Akárcsak Kodályét, akiről viszont így írt, egyfajta összehasonlítást is téve közöttük:
„Kodály a cselló-zongora szonátájával, vonósnégyesével és zongoradarabjaival egyszerre mint kiforrott művész jelent meg a pódiumon. Nem annyira forradalmi szellem, mint Bartók, formái nem oly meglepőek, szeszélyesek és fantasztikusak, mint Bartóké, de hogy úgy mondjam: szilárdabb szerkezetek. Sokkal kontemplatívabb és kevésbé közlékeny természet, mint Bartók, aki utóbbinak, virtuóz lévén kenyere a közlékenység. Kodály a harmonizálásban nem annyira radikális. Ellenben a füle, a meghallásai, a mód, ahogyan a magyar faji ízt elkeveri a muzsikájában, óvakodva minden közönségességtől, a zenéjének előkelő, fölényes és komoly stílusa: közös a Bartókéval.”
Hát igen, így csak az tud nyilatkozni, értékelést adni két másik zseniről,aki maga is zseni. Aki már bimbózó állapotában előre látja az egész virágot, a fiatalkori művekben a már kiforrott alkotások erényeit is. S aki már látja a lényeget akkor, amikor életművük jelentős része még hátravan. Úgy is mondhatnánk: látja a csepp vízben azt, amiből a tenger lesz valamikor, hiszen a cseppben már benne leledzik a nagy óceán.
Kitűnő meglátásai mellett azonban nem hallgathatjuk el a nagyszerű író negatív személyiségvonásait, melyek meglehetősen elítélendők, kirívóak voltak, bár az írók-költők körében századokon át az effajta tulajdonságok, szokások nem számítottak ritkaságoknak. (Gondoljunk Villonra, Rimbaudra, Verlainre, Hoffmannra, Oscar Wildre, Zolára stb.) Csáth Géza erkölcsi értékrendszere, életről vallott elvei, egész, tragikus halálába torkolló életvitele homlokegyenest különbözött e két zseni etikai felfogásától és életmódjától.
Mintha szomorú sorsa, rövid élete is példázná azt a tételt, miszerint: ha az ember kísértésekkel
szembeni ellenállása túl gyengének
bizonyul, mert hiányzik a következetes és szilárd jellem, az etikai érzék, a hit, az emberi
tartás és helytállás – akkor maga a zsenialitás, a különleges képességek
megléte, a művészetek mélységes szeretete sem
képes egymaga megmenteni magát az embert. Az élvezetek mértéktelen hajszolása, a drogok iránti függőség rabláncra fűzi mind a testet, mind a lelket, mind pedig az értelmet. Mert az akarat, az önkontroll, az ellenállás teljes hiánya az egyénnek egész valóját maga alá temeti.
De az igazi művészet jelentőségében,
szerepében ugyanúgy hitt, annak ugyanolyan lelkes prédikátora volt, s irodalmi
munkásságában ugyanolyan alaposság, és igényesség jellemezte őt is, mint
azokat a zenei nagyságokat, akikről zenekritikáiban írt. Többek között e
nagy ikerpárról is.
1919-ben 32 évesen meghalt kábítószer túladagolásban. Akkor, amikor Bartók
életéből még 26 év, Kodályéból pedig majd fél évszázad volt még hátra.
„Az önök konzervativizmusával, mely a korlátolt német kisvárosé, vagy a nemzetközi banalitásé egy világkultúrán nőtt magyar konzervativizmust szegezek szembe. Mi a magunk lábán akarunk állni, s az egész világ kultúrájából azt akarjuk felszívni, ami nekünk használ, ami minket táplál, erősít. Amiből megtanuljuk a magunk lényegét minél teljesebben kifejezni. Nem akarunk többé zenei gyarmat lenni."
Bartók és Hubay ellentéte pedig elsősorban abból fakadt, hogy az ifjú növendékről bebizonyosodott: nyíltan Habsburg-ellenes. Amit persze az igazgató úr abszolút nem méltányolt, hiszen épp azidőben tüntettek ki a Ferencz József-rend lovagkeresztjével. S mellesleg Hubay - kollégájával, az akkor ott tanító - Dohnányi-val is meglehetősen ambivalens viszonyban állt.
Csak
könnyes szemmel, elérzékenyülve hallgatta az egykori helyszínen, a
Griff szálló tükörtermében a fiatal, pályakezdő hegedűsöket (mellékelt
képen) akik természetesen Bartókot játszottak. Gertler e
koncert, illetve interjú után fél évvel hunyt el Brüsszelben, ahol
hegedűiskolája működött. Még ma is őrzöm azt az autogramot, amit az
itteni koncert után adott. "Fiatalember, legyen szíves fogja a karomat, mert már nagyon remeg a kezem"... -
mondta. (Valószínű, hogy Parkinson-kóros volt már ekkor.) És így - kéz a
kézben - odaírta nevét a papírra azokkal az ujjakkal, melyek egykori
koncertjein az 1930-as években Stradivari-hegedűjének húrjain
szaladgáltak. S akkor, régen ott állva Bartók mellett ezek az ujjak tapogatták oly szenvedélyesen hangszerének fogólapját, hogy azok minél meggyőzőbben és hitelesebben játsszák ki a Bartók-szonatina hangjait, valamint Bach, Mozart és Beethoven örökbecsű dallamait. „Hol explicit, hol implicit módon folytatott párbeszédük tárgya nem utolsósorban egymás és önmaguk pozicionálása volt. Mindez talán mégsem érdektelen, ha megfontoljuk, hogy a párbeszéd egyik résztvevője a modern magyar művelődéstörténet kiemelkedő hatású alakja, a másik pedig az a politikus, aki 1956 utolsó, véres hónapjaiban megalapozta a 20. századi magyar történelem leghosszabb ideig fennálló rezsimjét, s harminckét éven át irányította is azt. A dialógust túlnyomórészt 1959 és 1966 között keletkezett dokumentumok alapján rekonstruálom. E dokumentumokból ugyanakkor az is kiderül, hogy az akkor még gyermek politikus és a máris tekintélyes zeneszerző első találkozására még az 1920-as években sor került. Kádár János 1989-ban elmondott utolsó beszéde pedig egyértelműen jelzi, hogy Kodállyal folytatott személyes érintkezése meghatározó hatást gyakorolt rá.
„A mi népünk az Ön népe, de az enyém is” – mondotta Kodály egyszer Kádárnak.”
Egy születésnapi fogadáson, oldottabb hangulatban - mint ahogy a fenti képen látható - ekként fordult Kodályhoz Révai József: Van még a Tanár Úrnak egy adóssága velünk szemben! E bizalmaskodó hangra mintha egy jégszobor válaszolt volna: Nekem? Magukkal szemben? Micsoda? Révai: Írjon nekünk a Tanár Úr új himnuszt. Mire Kodály csak ennyit mondott: Minek? Jó a régi! S Révai, a félelmetes, aki előtt Kossuth-díjas tudósok, művészek vigyázzba vágták magukat, most, mint kisdiák a szigorú tanító bácsi előtt, kényszeredetten-savanyúan elmosolyodott és - hallgatott. Mit is mondhatott volna? A kérdést egyszer s mindenkorra aztán le kellett vennie a napirendről
A másik anekdota a következő:
Rákosi Mátyás az egyik díszünnepség utáni fogadáson odasúgta az asztalnál mellette ülő Kodálynak: - Tanár Úr, mostanában igen sok rosszat hallok magáról. Mire Kodály mosolyogva megérintette a pártvezér vállát, sígy szólt hozzá: - Én is magáról.
Végül itt a harmadik:
Ferencsik
János mesélte, hogy amikor felment Kodályék lakására, a zeneszerző rögtön
kiabált Emma asszonynak: „Emma, hol a rum? Nem látod, hogy Ferencsik van itt?”
Bartókról nem maradtak fenn efféle anekdoták. Nehogy azt gondolja valaki, hogy néki nem volt humorérzéke! De bizony volt, csak teljesen másféle, mint Kodályé. Azokból a könyvekből, mely életéről szólnak – kiderül, hogy szelíd, finom és nemes humorral rendelkezett, de ő maga inkább igyekezett kerülni az olyan elit társaságot, ahol vezető politikusok jelentek meg. Inkább leírta véleményét – hol felháborodva, hol humorosabb formában.
Kodály tudományos és zeneszerzői, tanári tevékenységét az egymás után jövő kormányok egy bizonyos idő után azért azért igyekeztek elismerni, kitüntetni hogy ezzel is bizonygassák: ők aztán értékelik a nemzeti kultúra érdekében tett erőfeszítéseit, s azonosulnak azzal. Mintegy kifejezve azt, hogy értékrendjük Kodályéval azonos. Pedig dehogy! Így aztán háromszor is kitüntették Kossuth-díjjal: először 1948-ban a Dinnyés-, másodszor 1952-ben a Dobi-, majd harmadszor 1957-ben az első Kádár-kormány adományozott neki Kossuth-díjat.
