Mintha a görög istenek is úgy akarták volna, hogy a tüneményes, Pilio-hegy által határolt tengeröböl mentén húzódó Vólosz városa a világnak egy büszke, értékes és magabiztos fiút adjon. Olyan teremtményt, aki festészetével és zenéjével majd megörvendezteti a művészet híveit szerte a világon. Gyönyörködteti mindazokat az embertársait, akik érzékeny lelkülettel fogadják a színek, a fények és hangok kombinációjából megteremtett művészi alkotásokat: az általa alkotott festményeket és zenei kompozíciókat. Ám ekkor még - amikor a világháború kellős közepén, 1943 tavaszán megszületett - természetesen senki nem sejthette, hogy az istenek milyen hivatást választottak számára, milyen küldetésre szánták őt.
Mindössze fél esztendős fiúcska volt - honfitársa Irene Papas pedig tizenhét - amikor a nácik itt, szülőföldjükön, a Görögország nyugati szélén fekvő Kefalónia szigetén kivégeztek ötezer olasz katonát. Ezt a szörnyű mészárlást annak megtorlásául hajtották végre, hogy Róma hátat fordított a németeknek és egyezkedett a szövetségesekkel. A nevezett háborús események közepette ez a pöttöm gyermek természetesen nem is sejthette, hogy ezzel az ízig-vérig kedves, szimpatikus görög lánnyal egyszer majd a legbékésebb körülmények között, Árkádia mezején találkoznak össze a távoli jövőben. Itt, a művészetnek eme ihlető csarnokában, ahol hasonló zenei és művészi elképzeléseiket egyeztetik és viszik majd sikerre. Hogy negyven évre rá éppen véle, az akkorra már híres színésznővel készíthet közös lemezeket. Sőt azt sem gondolhatta még akkor, hogy erről a fent említett tragikus háborús fordulatról később még egy nagyszerű játékfilm is készül (Corelli kapitány mandolinja) amelyben majd az akkorra már idős Iréne Papas játssza az egyik főszerepet.
Hogy itt, a minden irányban végtelenségbe nyújtózkodó tenger, a vakítóan kék ég és a szélborzolta hullámok világában fogamzódjanak meg benne legelső zenei ötletei és melodikus gondolatai. Hogy itt, ebben a tengerek övezte gigantikus szigetvilágban, hajósok, halászok, kereskedők, fehérre meszelt házfalak, legelésző kecskék, óriási sziklatömbök, leanderek és rozmaringok között bimbózzon, majd virágozzon ki zenei és festői tehetsége.
Szüleit és rokonait jóhiszeműen félre vezette, "becsapta", amikor mindenki azt hitte, hogy az eléje tett kottafüzetből játszik. Holott ő fejből, emlékezetből zongorázott. Akkor még extravagánsan hangzott egy gyerek szájából az efféle kérdés: miért kell iskolába járni ahhoz, hogy valaki zenét tudjon írni? (Sajnos, szüleiről, családjáról a fentieken kívül nem találtam adatokat az interneten sem. S mivel maga Vangelis szűkszavú, zárkózott - magánéletéről ma sem tudunk semmi biztosat. Alkotásairól viszont szerencsére annál többet.)
Sosem értett azokkal egyet, akik a szintetizátort egy gépnek tartják, ő mindig is igazi hangszernek könyvelte el, akár a hegedűt, amin lehet jól vagy rosszul játszani. Talán ez a hite, szándéka és meggyőződése okozza, hogy azok a korai albumai sem válnak unalmassá, egyhangúvá, amelyeken még kizárólag csakis szintetizátorokat vet be az ügy érdekében (igaz, hogy többet) és egy fia akusztikus hangszerrel sem találkozunk a tételekben.
Ennek a számnak a népszerűségéhez, nagy slágerré válásához jelentősen hozzájárult Roussos (képünkön) egyedi, rekedtes, de érzelmekkel telített énekhangja. (Azelőtt és azután is sokszor bebizonyosodott - gondoljunk csak Celentanora vagy Ramazottira - hogy a rekedt, fátyolos hang ebben a szakmában még nem feltétlenül hátrány, ha megfelelő énektudással, előadói készséggel párosul, és ezt hatásos, eredeti dalokban sikerül megcsillogtatnia az előadónak.