És alkotóművészetük folyamata, minősége is megegyezett. Nevezetesen abban, hogy életük alkonya időben és hatásfokban egyiküknél sem esett egybe alkotóművészetük alkonyával. Azaz: egyáltalán nem állíthatjuk, hogy minél idősebbek voltak – annál gyengébb műveket alkottak. Szellemi erejük, életkedvük, alkotói invenciójuk idősebb korukban sem csökkent, legfeljebb más, egyéb tevékenységekre tevődött át. Nem minden zeneszerzőre mondhatjuk ezt el a zenetörténetben, de ők abba a kategóriába tartoztak, mint Bach (aki hatvanon túl is) vagy Verdi (aki még hetvenen túl is) alkotóereje teljében, vígan komponált, és olyan műveket, hogy ihaj-csuhaj! (hogy stílusos legyek, ha már magyar zeneszerzőkről van szó e tanulmányban…)
Igaz, hogy Kodály zeneszerzői életműve a harmincas évekre (tehát úgy ötven éves korára) lényegében betetőződött. S amit azután írt, ahogy mondják: az már csak hab volt a tortán. Mert írt azért még néhány kisebb alkotást (miséket, dalokat, kamaraműveket) de ha ezeket nem is alkotja meg – akkor is jelentős, teljes életművet hagyott volna hátra. Bartók ezt a legérettebb korszakát „későbbre hagyta”, helyesebben nála ez későbbre tolódott – egészen a halála előtti hónapokra. S bár két művét is befejezetlenül hagyta, s maradtak fenn vázlatai, feljegyzései, ötletei is – mégis az az érzésünk: életműve semmiképpen sem jelentéktelenebb és kevésbé teljes, mint más nagy zeneszerzőké, akár Kodályé is.
Az a feltételezés, hogy Bartók Amerikában azért nem alkotott több művet, mert alkotóereje akkor már betegsége és kedvetlensége miatt csökkent volna – merő tévedés. Nem alkotói potenciája csökkent, megrendelései csökkentek. Ha több lehetőség adatott volna számára, bizonyára még írt volna még többet, hiszen ekkor már rosszat nem tudott alkotni. A kényelmes amerikaiak azonban a kezdeti nagy lelkesedés és érdeklődés után megelégedtek egy-egy koncert látogatásával, az ott kapható Bartók-írásokkal, partitúrákkal, kottákkal, hanglemezekkel, amik már az ismert Bartók-műveket tartalmazták, s kevésbé voltak kíváncsiak újakra. Egészségének további romlása miatt a korábban sűrűn tartott előadásait is igyekezett lemondani a legtöbbször ágyban fekvő zeneszerző.
Nagy kihívás volt számára, amikor hosszú hallgatás után 1943-ban Reiner, Doráti közbenjárására Serge Koussewitzky – a Bostoni Szimf. vezetője új művet rendelt meg tőle, a Concerto-t. Ez friss életkedvet, optimizmust és alkotókedvet öntött a beteg alkotóművészbe. S szép, humánus gesztus volt Kossewitzkytől, hogy az ezerdolláros tiszteletdíj felét a felkérés után átadta Bartóknak, ha esetleg a mű mégsem készülne el valamilyen okból.(szerencsére nem így történt.)
A legjobb kinti honfitársak, barátok egyike, Doráti végig ott izgult, drukkolt, segített Bartók mellett, hogy a mű elkészülhessen. Amit két hónap alatt befejezett a zeneszerző, s a következő évben be is mutatták Bostonban. Lassú tételében a honvágy gyógyíthatatlan sebei zokogó dallam formájában fejeződnek ki, de sokféle beiktatott parodisztikus idézetet is hallunk benne, melyekkel szatirikus módon „üzen” a korabeli zeneszerzőknek (pl. Lehárnak, Sosztakovicsnak. S hogy mit is üzen - arra megkapjuk a választ, ha utána nézünk: milyen viszonyban állt a hatalommal az egyik, és milyennel a másik komponista...)
A
nagy művek időbeli megjelenése, beérkezése tehát kettejük esetében jellemzően másképpen, máskor történt (eltolódott) mert
egyéniségük, alkotó kedvük, elfoglaltságaik, affinitásuk a komponáláshoz – nem
volt azonos. Ám ez nem jelenti azt, hogy Bartók korábban ne írt volna
remekműveket, hiszen a harmincas évekre már ott volt a Cantata profana, a
Kékszakállú herceg vára is. Amely egyetlen ilyen műfajú alkotása, s mindössze egy felvonásból áll ugyan, de mégis csak opera, amit barátja sosem írt. Aztán ott volt már a négy vonósnégyese, két zongoraversenye - amit Kodály szintén nem írt - ott volt a Táncszvit stb.) De nagy opuszaiból későbbre is maradt jó néhány, nem úgy, mint barátja alkotásai esetében, ahol minden nagy mű már korábban megszületett.
Alkottak, írtak tehát remekműveket mindketten szép számban - mégpedig a zene majdnem minden műfajában, az időszerű történelmi-politikai eseményekre is reagálva, illetve ellenük tiltakozva. (Budavári Te Deum, Cantata profana, Psalmus Hungaricus stb.) S azért is írtam: "majdnem minden műfajában", mert egyik különbség - a remekművek eltérő időbeli megjelenése mellett - ez volt zeneszerzői tevékenységükben.
Bartók - bár ő is katolikusnak született s eszerint is nevelték, sőt második felesége is ilyen felekezetű asszony volt, felnőtt korában már nem gyakorolta vallását. Első fia, Béla születése után pedig áttért az unitárius hitre - mely tagadja pl. szentháromságot, a megváltást - s őt is efelé orientálta. Másik fia, Péter sem volt vallásos, hívő ember. Bartók maga az isteni segítség és energia jelentőségének személyes életében és alkotómunkásságában, embertársai megítélésében nem tulajdonított oly nagy szerepet, mint pl. barátja, Kodály. Amikor 1907 végén már testileg és lelkileg is elszakadt a katolicizmustól, sőt a kereszténység alapvetéseitől is – így ír egyik levelében:
„Az Istenben hívők legnagyobb része – ezt el kell ismerni – a kisebb észtehetségekhez tartoznak – míg teljesen kultiválatlan ateistát egyáltalán nem találunk.” Másutt pedig ezt írja: „…őszinte szívvel, kijelentem, hogy legkevésbé sem érzem a ’hit’ hiányát, s hogy el sem képzelhetem magamat hites állapotban.…Ha én keresztet vetnék s azt mondanám: a Természetnek, Művészetnek és Tudománynak nevében…Hát nem elég ez?”
- írja Geyer Stefinek 1907-ben.
Igazán hívő ember - mint ahogyan én is - mindezeket persze nem fogadhatja el, nem oszthatja ezt a vélekedést. Ám ezzel együtt is Bartók nagy zeneszerző volt, aki ettől függetlenül jól ismerte az elmúlt ezredév komponistáinak egyházi zenéjét, továbbá azokét is, akik ateista zeneszerzőként nem írtak egyházi műveket, s emellett mégis nagy muzsikusok, komponisták voltak. Egy komponista, művész, író értékét, életműve jelentőségét ugyanis soha nem az döntheti el, hogy hívő ember volt-e vagy ateista, hanem az, hogy milyen mesterségbeli színvonalon, mennyire maradandó formában írta meg műveit.
Az biztos, hogy barátja, Kodály akinek még utolsó műve is egyházi jellegű volt (Laudes organi) melyben középkori liturgikus, szerzetesektől származó dallamot dolgozott fel - olyant, amit fent idéztünk soha le nem írt, vagy mondott volna. Ám ettől ők még vállvetve a legjobb barátok, kollégák és alkotótársak voltak. Viszont Bartók utolsó opuszai is egyértelműen „világi” alkotások voltak, a korábbi Cantata profana is elárulja, hogy az ő igazi vallása a természet és az ember, valamint az ember és ember harmóniájában, s mindennek a zenei megfogalmazásában állt. Abban, amit ő maga saját szavaival így írt le:
„Én részemről egész
életemben minden téren, mindenkor és minden módon egy célt fogok szolgálni: a
magyar nemzet és magyar haza javát.”
Ami persze teljesen egybe vágott barátja céljával. Ám Kodály – ellentétben Bartókkal – nemcsak önmaga erejében, tehetségében és kitartásában bízott, hanem Isten segítségében és energiájában is. Egyedül a 3. zongoraverseny egy melléktémájaként megjelenő zene árul el „valamit” Bartók vallási érzületéről, melyről az alábbi idézet alapján – Kroó Györggyel egyet értve úgy gondolhatjuk: halála előtti heteiben, napjaiban mégiscsak Istenhez fordult kegyelemért, segítségért.
„...... ez nem más, mint egy zenei hálaáldozat és hitvallástétel. Senki sem értheti, értelmezheti másképpen. Bartók felgyógyulása sajnos igencsak átmeneti volt. A betegség támadásával szemben éppen csak annyi lélegzethez jutott, hogy megírhatta ezt a – nagymértékben önéletrajzi fogantatású – opus ultimumot. Be sem tudta egészen fejezni. Az utolsó 17 ütem hangszerelését egy muzsikustársra bízta, és 1945. szeptember 26-án kiszenvedett. Ez az Adagio religioso összehasonlíthatatlanul többet mond bármilyen formális megtérési nyilatkozatnál, melyet halálos ágyán Bartók esetleg aláír.