Az első olyan album, melyen már itt-ott feltűnnek Vangelis elektronikus zenei motívumai, effektusai - az a 666 volt, ami a Jelenések könyve egyes képeit öltötte zenei formába 1970-ben. Ez a lemez - hangszerszólóival, az énekhang háttérbe kerülésével - egyfajta átmenetet képezett a már bomlófélben levő együttes zenei világa és a csírájában már mutatkozó, hallható, eredeti vangelises hang között. Már korábban is, de e lemez készítése közben különösen sok nézeteltérés volt az együttes tagjai között. Így van ez mindenütt, ahol több, egyéni tehetség, sőt zenei zseni kerül egymás mellé. Olyanok, akikben egyenként, külön-külön is van annyi zsenialítás, hogy egyedül is képesek érvényesülni, eredetit, újat és meglepőt nyújtani a szólópályán. (Számos hazai példa is igazolja ezt.)
Végül is Roussos hallgatott Vangelis tanácsára - jól tette - és szólókarrierbe kezdett. Ami aztán olyan jól "bejött", hogy maga sem hitte volna. Úgy meggazdagodott ugyanis milliószámra fogyó lemezeiből, hogy királyi életmódot biztosíthatott magának és családjának. Egy 1975-ös magazinban láthattuk angol parkkal körülvett elegáns főúri kastélyát, melyet milliószám elkelt lemezeinek hatalmas jogdíjaiból építtetett magának. Ebből olyan vagyont halmozott fel, hogy ott a luxusok luxusát élvezhette - családjával együtt. A képeken láthattuk, hogy még fürdőszobája csapjai is aranyból voltak. Ám azért Vangelisnek sem volt a következő évtizedekben panaszra oka a siker és a jövedelmezőség tekintetében. Ezért azonban mindannyiuknak nagyon meg kellett küzdeniük, dolgozniuk. Tehát jól döntöttek, hogy szétváltak.
Jó döntés volt Vangelis részéről az is hogy áttelepült néhány évre idegen földre. Enélkül ugyanis nem bontakozhatott, nem teljesedhetett volna ki zenei tehetsége. Nem alakulhatott volna ki ekkora hangszerparkja, mely egy idő után már csak egy anglikán leányiskola falai közt fért el. Ezt az iskolának már nem használt, elhagyott épületet vette meg magának, s ott rendezte be London mellett a Nemo stúdió névre keresztelt zenei műhelyét. (Többek között az Oscar díjjal kitüntetett Tűzszekerek albumát is itt készítette.) Nem bővülhetett volna hatalmas technikai, akusztikus tudása, nem szélesedhetett volna világlátása (még Kínába is eljutott) nem gazdagodhatott volna annyira lelkileg, érzelmileg és élettapasztalatokban - ami zenéjében is kimutatható - ha történetesen végig szülőföldjén marad.
Nevét egyre feljebb ívelő pályáján barátai, szponzorai tanácsára ezidőben rövidítette le Vangelis-re, ami még így is találó - szabad fordításban "örömteljes" is lehetne a jelentése. Egy biztos: valóban sok örömet, gyönyörűséget szolgáltat harmóniáival. Érzéki örömet, egész szervezetünkre, vérkeringésünkre előnyösen ható, nyugtató életérzést ad egy-egy vangelis-album meghallgatása. Ő már akkor felfedezte a zene terápiás hatását, s élt is vele már a hetvenes években, amikor erről még szinte senki sem beszélt, s nem volt oly "divatos", mint napjainkban.
A film ugyan több ízben "elcsábította" a tehetséges görögöt (Blade Runner; 1492; Nagy Sándor stb.) ám mégis hevesen tiltakozik, ha valaki filmzeneszerzőnek nevezi. Ő ugyanis több annál és ezt nagyon is jól tudja, akárcsak mi, akik hallgatjuk és figyeljük pályáját. Zenéje láttató erővel bír, már eleve alkalmas arra, hogy képzeletünk mezején azonnal megjelenjen egy film, de a mozgóképhez aláfestő zenének már nem alkalmas, annál sokkal magasabbrendűbb, minőségében olyan, amire figyelni kell, s nem lehet hangfalként kezelni. Dallamai, harmóniái csak akkor ragadnak magukkal, ha koncentráltan figyelünk rájuk, átéljük azokat, akár a klassszikus zenét.