Az csak személyére vonatkozott volna, míg ez a zenecsoda az egész emberiség szellemi és lelki épülését szolgáló közkincs. Abszolút művészi érték, amelyből minden zeneileg művelt ember számára érthetően és egyértelműen hallszik ki a színtiszta, építő vallásosság. E művészi tanúságtétel ismeretében… szabad úgy értelmeznünk a fölidézett életrajzi tényeket, hogy Bartók Béla búcsúja az élettől a gyermeki, tiszta istenhithez való visszatérés jegyében állott. „
Ezt így azt hiszem, el is fogadhatjuk. Azonban tény, hogy életének túlnyomó részében ateista nézeteket vallott, s egyáltalán nem inspirálták a vallásos zeneművek annyira, hogy ilyen témájú, ilyen jellegű zeneműveket komponáljon. Mint ahogy írt egyházi zenét maga Kodály, Dohnányi, Lajtha is (hogy csak korának magyar szerzőit említsem.) Barátjának számos egyházi műve van az életművében (misék, karművek, zsoltárok stb.) Elég meghallgatni a Jézus és a kufárok, az Adventi ének c. kórusművét, vagy a Te Deum-át, hogy mély és őszinte vallásosságáról meggyőződjünk. Sőt utolsó műve is (Laudes organi – a harmónia dicsérete ) vallásos darab, mint fent már említettem. De Bartók tudatosan soha nem foglalkozott egyházi mű alkotásával, nem is tervezett effélét - s ennek következtében nem is írt soha egyetlen egyet sem.
Amikor 1907-ben már belsőleg és külsőleg
is elszakadt a katolicizmustól és a fentieket írta a 19 éves Geyer
Stefinek (1888-1956) akkori barátnőjének és művészpartnerének - még
további ateista gondolatokat is lejegyzett naplójába az akkor 26 éves
zeneakadémiai tanár. Például a következőket:
"A keresztény mitológia szentháromsága (...) a gondolkodást rabláncra veri, kimondván: "Ezt nem értheted meg, nyomorult ember! Ne is gondolkozz felette, mert ilyenkor még a gondolkodás is halálos bűn"!
Hát igen. Az efféle fejtegetésekre szoktuk l mondani azt: nagy zseniknek is lehetnek nagy
tévedései. Ez is azok közé tartozik, amikor valaki tudományos, meggyőző érveket
keres a hittételek igazolására. Mert arra nincs szükség – ugyanis a hit ott
kezdődik, ahol maga a tudás véget ér. Aki
hisz – annak nincs szüksége bizonyítási eljárásokra, mert ha ezt keres,
akkor hite azonnal megszűnik hit lenni. Mint ahogy Comenius is írja:
„A világ bizonyítékokat akar, a keresztény beéri Isten puszta igéjével. A világ kötelezettséget, szavatosságot, kezességet, pecsétet keres – a keresztény minden biztosíték helyébe a hitet állítja. A világ a legkülönfélébb módon gyanakszik, vizslat, kutat – a kereszténynek mindenben Isten igazmondása a mérce.”
A perdöntő bizonyítékokra a tudományoknak van szüksége, ott annak fontos szerepe, jelentősége van – azért, hogy a felállított hipotézis tökéletes igazolást nyerjen. És maga a hipotézis sem keverhető össze a hittel, mert az feltételezést jelent, ami fontos állomása, feltétele annak, hogy a tudományos igazsághoz eljusson a tudós. A hit viszont nem állomás, onnan nem kell tovább menni, mert a hit maga már a teljesség, ami nem kíván bizonyítást, azért hit.
És hogy volt-e még egyéb oka is Bartóknak arra, hogy ne komponáljon egyetlen vallásos zeneművet sem – arról csak feltételezéseink lehetnek. Mint ahogy Jürgen Hunkemüller német zeneesztéta is - 2013-ban írt remek tanulmányában - - kérdésként, s nem állításként fogalmazza meg a következőt:
„,... hogy Bartók életművéből az efféle kompozíciók teljességgel hiányoznak, gondolkodóba ejt. A kompromisszumokra olyannyira képtelen zeneszerző egy egyházi mű megírásával talán saját benső meggyőződése ellen vétett volna? „
Bartók legszemélyesebb, legintimebb
sorai azok, melyeket a Geyer Stefihez írott leveleiből fentebb idéztem. Ilyen kitárulkozva és őszintén mindaddig
senki másnak nem nyilatkozott meg. Az akkor 19 éves, korábban hegedűt tanuló, csodagyerekként
a Zeneakadémiára került hajadonhoz írta ezeket a vallomásszerű mondatokat,
melyben feltárta belső lelkivilágát, ateista voltát. Valószínű, hogy a később,
a 10-es évektől világhírűvé vált hegedűművésznő mélyen vallásos volt, Bartók pedig nyíltan, őszintén ateista
nézeteit bizonygatta hozzá írt leveleiben.
Megjegyzem, hogy mindezzel a széles körű, sok tájegységet és országrészt átfogó azért nem végeztek úttörőmunkát, hiszen már az előttük lévő századokban is akadtak lelkes néprajztudósok – pl. Bartalus István, Vikár Béla, Kiss Áron és Sebestyén Gyula, akik népdalokat gyűjtöttek vidéken, ha nem is voltak a legelsők, hiszen már a középkorban is történtek erre kezdeményezések még távolabbi országokban is. És Kodályékkal - időben párhuzamosan - sőt utánuk is gyűjtöttek néhányan népdalokat (persze korántsem olyan tömegével, mint ők.) Így Lajtha László a hatvanas években (ő már magnetofonnal felszerelve) és Molnár Antal, aztán Volly István, Kerényi György, Bárdos Lajos, s köztük még egy hölgy is: Vakler Anna. Sőt, maga Móricz Zsigmond is gyűjtött népdalokat, s a néprajz iránt erősen érdeklődő győri főiskolai ének-tanárom, Dr. Barsi Ernő is számos kiadványt jelentetett meg a Kodály halála utáni évtizedekben dunántúli (Szigetközi, Rábaközi gyűjtéseiből.
Ám kétségtelen, hogy az oroszlánrészt az ikerpáros végezte el - sok-sok tájegységre, vidékre, országrészre, szomszédos és távolabbi országokra is kiterjedő, alapos és szisztematikus tervezéssel megvalósított gyűjtéseikkel. Amit az is elárul, hogy munkájuk nyomán a dokumentált dallamállomány mintegy 8000 példányra bővült. És legjelentősebb tettük az volt, hogy saját műveikben aztán folyamatosan, kreatív módon feldolgozták, beépítették e hatalmas népdalkincs elemeit, motívumait – megfelelő arányérzékkel, kifinomult stílusukkal, egyéni ízeikkel, sajátos modorukkal, önálló és egyedi művészi eszközeikkel. (A jobboldali képen a gyűjtőútjuk egyik állmásához érkező párost láthatjuk kedélyes beszélgetés közben az egyik falusi porta előtt.)
Télen, nyáron hóban-fagyban, tűző napban, esőben-sárban - párosával, mint a páros szentek - barangolva járták a felvidéki, alföldi, erdélyi, sőt a szomszédos országok tájait, falvait is. S hogy miért párosával? Talán, mert a magyar népművészetben is minden párosával jelenik meg...(Sőt, gyakran elvitték magukkal feleségeiket s, amikor már megházasodtak - előbb Bartók 1909-ben, majd ugyancsak feladva agglegény életét, rá egy évre Kodály is.) Aki már egyébként akadémista növendékként, 1905-től egyedül is gyűjtött, s utána aztán csatlakozott hozzá barátja is, akivel aztán lelkesen vállalt feladatukat nagy erőfeszítéssel, szívós, következetes munkával végezték éveken át.
Bartók még bolgár, török földre és Algériába is elzarándokolt, hogy összehasonlítás céljából keressen ott dalokat, és talált is. Buzgó és fáradhatatlan tevékenységük felkeltette más országok folkloristáinak is a figyelmét. Kínában pl. Wang Lee-hom az ő gyűjtőútjaik példáa nyomán kezdte el kutatni a kisebbségek zenéjét.
A dalok és zenék felvételéhez az Edison-féle fonográfba helyezhető viaszhengereket használták. Erre rögzítették a vállalkozó szellemű parasztasszonyok, lányok, férfiak énekét. E szerkezet nagy előnye volt, hogy áram nélkül, felhúzható motorral működött, áramot nem igényelt, tehát bárhol – árokszélen, legelőn, szántóföldön, sőt tanyákon is tudtak vele készíteni felvételeket. Könnyedén szállítható volt, akár egy hátizsákban is elfért a viaszhengerekkel együtt. Viszont hátrányuk volt, hogy az általa forgatott kis hengerekre csak néhány perc anyag fért rá, s néhány lejátszás után hallgathatatlanná, sőt lejátszhatatlanná váltak.
Amikor Berliner a húszas években már feltalálta a lapos hanglemez-korongot, erre már át lehetett játszani a felvételeket, s ezek már sokszor lejátszhatónak és maradandóknak is bizonyultak. A Pátria hanglemezgyár végezte ezeknek a felvételeknek az átmentését, s nekik köszönhető az is, hogy egy kevés felvétel megmaradhatott Bartók zongorajátékáról a hálás utókornak, persze ezek sem olyan minőségben, mint amire a mai digitális-hangfelvételek képesek.