Bármily furcsán hangzik: a Kolumbusz-, vagy az Alexander-film megtekintése közben akár le is csukhatjuk szemünket, mert a képek alatt megszólaló zene annyira kifejezi a filmen látott jelenetet, a mozgásokat és történéseket. Vagyis: annyira magával ragadóan áradó és sodró lendületű, hogy túlnő magán a filmen, sőt azt mondhatnám: e két esetben a filmzene jobban sikerült, mint maga a film!
Amíg pl. Ennio Morricone, John Williams vagy Hans Zimmer filmzenéi sokkal inkább kísérő-, vagy aláfestő zenék (ám annak kiválóak) Vangelis kompozíciói viszont óriási megjelenítő, ábrázoló zenék, akár filmhez készültek, akár nem! Hallgassuk csak meg az Antarktisz, a Tüzes szekerek - amelyért Oscar-díjat kapott - avagy az Oceanic című lemezét - de említhetném ennek illusztrálására akármelyiket - kihagyva esetleg azt a néhányat, amelyek gyengébbek, mert inkább kísérletezéseknek foghatók fel. (pl. a Hipothesis, a See You Later vagy a Beaobourg.) Dehát a nagy költőknek és zeneszerzőknek is voltak zsengéik, amelyek kellettek ahhoz, hogy "általuk", ezeken kicsiszolódva születhessenek meg majdan az igazi remekművek.
Az eltelt negyvennégy esztendő alatt napvilágot látott 60-nál is több lemezalbumának színvonalát tekintve természetes, hogy vannak eltérések, különbségek. Mint ahogy más zeneszerzők alkotásai között is. Az ihlet, a tehetség minden apró mozzanata, az ötlet- és harmóniagazdagság - úgy, mint másoknál - nem minden opuszában jár együtt az alkotóerő maximális felhasználásával, illetve kiteljesítésével. Egyes albumok csak azért születtek meg, hogy bizonyítsák alkotóik kísérletező kedvét.
Zenéjének fejlődéséhez jelentős lendületet és pluszt adott, amikor a 80-as évektől egy-egy lemezéhez olyan kiváló énekeseket sikerült megnyernie közreműködőkként, sőt alkotótársként, mint az angol Jon Anderson-t. A Yes együttes hajdani énekesének jellegzetesen magas tenorhangja különösen alkalmasnak bizonyult és szépen hangzott a szintetikus hangözön fölött.
Majd később a különleges mély regiszterrel, hangvétellel, nagy érzelmi és sodró erővel, szépen kinyíló hangi tartománnyal rendelkező olasz Milvát, akinek több dallal is kedveskedett. (Ráadásul ezek némelyikének szövegét ráadásul Michael Kunze írta!) Aztán a már említett Iréne Papast, kinek mélabúsan misztikus, balladisztikus althangja nem kevésbé illik honfitársa muzsikájához, mint ahogyan Milváé.
Papassal együtt készített két komplett albumukban (Odes; Rapszódia) visszanyúltak népük történelmének tragikus eseményeihez az egyes tételekben. Ezekben ott tükröződik a jellegzetes déltengeri görög lélek megannyi színe, ereje és rezdülése. Papas éneke elragadó, döbbenetes drámai erővel és karakterrel bír (nemhiába nagyszerű színésznő) jelentősen emeli e lemezek színvonalát. (Anthony Quinn - aki partnere volt Papasnak 1964-ben a Zorbában - így vélekedett a nagy színésznőről: "Szophoklész nagy író volt, aki alaposan ismerte az embert, a görögöket. Van azonban valami, amit Iréne Papas még nála is jobban ismer: ez pedig a görög lélek.")
Vangelis a következő évek alkotásainál - egy-egy dal feléneklésére - továbbra is szívesen kért fel más műfajokban már jeleskedő sztárokat. Nagyon is jól tudta, hogy kiket kell választania: egyéni és varázslatos hangszíneikkel valamennyien csak emeltek az énekük alatt szóló harmóniák szépségén, ugyanakkor megtiszteltetésnek is vehették a közös munkát Vangelis-sel. Akinek persze ugyancsak nagy örömére - s többnyire sikerére is - szolgált ez az együttműködés. Kit több esetben, kit csak egyetlen alkalomra sikerült megnyernie - többek között a katalán mezzoszopránt, Montserrat Caballe-t, az amerikai Mary Hopkins-t, a svéd Stína Nordenstam-ot, az angol Paul Young-ot és a brit fiúszopránt, Jeremy Budd-ot, aki a Pestis című film sírató-zsoltárát énekelte el a súlyos, nyomasztóan tragikus filmben.
Bevallom - nékem ez az egyik nagy kedvencem Vangelis darabjai közül. Zenei illusztrációként azonban most mégis a Rapszódia című albumról választottam egy görög húsvéti éneket, amellyel Mária imádkozik kereszthalált szenvedett fiához: "Ó, én édes kalászom, egyetlen tavaszom..." hangzik a visszatérő invokáció Iréne Papas csodálatos hangján. Ennek a dalnak rendkívüli szépsége egyszerűségében, visszafogottságában és gyönyörű diszítéseiben mutatkozik meg. Íme:
Csak néhány példát említenék ezekre a mesterien megkomponált melódiákra: a Direkt c. lemezéről a Himnusz az asszonyokhoz című tételt, ahol a görög mezzoszoprán Markella Hatziano működik közre; a Rapszódia című lemeznek lovasrohamot idéző zenéjét; Caballé duettalbumának a harci indulóját, továbbá a Nagy Sándor-film ének-, és zenekarral megerősített, a király gigantikus tetteit és nagyságát dicsőítő monumentális győzelmi fináléját.) Ezekben - de másutt is - lélegzetelállítóan széles dinamikai árnyalatokat alkalmaz, amelyektől nagy léptékkel mozog, életteli, széles áramlatokkal lélegzik ez a muzsika. Él és éltet, mint minden igazán nagy zene!
Vangelis minden esetben komplexításra törekszik amikor valamilyen témához nyúl és zenébe önti elképzeléseit. Akár az állatok élete, akár távoli, idegen tájak, népek, kontinensek, akár az emberek hétköznapi élete, a vallás, a hit, a béke vagy a háború, a világmindenség ügye vagy a fizika törvényei foglalkoztatják. Zenéjére mindig jellemző egyfajta hősies, görögös büszkeség és pátosz. Ez legegyértelműbben a 2001-es Mythodea című albumán érzékelhető leginkább. Nem véletlen, hogy éppen ezt a művét mutatta be az athéni Zeusz-templom előtt nyilvános szabadtéri koncerten - ami nála ugyancsak ritkaságnak számít.
Itt inkább az egész produkció színpadiassága, patetikus hangvétele emelkedik ki és ragad bennünket magával, mint a dallamok, melódiák szépsége, kerek és kibontott szárnyalása, érzelmi ereje, ami ez esetben hiányzott. Az az érzésem - látva és hallva e produkciót a DVD felvételen - hogy a szándék és a fő cél itt az ókori görög kultúra magasrendűségének, a sajátos hellasi hazaszeretetnek a bemutatása, kiemelése volt a világ számára.
A kiállásában méltóságteljes, hatalmas kórus is inkább dekorativításával, büszke komolyságával és hangözönével, mint művészi teljesítményével ragadott magával. Helyenként kissé teátrálisnak, öncélúnak, hogy nem mondjam: erőltetettnek tűnik talán emiatt az énekesnők előadása is. Akik - ellentétben a kórussal - messze nem görög nemzetiségűek, ám tehetségük felől kétséget nem hagynak bennünk.
De mitől egyedülálló és egyéni Vangelis muzsikája? Elsősorban attól, hogy sokak számára bebizonyította: a szintetizátor egyáltalán nem hideg, száraz és szegényes hangzású instrumentum. Attól függ, hogy ki az, aki bánik vele, játszik rajta. Ha az ő kezében van - alkalmas gazdag hangzások, lélekemelő, hatásos zeneművek megszólaltatására. Kivált akkor, ha mellette egy sereg akusztikus hangszer vagy még az emberi hang, időnként kórus is megszólal.
S hogy mindezzel hatni tud képzeletünkre, érzelmeinkre s kitágítja látókörünket - azzal válik zenéje egyedülállóvá. Több szintetizátor felhasználásával egészen varázslatos hangzásokat tud kikeverni. Pl. van egy jellegzetes hangszíne, amit már a 70-es évek óta alkalmaz: mintha vibrafon és xilofon szólalna meg egyszerre de úgy, hogy az előző kissé tovább zeng, visszhangzik, mint a másik. Amikor egészen elhalkul, mintha vízcseppek hullanának le valahonnan olyan hatást kelt. (Ezt halljuk az "Eltűntnek nyilvánítva" c. filmben is.)