Az összegyűjtött hatalmas hangzó népzenei anyag – melynek jelentős része népdalokból állt - megfelelő, alapos és tudományos rendszerezése, összehasonlítása, osztályozása Kodályékra várt ezután. Útjaikról hazatérve lejátszották azokat a barázdákat, amiket a tű belekarcolt a hengerek felületébe, s hallás után kottapapírra írták az onnan felhangzó dallamokat. S ennek a folyamatos rendszerezése még azután is tovább folyt az Akadémia népzene-tudományi osztályain, amikor Bartók már Amerikában volt.
Népdalgyűjtéseik jelentőségérői Keresztury Dezső 1984-ben a következőket írta:
"A világ képe mára teljesen átalakult, így ha ma indulnának népdalgyűjtő útra Kodályék, már nem igen találnának semmit. Tehát jókor indultak még el. „Kodály céltudatos és konok erélye nélkül elsüllyedt volna a régi életformával az az egységes, homogén kultúra, az a dalkincs, amit átmentett annak idején az Éneklő ifjúság” mozgalmába. A művész alkotása tehát még a művész életében a közösség része lett. De mindketten jól tudták azt, amit Kodály oly szépen leírt: „ a magyar zene minél mélyebbre bocsátja gyökereit a magyar lélek talajába annál magasabbra nő koronája, annál tovább él. „
A KODÁLYI ELVEK MEGVALÓSÍTÁSA A GYAKORLATBAN
Szabó Helga, a kodályi elvek egyik leglelkesebb jelenkori szószólója, pedagógusként, karvezetőként, tankönyvíróként a gyakorlatban is igyekszik évtizedek óta megvalósítani a mester intencióit. Egy rádióvitában, ahol éppen a „módszer” elnevezésen folyt a vita, kijelentette:
„Kodály nem írt módszertant, amit felületes fogalmazással Kodály-módszernek szokták nevezni. A módszer szó leszűkít, téves képzetek sorát indítja el. Sokkal többről van itt szó. Töretlen élete példájában, vitairataiban, zenepedagógiai kompozícióiban, s egyedülálló gyermekkaraiban egy egész nemzet zenei nevelésének zseniálisan átgondolt rendszerét, a zenei közművelődés több évtizeddel előretekintő programját hagyta ránk.”
Nemesszeghyné Szentkirályi Márta egyetértett Szabó Helgával, amikor azt mondta, hogy „módszernél jóval többről: egy nevelési koncepcióról van szó, arról a kodályi gondolatról, hogy a zenei nevelést egész nevelési rendszerünk középpontjába kell állítani. Valahogy úgy, mint a régi görög társadalomban, ahol – Kodályt idézem – a görög ember még a piacon is muzsikát lélegzett be.” Laczó Zoltán szintén a „koncepció” kifejezés használatát tartja helyénvalónak, mivel ez egy szélesebb szellemi kisugárzású gondolatrendszer.
A magam részéről pedig
megjegyzem: a módszeres énektanítást a kodályi elvek alapján egykori növendéke,
Ádám Jenő alkotta meg, s az első
tankönyveket is – amelyeket az 50-es években vezettek be - ő
szerkesztette. Tanári módszeréről pedig - amikor Kodályt megkérdezték - mindig azt válaszolta: "Az a módszerem, hogy nincs módszerem." Az első effajta énekkönyvekhez - amiket az 1954-ben megindult ének-zenei tagozatos általános iskolákban már használtak - a zenei
írás-olvasáshoz szükséges füzeteket is kiadták, melyek a 333 olvasógyakorlat, majd a magasabb fokot képviselő
Ötfokú zene és a Biciniumok, Triciniumok címmel jelentek meg. S szolgálják azóta is (immáron 80 éve) a kodályi
zenei nevelés szent ügyét.
Amikor 1943-ban Kodály előszót írt az alábbi, megjelenés
előtt álló kiadványhoz – a következővel zárta azt: „Kis dallamainktól párizsi Conservatoire kulcsváltoztató versenydarabjai
felé hosszú még az út. Azt végigjárni csak a szakembernek kell. De szakember,
zenebarát egyformán indul, ha jól indul. egyenlőre a legkisebbeken akartam
segíteni. Azok lehetnek felnőttek is, mert ki miben járatlan, abban gyermek.”
A magam részéről azonban úgy gondolom: nem kell ahhoz zseblámpával és partitúrával megjelenni a koncerteken, vagy otthon így felszerelkezve hallgatni a zeneműveket, hogy nyugodt lélekkel átadhassuk magunkat a dallamok, harmóniák, ritmusok és hangszerek élvezetének. Ám azt feltétlenül fontosnak tartom, hogy előtte magáról a zeneszerzőről és koráról minél több információt megszerezzünk. Hogy életéről, munkásságáról, egy adott mű megszületésének körülményeiről stb. minél többet megtudjunk.
Ha nem ismerjük a komponista életét, hogy milyen örömök, bánatok, keserűségek, csalódások érték élete során, ha nem ismerjük műve megszületésének körülményeit – soha nem kerülhetünk sem hozzá, sem művéhez közel. Csak akkor tudjuk őt is, és művét is megszeretni, elfogadni és élvezni, ha mindezeknek az ismereteknek a birtokában hallgatjuk (nem halljuk!) a művét.
Azokból lesznek az értelmes, az értő zenehallgatók, vagy esetleg az aktív zenészek, előadó-, vagy alkotóművészek. Ám akik ebből valamilyen okból kimaradnak – azoknak sem kell életüket zene nélkül végigélni, mert a művészet élvezetének lehetősége senki elől nincs elzárva. S mindenkinek – akármilyen szintre is jutott a kottaismeret gyakorlatában – jogában áll életét megszépíteni azzal, hogy a művészi alkotásokban gyönyörködjön. Erre utal a híres kodályi mondás: „Utóvégre lehet zene nélkül is élni, hiszen a sivatagon át is vezet út.” És még egyszer hangsúlyozzuk csak: mi is volt fő jelszava Kodálynak, ami végül is ugyanezt fogalmazza meg: "Legyen a zene mindenkié!"
Egyébként maga a szolmizálás (kézzel mutogatva vagy anélkül) és annak gyakorlata nem Kodály találmánya. Már 1650 őszén a cseh Comenius (1592-1670) alkalmazta pedagógiai módszerei között a Guido-féle relatív szolmizációs eljárást a Sárospataki Református Kollégiumban. Századának egyik legnagyobb gondolkodója, az író, filozófus és tanítómester a protestánsokat üldöző zsoldosok elől menekült el hozzánk hazájából, miután a háborús csatározások teljesen szétzilálták, ellehetetlenítették életét. Családjától elszakították, s gyermekeire, feleségére nem is lelt többé.
És legfőképpen hiányzott egy olyan karizmatikus zenei egyéniség, egy olyan kvalitással bíró, elszánt és következetes, csupa jó szándékkal rendelkező tudós-művész személyiség, aki úgy érezte: erre született, ez az igazi hivatása. Hiányzott egy olyan vezéregyéniség , aki mindezt a népzene értékes kincsére alapozva megtervezi, ennek koncepcióját kidolgozza, s azt felkínálja az azt örömmel fogadó gyerekseregnek és egy már jól felkészült, remek pedagógus-gárdának.
Akik aztán érdemesnek találták mindezt arra, hogy egész nevelőmunkájuk szellemét erre alapozzák, s ezzel az ének-zene oktatás színvonalát emeljék. Amivel tanulók százait tették boldogabbá, a zenét, a művészetet jobban értő és élvező gyermekekké és felnőttekké. Tehát tulajdonképpen Kodályra kellett várni, hogy mindez létre jöjjön, megvalósuljon és elterjedjen. S nemcsak itthon, de számos külföldi országban is.
Még a hetvenes években gyakorló pedagógusként volt szerencsém szemtől szemben s főként füllel hallani a nagyhírű fővárosi intézménynek a Fazekas Mihály Ének-Zenei Általános Iskolának ének óráját, ahol Lukin László és kedves felesége tanítottak. Meggyőződtünk arról, hogy az iskola diákjainak s tanárainak milyen örömet és boldogságot ad az éneklés, a népdalok szeretete, a kodályi hagyományok megvalósítása egész iskolai életükben. Megbizonyosodtunk arról, Hogy a mester szavaival: „az emberi hang mindenkinek hozzáférhető, ingyenes és mégis legszebb hangszer. S az a cél, hogy a magyar zene ősi nyelvét kilencmillió tájszólásából a tizedik millió anyanyelvévé emelni.”
De folytassuk a Kodály-koncepció további szószólóival:
Szőnyi Erzsébet az emberi hangnak a temperált hangú zongorától eltérő tisztaságát emeli ki: „A hangszerkíséret nélküli éneklés igényes tisztaságra szoktatja az éneklőt, könnyebben korrigálható és esztétikailag teljesebb, mint az elütő zongorahanggal való alátámasztás – mely különösen az iskolai hangszerek hangolási állapotát figyelembe véve vigasztalan hangzást nyújt.”