Lám, a megjósoltak bekövetkeztek. Amire e tanulmány tizedik bekezdésében utaltam - beigazolódott: Vangelis a 2011-es "Mythodea" albumánál valóban alkotott magasabb szintű, zenei-művészi tehetségét jobban kiaknázó muzsikát. Amit természetesen akkor még nem hallhattam, amikor e fenti sorokat írtam, 2014 elején. A "ROSETTA" című legfrissebb album - mely szerzőjének ismét a világűr, a csillagászat, az Univerzum iránti érdeklődését bizonyítja - 2016. szeptemberében jelent meg. Pontosan akkor, amikor az e néven már évek óta keringő űrszonda - üstökösére zuhanva - éppen befejezte küldetését.
A kompozíciót az ESA (Európai Űrügynökség) 2004 és 2016 közötti expedíciója ihlette. Ennek során - az emberiség történetében először - a Rosettáról leszállóegységet vezéreltek az üstökös felszínére. Bizonyára a görög félisten is úgy gondolta, hogy ez a dallamosan hangzó olaszos elnevezés fölöttébb alkalmas lesz albumának, újabb zenei alkotásának címéül. Ahogyan a középkori templomok rózsaablakai (rosettái) beengedik Isten áldott napsugarát a templom sötét belső terébe - úgy nyitnak és vágnak az emberiség tudományos kísérletei, próbálkozásai újabb és újabb rózsaablakokat a világűr kikémlelése céljából. S teszik mindezt azért, hogy friss és meglepő információkkal, felfedezéssel gazdagodhassunk. Ezért nem véletlen, hogy a 12 éven át keringő és tudományos feladatokat ellátó égi jármű éppen a Rosetta nevet kapta.
Ahogyan a templom rózsaablakai betekintést engednek az éltető napsugaraknak - úgy képeznek egy-egy ablakot, biztosítanak kitekintést a világűrbe a tudományos kísérletek. A Rosetta űrszonda is egy ilyen újabb "ablak", mely az ismeretlen, felfedezésre váró térbe világít be: egy újabb lehetőség az emberiség látókörének kiterjesztésére, tudásának mélyítésére és szélesítésére. Vangelis ezt a kitekintést, az újabb és újabb csodák felfedezését, a sokak számára kietlennek, hidegnek, szürkének és élettelennek tűnő világűr elénk táruló lenyűgöző szépségét igyekszik kifejezni hihetetlenül gazdag, változatos, színes harmóniái özönével.
Amiként a "Szavanna operája" című albumán a pusztaságnak, a mezőnek, az "Oceanic" című lemezén a gigantikus óceánnak a sajátos hangjait és atmoszféráját, úgy a "Rosetta" című legújabb opuszában a világűr sokat sejtető, izgalmas és mindennél varázslatosabb légkörét, végtelen és lenyűgöző méreteit, egyedülálló hangulatát és akusztikáját önti zenei hangokba. Mondanivalóját ezúttal teljesen és kizárólagosan a hangszerekre, zörejekre, effektekre bízza, emberi hangot most nem hív segítségül. Viszont egészen lélegzetelállító hangzásokat képes elérni elektromos és akusztikus instrumentumainak arzenáljával, azok szépen hangzó kórusával. Melódiáit, szárnyaló harmóniáit, zenéjének ritmusát és dinamikáját a tőle elvárható következetességgel és stílusa megtartásával építi fel.
Kompozíciójának egyes részleteit jól elkülöníthető zenei karakterekkel rajzolja meg. Találkozhatunk itt csillaghullással, szétáradó napsugárral, idő és tér végtelenségének zenei kifejezésével, felszabadult táncot járó űrhajóval, elégiával. Naná, hogy ezt az utóbbi formát (mint gyászdalt) választja a komponista a szonda meteorra zuhanásának zenei megjelenítésére, hiszen először a görög kultúra használta e műfajt a költészetben. Itt is a benyomások visszaidézését, az emlékezést szolgálja ez a szépen megformált zenei tétel. S a kesernyés, szomorú hangulat még azért is indokolt, mert - mint tudjuk - a leszállóegység sem működött úgy, ahogyan azt az irányítói szerették volna, s maga a szonda is végül rázuhant a meteorra. Igaz, hogy addig viszont éveken át küldte felbecsülhetetlen adatait, információit a Földre.
A mű utolsó tétele, végső hangjai tehát nem zárulnak pesszimizmussal, sőt továbbra is az űrre, mint a jövő megoldásának kulcsára irányítják tekintetünket, illetve fülünket. A csilingelő, monoton ütemekkel felénk kacsintó, semlegesen lebegő hangjaival ismét elénk tárt kozmosz nem harmóniát, nem földi értelemben vett szépséget, megnyugvást vagy elégedettséget, hanem számunkra az egyetlen realítást, potenciális lehetőséget kínálja továbbra is.
"A mitológia, a tudomány és az űrkutatás olyan témák, amelyek kora gyermekkorom óta mindig is lenyűgöztek. És ezek valahogy mindig kapcsolatban álltak a zenémmel, amelyeket írtam."-nyilatkozta egyszer.. "
Ez az újabb szép és igényes album zeneileg is alátámassza és igazolja Vangelis szavait. Most sem okoz meglepetést azzal, hogy egységes, átgondolt kompozícióval jelentkezik. Többtételes művében - hasonlóan az eddigiekhez - egy központi téma (jelen esetben a Rosetta-űrszonda mozgását, lebegését, keringését, a leszállóegysége landolását zeneileg megfogalmazó motívum) visszatérése, variálása jelentkezik a mű meghatározott pontjain.
A komponista a bolygókat, így a Földünket is körülölelő világűr levegőjének, hangjainak, vonzásának, energiáinak zenei ábrázolásával, annak láttató erejével ismételten felgyújtja hallgatói képzeletét. S efölött még intellektusunkra is nagy hatást gyakorol. Érzésem és meghallásom szerint Vangelis itt eljutott a lényegig. Az emberiséget foglalkoztató legnagyobb probléma, a végső kérdés zenei summázatáig: hol van, illetve hol lesz az élővilág (így az emberiség) jövőjének kulcsa?
Azáltal, hogy Vangelis a Rosetta című kompozíciójának zárótételében fülünkben a végtelen kozmosz egyhangú lebegésével búcsúzik el tőlünk - azt sugallja számunkra: valóban itt, a világűrben találhatjuk meg mindenre a magyarázatot. Ha az ember megérti és felfogja, hogy Isten, a Teremtő maga a létezés, az élet energiája s ezzel tartja össze a világot - akkor közelebb jutunk a magunk nagy problémáinak a megoldásához is.
S hogy ehhez már régóta a világűrben keressük a sikeres megoldás útjait és lehetőségeit - azt igazolja, hogy helyes irányban haladunk. A kozmosz teljes feltérképezése ugyanis hozzávezet bennünket az egész nagy Univerzum lényegének és működésének megértéséhez. Ahhoz azonban, hogy mindezt megértsük, s aztán a megértetteket alkalmazni is tudjuk földi gyakorlatunkban - feltétlenül hinnünk kell Isten mindenhatóságában, mindenütt, és mindenben jelenlévő szeretetében, odaadásában és segítésében.
E hit és együttműködés nélkül soha nem tudjuk elérni álmainkat, megvalósítani önmagunkat, a jövőben is biztosítani a földi élővilág további fennmaradását. Csak lelkünk erejével és tisztaságával érhetjük el, hogy szellemünk és testünk is ép és működőképes legyen. Hogy mindegyikük egymást segítve, egymással együttműködve, harmonikusan munkálkodjon a nagy, közös ügy érdekében - valamennyiünk számára, valamennyiünk érdekében. Ahogyan az isteni lelkület tartja totálisan egészben, létezésben a fizikai valóságot - úgy az élőlények lelkei (amelyek az isteni lélek részei) tartják egyben és létezésben azok testét is.
Így vagyunk, mi, valamennyien - lelkünkkel, szellemünkkel és testünkkel együtt - az örök és végtelen Univerzum apró, de nem jelentéktelen, nélkülözhetetlen és fontos részei, gondolkodó, cselekvő lényei és mozgatói. Ezért fontos, hogy minden egyes tudományos kísérlettel, művészetünkkel, kultúránkkal mindig közelebb és közelebb kerüljünk a nagy Univerzum titkainak, így Istennek és gondolkodásának a megértéséhez.
(2016. december 18.)
Felhasznált forrásmunkák, segédanyagok,irodalom stb:
Vangelis: Rosetta - 2016. szeptemberében megjelent zenei album, CD.
Donald Walsh: Beszélgetések Istennel (ford.
Nagyon tetszik ez az írás, kiváltképp, mivel imádom a zenéjét...
VálaszTörlés