Lukin László egyszerre orvosságnak és méregnek tartja a relatív szolmizációt, amely túladagolása esetén a zeneszeretet irthatja ki a gyermekből. Dobszay László is erre figyelmeztetett bennünket. 1980-ban írt cikkéből kiderül, hogy a középkori diákok hihetetlen zenei képességekkel rendelkeztek. S ezt nem az iskolai énektanítás, hanem a felnőttek zenei tevékenységébe való aktív bekapcsolódással érték el. Nem mesterségesen előállított gyakorlatokkal, hanem mesterműveken keresztül, a gyakorlatból szerezték meg tudásukat. „Szívesebben forgatja a kést-villát, aki húst is lát az asztalon, mintha mondjuk tízéves koráig üres tányéron gyakorolja az evőeszközök használatát. […] Ki szereti az eszköz eszközének eszközét kitalált eszközökkel művelni?”
Dobszay szerint „Kodály alapélménye nem a szolmizáció és a nyolcadszünet volt, hanem a népdal művészi szintje, meg a gregorián, Palestrina, Bach, Mozart zenéje. […] A mai énekpedagógia (tisztelet a kivételnek!) ennek éppen ellenkezőjét teszi: a saját kisszerűségébe nyomorított tanárt tolja előtérbe a maga repülő kottáival, mágneses csecsebecséivel…”
A kodályi nevelési elvek alapján teremtette meg önálló zeneterápiás gyakorlatát óvodás-, és iskolás korú gyermekekkel a Sopron megyei Szany község szülötte, Kokas Klára (1929-2010) zenepedagógus, a kecskeméti Kodály-intézet docense, aki így emlékezett egykori tanárára:
„Népzenére tanított minket. Az óriási kisterem rengeteg széksorában ülhettünk, egyáltalán nem ellenőrizte, ki van ott és ki figyel. Akár keresztrejtvényt is fejthettek, akiket nem érdekelt a magyar népzene. A Tanár úr halkan beszélt, nem is emelvényről. A lehető legközelebbi ülésre ültem, ott kuporogtam és minden hangját beittam, a bőrömmel is. Nem arra emlékszem, amit tanított, hanem amit bennem keltett. Felkeltette a lelkem titkait, megéreztem őt, és érteni kezdtem magamat.”
Kokas Klára édesapja pedig Bárdos Lajos és Harmath Artúr tanítványa volt, kántorként működött, sőt népdalokat is gyűjtött. Úgyhogy nem csodálkozhatunk azon, ha lánya a családból gazdag zenei örökséget vihetett tovább. Játékos, örömteli módszerein, zenehallgatási foglalkozásain a gyerekek kreativitását, zenei érzékét, zenehallgatás iránti érdeklődését igyekezett felkelteni és kiaknázni meglehetősen sikeresen. Külföldön is élénk érdeklődést keltve - világszerte iskolát teremtett a hetvenes években kidolgozott komplex nevelési kísérletével, amit Kanadában is bevezettek.
Az ő szellemi örökségét alkalmazva és felhasználva jelenleg is több Kokas-iskola működik hazánkban. Nádas Péter írót is megragadta annak idején az idős tanítónő varázslatos pedagógiai-pszichológiai módszere, s így fogalmazott annak lényegéről:
„Kokas Klárát az ember személyiségének csodálata vezeti tanítói munkájában. A személyiséget segít kibontani, megismerni, megerősíteni. Zenével és tánccal műveli e nagyon is bonyolult valamit, amit mindenki lénye összetéveszthetetlen lényegeként hoz magával a világra. Kokas Klára a szó legősibb értelmében tanító. Varázsló, aszkéta, szent, aki nem pusztán tudását adja át, hanem önmagát, teljes, kiművelt személyiségét. A gyerekek, akiket megtanít a mozdulat szabadságára és a zene szeretetére, valószínűleg ezt a titkot lesik el tőle. Miként juthat el egy önmagába zárt ember a másik önmagába zárt emberig. Miként művelik egymást. Miként szólaltatja meg a művészet a testüket és a lelküket."
A lelkes pedagógus még hetvenen túl is tanított, s amikor az újságíró az elmúlásról kérdezte ezt mondta:
„Szemtelenség lenne hirtelen elmúlást kérni, szenvedés nélkül. Szerencsére nem az én dolgom. Ahogy annyi mindent, ezt is elrendezi majd körülöttem a Teremtő.”
2010-ben Arlingtonban hunyt el 80 éves korában. Isten nyugosztalja őt. Emlékét bizonyára szeretettel őrzi számos egykori tanítványa, akik valószínűleg mind ott ülnek a koncerttermekben, vagy otthon mélyednek el egy-egy zenemű szépségében - mint a Kodály és Bartók utáni sokadik nemzedék tagjai.
A zeneterápiával, zenehallgatással fűszerezett Kokas-módszer és annak felépítése, struktúrája számomra különösen szimpatikus, hiszen gyakorló pedagógusként jómagam is évekig foglalkoztam azzal, hogy klasszikus zenét hallgassunk együtt a gyerekekkel. Ennek céljából szerveztem meg a „Zenélő óra” elnevezésű szakkörömet 6-10 éves gyermekek részvételével, játékos formában az iskolai könyvtárban, ahol hanglemezekről, CD-ről, DVD-ről hallgattuk Bach, Mozart, Haydn, Beethoven, Csajkovszkíj, Bartók, Kodály és más klasszikus zeneszerzők műveinek jól megválasztott részleteit. Felmutatva nékik, hogy van annál értékesebb, másféle zene is mint amit sokan hallgatnak az interneten, mobilokon, diszkókban stb.
*
Ennek kapcsán most elgondolkodtam: ha Kodály ma élne, s azt látná-hallaná, hogy a magyar ifjúság egy része manapság miféle zenével "táplálja magát" iskolai kirándulásokon, utcán, buszon, villamoson, metrón, futás, biciklizés közben a mobilok fejhallgatójáról hallgatva azokat - valószínűleg elszomorodna. De ha meghallgatná az ország ma éneklő gyerekkarait, pl. a nyíregyházi kórust, látogatást tenne az iskolai énekórákon, elmenne a kecskeméti, a veszprémi, a pápai stb. zeneiskolába – akkor meg örülne, hogy mégsem volt hiábavaló az erőfeszítésük….
És - hogy tovább menjek: vajon Kodályéknak mi lenne a véleményük arról a zenei versenyszellemről, ami manapság uralkodik a médiában, s aminek hátterében teljesen nyilvánvaló, hogy a pénz áll. Mondván: jöjjenek csak a szavazatok, hisz azzal jő a sok pénz is! Védekezésül és indoklásul pedig ott a körmönfont magyarázat: csak így lehet kiválasztani az igazi tehetségeket. Tévedés! Az igazi tehetségek úgyis kiválasztódnak, ha nem eresztik őket egymás ellen. Elég egyszer valakinek színpadra (vagy az internetre) lépni és kinyitnia a száját ahhoz, hogy megbizonyosodjon a publikum: van-e adottsága valakinek az énekléshez vagy nincs?
És ha már kiválasztódott ily módon - attól kezdve jöhet a versenyzés: hogy tud-e az idő során tehetséget kifejleszteni meglévő adottságaiból, majd azt tovább erősíteni, fejleszteni, s hogy tud-e aztán kollégáival együtt talpon maradni - akár harminc évig! A régi időkben nem voltak versenyek, vetélkedők - mégis felbukkantak és sokáig reflektorfényben maradtak énekes tehetségek: Németh, Sárosi, Máté, Szécsi, Hollós, Toldi, Zalatnay, Koncz, Katona, Demjén, Cserháti stb. - évtizedekig! (hogy csak a popzenénél maradjunk.) Mert volt tehetségük nemcsak az énekléshez, de a továbbfejlődéshez, kitartáshoz is, s nagyobb volt bennük a hivatásnak, mint a pénznek a szeretete. Pont.
*
Kodály már a 1920-ban, saját területén, jó pedagógusként határozottan ellenezte a zenei versenyeket, akárcsak Bartók. Mondván - a tőle megszokott nemes egyszerűséggel - hogy más a sport és más a művészet. Teljesen igaza volt. Vajon mit szólna ma, ha ott ülne a képernyő előtt az X Faktor, a Sztárban sztár.. vagy mondjuk az Énekiskola adásait nézve? És mit szólna Bartók, aki a zenei versenyekről azt mondotta lakonikus egyszerűséggel: "A versenyzés az lovaknak való." Igazuk volt, mert a zene abban már teljesen betölti hivatását, ha magának a műnek az elhangzásával, előadásával gyönyörködteti és elgondolkodtatja a hallgatóját, s legjobb esetben annak előadóját is.
A GYŰJTÖTT KINCS - MINT ESZKÖZ ÉS IHLETŐ FORRÁS
„Kodály konzervatív forradalmár volt. Aki aki jól tudta, hogy egyik kezével a galántai játszótársai, másik kezével pedig Palestrina kezét fogta: egyesíteni vágyott művében a jelképesen fölfogott népet és az emberiséget. Kevésbé bízta rá magát az ihletre, mint Bartók, aki azt írta:
„Mindketten saját egyéni stílust alakítottunk ki, bár közösek felhasznált forrásaink. És ez nagy szerencse, mert így bebizonyítható, hogy a parasztzene a legkülönbözőbb lehetőségeket adja a műzenei alkotásoknak és hogy alapul véve nem vezet szükségszerűen azonos eredményhez.”
EXALTATIONIS SANCTAE MULIERES
MENNI VAGY MARADNI?.....
S egy igazi, már érett
komponistának, előadóművésznek (mint ő is volt) mi más is lehet a személyes
érdeke, legfőbb törekvése minden időben, mint az, hogy műveit mind
többen és többfelé megismerjék és hallgassák. Hogy azok - lehetőleg
szerzőjük személyes előadásával, jelenlétével - minél több embernek
tudjanak örömet,
élményt nyújtani. Bartóknak tehát ekkor már ez volt legfőbb célja, míg Kodály
energiáját ekkoriban a zenének, zenei oktatásnak, ismeretterjesztésnek
egyéb területei kötötték le. S döntésükben, itthon maradásukban,
illetve távozásukban ezek is szerepet játszottak. Magam úgy gondolom:
ezek voltak a legfontosabb, leglényegesebb okok.
Mindezeket átgondolva röviden, saját, lakonikus véleményem szerint a következőt írhatom: mindegyiküknek a maga szempontjából 1940 őszén igaza volt. Kodálynak abban volt igaza, hogy itthon maradt. Bartóknak pedig abban, hogy a távozást választotta. Ez az a tipikus szituáció, ami sokszor előfordulhat az életben, különösen nagy emberek életében: mármint hogy két különböző, egymástól eltérő választásban, döntésben mindegyik félnek igaza lehet. Mégpedig magának a személyiségnek a pozitív értékrendje és pozitív érdeke miatt. Abban, hogy mindegyikük szándékozott ezzel a saját további fejlődését, képességeinek további kiteljesítését szolgálni. És itt, ebben az esetben egyiküknek ezt a fejlődést az itthon maradás, másikuknak pedig az eltávozás jelentette.
Keresztury Dezső (1904-1996) író, költő, akadémikus és miniszter orgonaművész felesége és sógora - aki Kodály-tanítvány
volt - révén ismerkedett meg, majd került szoros baráti viszonyba a
mesterrel. Mint közvetlen akadémiai munkatársának (ő vette rá, hogy vállalja az elnöki posztot) terveit, szándékait
jól ismerve jellemezte itthon maradásának okait, valamint azt: mi ösztönözte, hajtotta ugyanakkor Bartókot arra, hogy elhagyja hazáját:
Ő – Bartókhoz hasonlóan - éppúgy jogot formált arra, hogy választhasson. Nemzeti romantikus hazaszeretetének megfelelően a kis hazát, Bartók pedig - akiben erősebb volt a kitekintés, új, és más inspirációk keresésének vágya - a nagyvilágot választotta. Példát adtak mindketten rá: a hazaszeretet nem egyenlő a provincializmussal, s a világhódító sem tud , s nem is akar elszakadni a tápláló tiszta forrásától. (amit Bartók kint megírt műveivel is bizonyított.) Ezért is lett Kodályé Magyarország, Bartóké a világ. S ezért is maradhatott egyikük életműve teljes, egyetlen zárt tömb, másikuké pedig minden kivételes nagysága ellenére: töredék.
S ezt tudta az ország is, amelyet Kodály választott és szolgált. De ugyanez az ország méltányolta Bartók esetében azt, hogy ő eltávozott, mert el kellett távoznia. Ő olyan ember és zeneszerző volt, aki teljes azonosulással tudott együtt élni az egész mindenséggel. Egyformán értette a világ hangjait a vér forró lüktetésében, a vihar fuvalmában, zúgásában, a harkályok kopácsolásában, s a tücskök pirregésében. Bizonyítják ezt műveinek oly csodálatos részletei, amelyekben emberi nyelvre lefordítva szólalnak meg újra ezek a hangok: éji zenék, tánczenék, meditáló kompozíciók (Ld: 3. zongoraverseny lassú tétele.)
A modern ember bonyolult érzés,- és gondolatformáival ragadta meg és fejezte ki a világot, oly módon, hogy ott van alapjában a paraszti nép világa is. Igazi önmagára ugyan a népzene és a népélet ősi tengerében megmerülve talált, de hajója azután már a világ tengerén repült. Építőanyagul szolgált neki az általuk gyűjtött népdalkincs minden eleme, amit fellelt – de mindez egyben arra szolgált, hogy önmagára eszméltető hatással szolgáljon egyéni műveihez."
A német előnyomulás, a magyar zsidótörvények életbe léptetése mindkettőjüket elkeserítette. Kodály is tiltakozott az újságokban és más fórumokon is mindezek ellen, s később, a megszállás után számos zsidó barátját, ismerősét, kollégáját is bújtatta, segítette. Saját lakásából is kizavarta az oda kirendelt nyilasokat, amikor azok Emma asszonyt el akarták vinni 1944-ben. (Az asszony megmenekült, s 95 évesen, 1958-ban hunyt el.) Ám Kodály maga arra soha nem gondolt, hogy azzal fejezze ki ellenállását, hogy aktívan, ténylegesen elhagyja az országot.
Ellentétben Bartókkal, aki már harmincas évektől sok művének bemutatását letiltatta, melyek Németországban, vagy Olaszországban kerültek volna bemutatásra. Ám mindegyiket nem sikerült, mert amelyeket ausztriai kiadója már kinyomtatta - azokat nem állt módjában. (De más módon is igyekezett tiltakozni: utazása előtt egy nyilatkozatot tett közzé, melyben azt kérte, hogy addig, amíg az Oktogon és a Körönd azokról a személyekről vannak elnevezve - addig az ő nevét se utca, se tér, se épület, s emléktábla ne viselje. (Néven nem nevezte őket, de mindenki tudta: Hitlerről és Mussoliniről volt szó.)
Különösen a német bemutatókkal szemben kardoskodott, s a bécsi Anschluss után 1938-ban így írt: „El kéne menni eme dögvész országnak a szomszédságából messzire. De hová, talán Grönlandba?...” Barátjának, a Brüsszelben élő Gertler Endrének kijelentette: „Komolyan foglalkoztat az, hogy áttérek a zsidó vallásra, hogy ezzel megakadályozzam a műveim németországi bemutatóit. Sajnos, jogtanácsosom felvilágosított arról, hogy a faji törvények értelmében az áttéréssel sem érhetném ezt el.”
Bartók egyébként már egyszer „áttért” - mégpedig az unitárius hitre. (Nem tudni biztosan, szerepet játszott-e ebben a döntésben Thomas Mann személye és művei iránti tisztelete, aki szintén az unitárius hitre váltott az emigrációja alatt. Vagy netán fordítva történt mindez, hiszen budai találkozásuk Bartókkal 1936-ban nagyon mély hatást gyakorolt a nagy német íróra. Különösen zongorajátéka, amikor Liszt műveket adott elő és magasztalta az író előtt honfitársa komponista nagyságát és erényeit)
„Rám legnagyobb hatást természet-, ember-, szabadság- és hazaszeretete tette, továbbá rendkívüli szorgalma és munkabírása. A természetet és természettudományokat nagyon szerette, a csillagászat és a „nagy mindenség” igen érdekelte, kiválóan ismerte a csillagképeket, és ezeket szívesen magyarázta csillagos estéken. A természet tökéletességét más megnyilvánulásaiban is csodálta; gyűjtött növényeket, rovarokat és ásványokat, azokat rendszerezte; igyekezett időt szakítani az Állatkert meglátogatására és főleg a természetjárásra, ahol kisebb kirándulásokon kívül törékeny testalkatától nem várható komoly hegyi túrákon is részt vett.
A természethez hasonlóan szerette a gyerekeket, és minden törekvése ezen a téren az volt, hogy a könnyebben hajlítható gyermekekbe oltsa be a szebb életre való törekvést. Már egész kiskoromban képeskönyvek között művészi reprodukciók képeit adta a kezembe, így azokat később tanulmányaim során már ismerősként üdvözöltem; ifjúsági olvasmányaimmal felhívta figyelmemet arra, hogy térképen kísérjem az eseményeket; külföldi hangversenykörútjairól mindig képekkel megrakodva jött haza, és részletesen elmondta az ott látottakat, így a világot már korán megismertem.
Mindkét fiát barátjának tekintette, és ennek megfelelően elvárta tőlük a megfelelő magatartást. Abból az elvből kiindulva, hogy magunknak tanulunk, nem kérdezett ki leckét és nem járt érdeklődni a tanárokhoz, de örömmel vette tudomásul, ha jó bizonyítványunk volt, és érdeklődött az iskolai események iránt. Hogy nem mentünk zenei pályára, azt természetesnek vette, de szívesen igénybe vette kisebb segítségünket népdalrendezési vagy egyéb ügyekben.” (1972).
Bartók későbbi leveleiben sem tagadta meg önmagát a veszélyes, embertelen politikával szembeni tiltakozásban. Azt fejtegette: aki továbbra is ott marad egy országban, ahol embertelen a rendszer és jogtiprás folyik, az végül is kiszolgálójává válik annak. Kiszolgálja azt a a politikát, amely ott uralkodik és működik. Amivel jómagam személy szerint nem értek egyet, hiszen ma is milliók élnek ebben az országban olyanok, akik egyáltalán nem értenek egyet a hatalmon lévő kormánnyal és az aktuális rendszerrel, mégsem hagyják el az országot,
S hogy miért? Mert egyszerűen nem tehetnek mást. És ellenállni, ellenvéleményt nyilvánítani lehet egyéb módon is, mint emigrálással. Politikai véleményét, állásfoglalását egyébként - Kodályhoz hasonlóan Bartók azonban úgy érezte: csakis az önkéntes kivándorlással fejezheti ki akkor a tiltakozását az akkori politikai helyzettel szemben. De voltak egyéb okai is arra, hogy elmenjen.
Gyűjtéseire, azok feldolgozására, tudományos tevékenységeire, hazai koncertjeire ekkor már egyre kevesebb pénz jutott, a nemzeti kultúra fejlesztése erősen háttérbe szorult. Ami természetesen érzékenyen érintette a zeneszerzőt. Akkorra már jogosan érezte és gondolta: műveivel már eljutott arra a magas szintre, ami megérdemli, hogy világszerte megismerjék azokat az igényes zenekedvelő, művészet iránt érdeklődő polgárok.
S bizonyára volt benne aggodalom aziránt is: mi fog történni, ha a náci megszállás bekövetkezik - hiszen Horthy Miklós kormányzó a németek szövetségese lett - s egész családjának csakis üldöztetésben lesz része. Vagy még ennél rosszabb is bekövetkezhet, hiszen gondoljuk csak meg: első felesége zsidó származású volt, s annak fiaként született Béla, aki akkor volt harminc éves felnőtt férfi, foglalkozása szerint a MÁV pályafenntartási főmérnöke. (Aki idősebb korában sokat küzdött azért, hogy apja szülőhazán ne csak román nyelven szerepeljen a felirat. Ami ellen egyébként id. Bartók Béla is kifejezte nemtetszését, amikor 50. születésnapján ugyanezt megtették.)
1940 októberében - amikor a fasizmus előretörése már érződött, s Bartók
helyzete ellehetetlenült - úgy döntöttek feleségével, hogy
megpróbálkoznak egy tengeren túli koncertkörúttal. Ám nem úgy hagyták itt hazájukat, mint akik nem óhajtanak soha visszatérni. Bartókot személyes érdekei, zeneszerzői ambíciói és aggodalmai, továbbá szilárd értékrendje arra indította, hogy pályáját egy koncertkörúttal folytassa, de jó messzire Európától.
„Attól tartok, hogyha ki tudja hány esztendeig kellene itt maradnunk, az számunkra katasztrofális lehetne.” írta Bartók a következő évben, amikor már beteg volt, ami azután egyre inkább elhatalmasodott.
„Az állandóan terjesztett legenda, mely szerint apám 1940-ben emigrált, nem felel meg a valóságnak. Hiszen akkor úgy tervezte, hogy csak egy évre utazik ki, mindenét itthon hagyta, és egyre ritkuló amerikai leveleiben állandóan kitért hazatérési szándékára, illetve annak nehézségeire.” nyilatkozta ifj. Bartók Béla később, visszaemlékezve apja amerikai útjára.
Bartók tehát nem emigrált. Legalábbis nem abban az értelemben, mint ahogyan Jávor, Kabos, Karády vagy a hosszú évekig ott élő sikeres művészek, tudósok Széll Györgytől Gábor Zsazsán, Rózsa Miklóson át egészen Szilárd Leoig és Teller Edéig. (Egyébként utána lehet nézni a Wikipédián - mely Bartók nevét nem is említi az emigráltak között - másfél milliónál több a lélekszáma a magyar, illetve magyar származású polgároknak Amerikában.)
Tehát ő "csak kiutazott", megpróbálkozott a kinti alkotói-, és előadói tevékenységgel, de nem emigrált - ahogyan az oroszok 56-os bevonulása után Márai Sándor
amikor kivándorolt Amerikába, s nem is óhajtott hazatérni, amíg az oroszok ki
nem mennek Magyarországról. Kivándorlásuk oka jellegében azonos volt: mindketten politikai
okokból hagyták el az országot, úgy is fogalmazhatnánk: az akkori embertelen
rendszer üldözte őket el hazájukból. Ám amikor Márai már nyugodtan, zavartalanul
hazajöhetett volna – nem tette meg.
Bartók tehát nem emigrált. Legalábbis nem abban az értelemben, mint ahogy Márai, amikor kivándorolt Amerikába, s nem is óhajtott hazatérni, amíg az oroszok ki nem mennek Magyarországról. Kivándorlásuk oka jellegében azonos volt mindketten politikai okokból hagyták el az országot, úgy is fogalmazhatnánk: az akkori embertelen rendszer üldözte őket el hazájukból. Ám amikor Márai már nyugodtan, zavartalanul hazajöhetett volna – nem tette meg. Aminek - ott, akkor és nála az ő esetében - egyéb okai is voltak.
Bartók pedig – sajnos – már nem tudott hazajönni. Hiába is akart és óhajtotta szegény – halála ebben megakadályozta. Pedig a népek testvériségének eszméjét hirdető, a magyarság ügyét jelentősen előmozdító – akkor már világhírű komponista – nagyon is érezte: itthon lenne a helye, haza kellene jönnie. Mindig útra készen állt, mert úgy gondolta: még sok a dolga, amit el kell végeznie, különben nem mondta volna azt halála előtt: „Csak azt sajnálom, hogy tele bőrönddel kell elmennem.”
Azaz: úgy érezte: bőven van és lenne még dolga ezen a világon, aminek teljesítését azonban egyre súlyosbodó betegsége akadályozta már akkor lépten-nyomon. A Concerto és a 3. zongoraverseny előadása utáni jogdíjai, s egyéb jövedelmeik ellenére a házaspár kinti anyagi helyzete nem volt éppen rózsás. Az orvosi kezelés költségeit is egyre nehezebben tudták – az egyre ritkuló kétzongorás fellépések, előadások miatt – fedezni, ebben különböző amerikai szervezetek (pl. ASCAP) továbbá ottani barátok, honfitársak (Balogh Ernő) segítették őket.
A HALOTTAK MEGBECSÜLÉSÉRŐL ÉS MÉLTÓSÁGÁRÓL
A magam részéről semmiképpen sem tartom helyes eljárásnak azt, hogy valakinek a földi maradványait, hamvait áthelyezzük, haló porában megbolygassuk – akkor, amikor szegény már semmit nem tud tenni, nem tud erről nyilatkozni. Nem tud sem védekezni, sem beleegyezni abba, hol akar, hol szeretne nyugodni. Mint hívő ember – sem tartom helyesnek, hogy azt egyik helyről a másikra szállítsuk és újra eltemessük – még ha abból a célból is tesszük mindezt, hogy halottat szülőföldjében hantoljuk el, s ott leljen végső és örök nyugalomra.
Pedig nem egyszer ez történik – függetlenül attól, hogy Ő maga, az elhunyt – életében hivatalosan intézkedett-e arról: hol és hogyan történjen eltemetése, hol legyen végső nyughelye. Nyilatkozott-e erről, leírta-e ezt valahol, tett-e erre vonatkozóan bármilyen utalást? Az utókor sajnos, ezt nem mindig veszi figyelembe és sok esetben kormányok, politikai vezetők, szervezetek intézkednek az elhunyt végső nyughelyéről – különböző humánus elvek, hazaszeretet, halottak megbecsülése stb. jegyében. S azzal a szándékkal is, hogy az itthoni honfitársai leróhassák személyesen is kegyeletüket hamvai előtt. Továbbá annak érdekében, hogy a halott ne idegen földben aludja örök álmát.
Pedig a leghumánusabb, a halott emlékéhez, megbecsüléséhez méltó hozzáállás és cselekedet éppen az lenne, ha az elhunyt egyéniség életében tett végakaratát, szándékait maximálisan figyelembe vennénk, és teljesítenénk. Ergo: ott hagynánk földi maradványait – abban a földben, abban a temetőben, ahol az ő végakarata szerint eltemették – hacsak nincs arra hiteles dokumentum, hogy ő maga életében ezt nem így akarta, hanem másképpen.
Vannak kivételes esetek, amikor valaki már életében írásban világosan kifejti, leszögezi: hol óhajt nyugodni haló porában. És ezt tiszteletben illik tartani, függetlenül attól, hogy mikor miféle kormány, rendszer van hatalmon, s az elhunyt halála egy korábbi, teljesen más politikai légkörben, rendszerben következett be. II. Rákóczi Ferenc halála előtt intézkedett arról: édesanyja mellett óhajt nyugodni Konstantinápolyban, s ezt figyelembe is vették 1735-ben. S az is végakarata volt, hogy szívét halála után egy jezsuita kolostor udvarán temessék el.
S ez is így történt. Majd eltelt 270 év és az akkori magyar kormány hazahozatta hamvait, s azokat a kassai dómban helyezték el. Ma is ott nyugszik márványkoporsójában hű barátja Bercsényi Miklós koporsója mellett. Szíve nélkül hiszen a többszöri átépítések miatt azt már nem találták meg a Párizs melletti egykori kolostor helyén. Az igazság az, hogy Rákóczi arról nem nyilatkozott, hogy soha ne hozzák haza hamvait, csak arról, hogy hol temessék el.
A másik végtelen szomorú eset: Márai Sándor amerikai végakaratában egyértelműen kizárta a magyar földbe temetését azzal, hogy úgy kívánta: hamvait a Csendes óceánba szórják. Így is történt. Liszt hamvait azért „nem engedi” 125 éve a német kormány Bayreuthból hazahozni, mert a zeneszerző egy 1869-es levelében szó szerint világosan leírta: "Holttestemnek nem kívánok más helyet, mint a temetőt, amely ott található, ahol halálom bekövetkezik.")
Bartók viszont csupán néhány keresetlen szóban fejezte ki szándékát többször is arról, hogy haza szeretne jönni – már mint életében. („…én is szeretnék hazamenni, de végleg…” –mondta, és írta is többször. Azonban arról, hogy hol és mi módon kívánja temetését – arról nem nyilatkozott.
Hamvainak hazahozatalát többször is kezdeményezték itthon, majd többször el is vetették, és levették a napirendről. Ebben a kérdésben is - jó magyar szokás szerint - mindenféle érdekek ütköztek, s ezért is tartott évtizedekig, mire eljutottak a döntésig. Fia – az akkor már kint élő Péter - sokáig ellenezte édesapja hamvainak hazahozatalát. Indoklásai közt többek között az az aggodalma is szerepelt, hogy itthoni újratemetésével éppen nemzetköziségét kérdőjelezik meg, s ezzel nemzetiesíteni akarják, mint zeneszerzőt. Végül aztán 43 év után megszületett a döntés, és ennek értelmében 1988. július 5-én délután érkezhetett haza a Bartók hamvait tartalmazó acélkoporsó hazai földre. Két fia hozatta és kísérte haza repülőn és szárazföldön apjuk földi maradványait, majd óriási médiaeseményként került sor itthoni újratemetésére.
Érdekességképpen említeném meg Bartók két szintén New Yorkban elhunyt művész-honfitársát: Karádí Katalin énekes-színésznő és Kabos Gyula filmszínész esetét. Az előbbinek hamvai három hónap alatt hazakerültek (1990) utóbbié csak 45 év után (1996-ban) mert sírjára - a helytelenül felírt neve miatt – csak sokára akadtak rá. Most már mindhárman hazai földben nyugszanak.
EPILÓGUS
Muszáj
feltennem a kézenfekvő kérdést: ha ma élne Bartók – vajon vissza
akarna-e térni Amerikából ebbe, egy ilyenfajta országba, amiben jelenleg élünk?
Egy olyan magas szintű erkölcsi, emberi és zenei értékrenddel, politikai
éleslátással és empátiával bíró személyiség mint amilyen ő volt - milyen
további lehetőségeket látna a maga számára itthon? Hol találna teret, ihlető környezetet ahhoz, hogy további művészi fejlődését biztosíthassa magának? Vajon lelne-e segítőtársakra, támogatókra (úgy szellemi, mind anyagi értelemben) ebben a mostani politikai,
közéleti, művészeti csatározásoktól szenvedő országban? Értő közönségre, előadókra és hallgatótáborra bizonyosan!
Jól érezné-e magát ebben a mindent - még a kultúrát is - keresztül-kasul átpolitizáló hazai közéletben, ahol jog és erkölcs már minden téren szétválik? Ahol a hatalomhoz dörgölőzők teljes védelmet és büntetlenséget élveznek, s ahol már nincs sajtószabadság és hiteles tájékoztatás, nincs egyenlő elbírálás és független bíróság? Ahol az emberi és művészi értékeket és elért eredményeket pártállás szerint rangsorolják, s az állami elismeréseket és kitüntetéseket nem az adott teljesítmény és annak színvonala alapján "osztják", hanem más "egyéb" szempontok szerint.
Ahol a rádió és televízió programjainál nem a nívó, hanem a nézettség dönt, s ahol mindenben a versenyszellem és az anyagiasság dívik, s ahol mindenkit egymás elleni vetélkedésre ösztönöznek és biztatnak. Ahol lassan már nem a tehetség számít az egyetemi felvételnél, hanem az apuka pénztárcájának térfogata, bankszámlájának nagysága és jól kiépített kapcsolatai. Ahol a kisemberek normális élethez való joga legtöbbször alul marad a helyi kiskirályok érdekeivel szemben. Ahol szabadon garázdálkodhatnak, büntetés nélkül megúszhatják az állatkínzók, a pedofilok, a gyermekeiket és feleségeiket bántalmazók.
És ahol szabad kezet kapnak a lelkiismeretlen, notórius fakivágók, akik mindig meg tudják indokolni: miért pont éppen azokat a fákat kellett eltávolítani. Jól érezné-e magát ma Bartók és Kodály itt, ahol a rablások, gyilkosságok bemutatásából a híradókban show-műsort csinálnak? (S amelyekben éppen a legnagyobb bűnöket nem látjuk és halljuk...) Jól éreznék-e magukat itt, ahol középkorú milliárdosok élnek, "mint Marci Hevesen" (holott nem is hívják mindegyiket Marcinak!) ugyanakkor meg családok százai rongyokkal tüzelnek télen, mert nincs pénzük normális tüzelőre?
Jól éreznék-e magukat ma e példamutató ikerpár tagjai, Bartók és Kodály ebben a miliőben, ahol országunk vezetői nem a tiszta, szép magyar beszédben, a toleranciában, nem egymás megbecsülésében, szeretetében, a tisztességben, a nép és kultúra iránti szolgálatban mutatnak példát, hanem a mellébeszélésben, az elkendőzésben, a csalásban, a közvagyon magántőkévé alakításában és a korrupcióban? Ezekre a kérdésekre válaszul Szász Istvánnak a Népszava 2015. aug. 1-i mondatait idézem ide az alábbiakban akinek minden szavával tökéletesen egyet értek. S azért választottam ezt, mert jómagam nem tudnám ennél jobban, ennél stílusosabban e kérdésekre adott válaszomat leírni:
Hát ennyit a bartóki és kodályi értékrendről, pozitív érdekeikről, céljaikról és szándékaikról és ennyit a mai hazai viszonyokról, a mai politikai vezetés értékrendjéről és érdekeiről. Ismerve és értékelve élettörténetüket, bátor kiállásukat, emberi, erkölcsi tartásukat, szilárd és egyenes jellemüket valamint elkötelezettségüket választott hivatásuk, alkotóművészetük iránt - határozottan állíthatom, hogy akkor - abban az adott korszakban, amelyben ők éltek - mindketten megmaradtak "embernek az embertelenségben." Ami egyértelműen megmutatkozik és kihallik zenei alkotásaikból, sőt egész életművükből.
Kodály halála után 1967 áprilisában Juhász Ferenc költő meleg szavakkal búcsúzott a zene, a népdalgyűjtés mesterétől, az iskolai énekoktatás megújítójától :
„Most, hogy meghalt érzem szikrázó hiányát ennek a szikár és nagyszerű embernek mint a tiszta télnek, csupa-pára és csupa-vegetáció életünkben, érezzük dermesztő hiányát ennek a tűzszárnyú Küldöttnek, létünk deres magányában, mert szerénytelenségünkben és könnyelműségünkben oly természetesnek, egyszerűnek és törvényszerűnek vettük, hogy van, hogy él, hogy a miénk, hogy magyar.....
Műve goethei méretű,nemcsak arányaiban, jelentésében is monumentális(…….) nem hagyta magára népet sorsára bízva és bánatára, de népet fölemelve maga emelkedett föl aranylegyező-szárny –vitorlákkal a nép tiszta énekéig.”
És ha most élnének itt, közöttünk - ma is hasonlóan gondolkodnának, döntenének és cselekednének mindketten. Az azóta megváltozott társadalmi és történelmi helyzetben is mindegyikük megtalálná a maga útját, eszközeit és lehetőségét arra, hogy szilárd értékrendjüknek, elveiknek megfelelően cselekedjenek, illetve reagáljanak a hazai és a nemzetközi élet és politika eseményeire. Sőt, állíthatom: barátságuk, közös működésük is ugyanolyan töretlen lenne ma is, mint azelőtt.
Mindezek igazolására álljon itt befejezésül Kodály bölcs és merész megállapítása, amivel a háború után rendezett első Bartók-ünnepségen
reagált az ott elhangzottakra. Amikor az egyik szónok méltatta barátja
emberi-, és művészi nagyságát, s befejezésül megjegyezte: "Ha Bartók ma élne, kiemelkedő tagja lenne a Magyar Kommunista Pártnak" - akkor a nézőtéren Rákosi Mátyás mellett helyet foglaló Kodály felállt székéből és a következőt mondotta:
"Drága barátom emlékére mondom, nincs párt a földön, amely magának követelhetné Bartók Bélát."
Forrásmunkák, segédanyagok, irodalom:
Virág Barnabás: Kodály koncepció (Bács Tudástár - Parlando f. irat 2015/3)
Barsi Ernő-Szabó Ernő: A pataki kollégium zenei krónikája (Zeneműkiadó, Bp.1984.)
Muzsikus-anekdoták (Márkus János válogatása. Rózsavölgyi és tsa. Kk. Bp. 2009.)
BMC. Bp. Zenei Inf. Közp. - Bartók Béla
Csáth Géza: A muzsika kertje (Magvető Kk. Bp. 2000.)
Eősze László: Kodály Zoltán életéne krónikája - napról napra ( Zeneműkiadó, Bp. 1977.)
Keresztury Dezső: Helyünk a világban (Tanulmányok - Szépirodalmi Kk. Bp. 1984.)














































Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése