lőre bocsájtom: nem egy filmes téma kibontása következik az alábbiakban. Ezt elárulja a fent díszelgő, aranyló violinkulcs is. Vagyis nem arról a nagy sikerű filmről írok most, amely egy bernáthegyi kutyának és az őt tartó kis családnak a sztoriját dolgozza fel, meséli el. (Mint esetleg a rejtvényszerűen sejtetett két B betűből talán néhányan gondolnák: bernáthegyi, kinek neve: Beethoven) Bár arról is lehetne. Sokkal fontosabbnak tartom és ennél a témánál sokkal jobban is érdekel engem a két nagy német zeneszerző: Johann Sebastian Bach és Ludwig van Beethoven élete és munkássága.
ég mielőtt bárki megkérdezné, elébe vágok a szokványos kérdésnek: kit tartasz a legnagyobb komponistának? Erre ugyanis semmiképpen nem tudok és nem is szeretnék válaszolni. (Viccesen persze lehetne rá olyan feleletet adni: azt, aki túlhaladta a két és fél méteres testmagasságot. Márpedig ilyen zeneszerző eddigi tudomásunk szerint nem élt.) Először is: ezen az alapon egyet kiemelni és a legnagyobbnak nevezni az elmúlt kétezer év zeneszerzői közül az botorság lenne. És nincs is ennek semmi értelme.
Az egyetlen megnevezett, abszolutizált kivételezett magától értetődő módon rögtön mellőzi az összes többit. (Még ha kevéssé is.) A többit, akik ezáltal mind egy bizonyos kategóriába kerülnek: az esetleges második, vagy harmadik helyre "szorulnak vissza." A versenyeztetésnek sem itt, sem az előadó művészet egyéb területein sem látom semmi értelmét. (Pedig manapság elég gyakoriak a zenei versenyek, amelyeket én magam bizony nem szeretek. Legfőképpen azért, mert jól tudjuk, hogy kik ezeknek az igazi nyertesei...) Ennél fogva teljes mértékben osztom Bartók véleményét, aki azt mondta: "A versenyzés lovaknak való."
indenkinek van "kedvenc" zeneszerzője, s ez így természetes. De senki ne jelentse ki a kedvencéről kategorikusan: ő a legnagyobb! Minden kategorikus kijelentés dogmatikus, merev, tudálékoskodó. Gátat szab a szemléletváltozásnak, gondolkodásnak, bezárja a fejlődés további lehetőségét. Helyette jobb, ha azt mondja valaki: ő a kedvencem. Nem is kellene nagyon elgondolkodnom, ha kapásból fel akarnék sorolni a sok évszázados zenetörténetből akár húsz vagy harminc olyan zeneszerzőt, akik valamennyien ugyanolyan zseniálisak voltak, s ugyanúgy kedvenceim. (Vivaldi, Hendel, Mendelssohn, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann, Liszt, Bartók stb. mind zseniális komponisták voltak.)
Mindezek tudatában nagyon igazat adok - több száz év távolából is - Dietrich Buxtehude dán származású német zeneszerzőnek, aki 1705-ben a következőt mondotta egy őt felkereső, fiatal honfitársának: "Ifjú barátom, jegyezze meg, hogy a tehetséget azt nem rőffel mérik." Ama húsz éves ifjú - akinek a kérdésére ezt az elmés választ adta az akkor már idős, megbecsült és jeles orgonista-zeneszerző - az Johann Sebastian Bach volt, a kezdő arnstadti orgonista.
A fenti képek (festmények) valóban a két zeneszerzőt ábrázolják, ám időbeli csúszással, ami némi magyarázatra szorul. A történet idején Bach tényleg ilyen fiatal volt, ám Buxtehude akkor már jóval öregebb, mint ezen az ifjúkori képen. A bal oldalon látható, asztalára könyöklő Buxtehude akkor, az említett legendás találkozás idején már bizony hetven felé járt.
ach ugyan sokat tanult és vett át idősebb kollégájától (különösen ami az orgonaművekre és kantátákra vonatkozik) de semmiképpen nem utánozta művészetében soha idősebb mesterét. Sőt, olyan egyedi, utánozhatatlan stílust alakított ki később ezernél is több kompozíciójával (elsősorban az utókor nagy örömére) ami senkiéhez sem hasonlítható. Ennek ellenére zeneszerzők későbbi nemzedékei tartották példaképüknek, hivatkozási pontnak az ő művészetét, komponálási technikáját.
Schumann (1810-56.) a nagy romantikus így vélekedett: "A zongorista minden napi kenyere legyen Bach műveinek tanulmányozása." Ő is azok közé tartozott, akik példaképüknek, mesterüknek tartották a nagy német kántort és egyes műveiben fel is dolgozott annak témáiból. Akárcsak Liszt - ő is felhasználta, beleszőtte még a nevét is (B-A-C-H) egyik orgonaművébe, melyet ezekre a zenei hangokra épített fel. S hogy maga Beethoven és zenéje milyen hatást gyakorolt a későbbi zeneszerzőkre - arra később még kitérek.
kiterjedt, nagy múltú (magyar ősökkel is rendelkező) szász muzsikus-família 17-18. századi, leghíresebb sarja engesztelhetetlen lutheránus hitével, Istenhez fűződő intim viszonyával, példásan vallásos életmódjával szinte egyedül áll a zenetörténetben. Magam úgy gondolom, hogy egész életében rendíthetetlen hite éltette és segítette őt. Életművének - zsenialitása mellett - ez volt legfőbb táptalaja, ihlető ereje és örök támasza.
7.A-dúr beethoveni szimfónia fékevesztett, lendületes tempóiban, perpetum mobil-ként lüktető, robajló ritmusaiban és kitöréseiben ott pulzál szerzőjének egész habitusa. Zaklatott, nyugtalan idegrendszere, szorongása és dacossága. Gondoljunk csak az utolsó tétel fergeteges allegrojára, amire egyik ismerősöm azt mondta: "Ilyen zenét csak egy ideges, zaklatott ember írhatott. Aki fel van háborodva, mert nem értik meg. Olyan, aki saját igazságát mindenképpen, akár dühös türelmetlenséggel is, de hangoztatni akarja."
ach viszont egészen másmilyen lelki világgal rendelkezett. Igaz, más kor szülötte volt, és más is volt működési területe. Beethoven többnyire magánzóként töltötte napjait. A társaságra, a közösségre sajnos, csak vágyódott. Szemben Bachhal, aki közösségi lényként mindig emberek, sőt tömegek között mozgott. Élete korábbi szakaszában jórészt főúri körökben, a másodikban pedig lényegében a lipcsei polgárok között élt és alkotott. Mindig ott, ahol éppen munkaadói szigorú szabályai szerint szolgálnia kellett. Hozzájuk intézett leveleit mindig alázatos hangnemben írta.
A hivatali rang iránti tiszteletét olyannyira megtartotta, hogy még 1730-ban fiatal kori barátjához, Georg Erdmannhoz írt levelében is "Nagyságos Uram!" megszólítás szerepel. Talán azért is, mert egykori iskolatársa akkor már elég jelentős pozíciót töltött be: az orosz diplomáciát képviselte Danzingban. A már sokszor elviselhetetlen támadás, rosszindulat, értetlenség, üldöztetés, mellőzés, sok bosszúság és irigység - mely őt Lipcsében érte - arra késztette, hogy végső elkeseredésében megfelelő állásért könyörögjön egykori barátjának. (Az állás végül "nem jött össze", így Bach továbbra is - egészen a haláláig Lipcsében maradt.) Ebből a levélből idézek most néhány sort, mivel ez jól jellemzi Bach családi viszonyait:
"...a második házasságomból is születtek még kicsinyek. A legidősebb fiú most hat esztendős. Valamennyien született muzsikusok és biztosíthatom Nagyságodat, hogy családomból valóságos énekes és hangszeres koncertegyüttest tudok alakítani, mert mostani feleségemnek szép tiszta szopránhangja van és legidősebb leányom sem éppen ügyetlen a zenében. De nem akarom, hogy hosszúra nyúljon levelem, és vétenék a kötelező udvariasság ellen, ha Nagyságodat még több írással fárasztanám. Ezért hát zárom soraimat és maradok mélységes tisztelettel Nagyságodnak életfogytiglan alázatos hódoló szolgája:
Johann Sebastian Bach"
z biztos, hogy ilyen hangnemű, megalázkodó levelet Beethoven sosem írt volna. Még akkor sem, ha netán abban a korban is él, mint Bach. Ez a fajta szerénység, hivatali méltóság iránti tisztelet és alázatosság belőle hiányzott. Ő mindvégig büszke, öntudatos, szabadelvű maradt. Ismerve indulatos, nehezen tolerálható természetét - nehezen tudjuk elképzelni róla azt, hogy ő komponistaként, művek betanítójaként valamilyen munkaadó főnök irányítása alatt dolgozott volna türelemmel, megszabott, kiszámított napirend szerint.
ég akkor sem, ha történetesen ez a "munkaviszony" segítette volna őt, szponzorként szolgált volna néki művei kinyomtatásában, terjesztésében is. S még akkor sem, ha bizony voltak életének olyan szakaszai (különösen az utolsó éveiben) amikor megrendelésekben és életvezetésében is szűkölködött, betegeskedett, sőt éhezett is. Igaz, nem egyszer dolgozott megrendelésre, ám akkor is a maga szájíze szerint. Ő azonban akkor is a maga által megszabott, ütemezett meglehetősen rendszertelen munkatempó, komponálási folyamat, egyéni ciklus szerint haladt.
eethoven azonban sem a hétköznapjaiban, sem pedig alkotóművészetében nem tudott semmiféle alkalmazkodást, kötöttséget, függőséget elviselni. Inkább szegényesebben, de lazán, a szó szoros értelmében magányos farkasként, anyagi biztonság nélkül ugyan, de szabadon (ma úgy mondanánk: szabadúszóként) alkotott. Élte az agglegények hol biztonságos, hol bizonytalan, hol vidám, hol pedig szomorú életét.
ach azonban nem ebben a cipőben járt. Két házasságából sok-sok gyermeke született. Sajnos sokat pici korukban el kellett temetniük keserves könnyhullatások, mérhetetlen fájdalmak közepette, mert különböző gyógyíthatatlan betegségekben haltak meg. De azért - hála Istennek - sokan meg is maradtak, felnőttek. S szinte mindegyikük "zeneközelben" volt életében, s kisebb vagy nagyobb mértékben foglalkoztak előadóművészettel, komponálással.
o, azért a békés és jámbor természetű Bach sem viselt el ám mindent! Így ritkán azért (nem jellemzően!) előfordult, hogy az általa jónak tartott fontossági sorrend szerint cselekedett, ezért néha a számára előírt szigorú szabályokat, munkarendet megszegte. Ám ezekre a lépésekre mindig azért kényszerült, hogy zenei, előadóművészi előrehaladását, fejlődését előmozdítsa, s műveit népszerűsítse. Az utókor szemszögéből elmondhatjuk: jól tette. (Mint ahogyan Beethoven is meggyőz bennünket műveivel ma is arról, hogy annak idején ragaszkodott sajátos alkotói módszeréhez.)
z a komponista és karvezető aki élete során jóformán minden egyházi ünnepre köteles volt újabb és újabb kantátákkal jelentkezni - bizonyára sok emberrel, hívővel volt kapcsolatban, sok embert ismert és szeretett. És ez kölcsönös volt: olyan köztiszteletben álló polgár volt városszerte, akit magánéletében is egy jóságos, családszerető, rendkívüli szorgalommal és munkabírással rendelkező istenfélő, szent emberként ismertek és szerettek. Olyan magasrendű alkotónak tartották, aki oly mércével és igénnyel írta minden egyes művét, mintha azokat isteni ítélőszék elé óhajtotta volna bocsájtani.
nagy lipcsei kántor-komponista rendkívüli alkotó ereje, művészi igényessége és tevékenysége, s ettől elválaszthatatlan életmódja sokszor került összeütközésbe jelenkorának kispolgári, bigott, földhöz ragadt hivatalnokszemléletével. Különösen akkor, amikor a német protestantizmus egyik fellegvárában működött karvezetőként, komponistaként és pedagógusként. Pedig az bizony majd három évtizedet ölelt fel.
ach zenéjének monumentalítása, komplex, univerzális jellege annyira meghatározó, hogy tulajdonképpen nem nevezném őt kifejezetten német zeneszerzőnek. (Sokkal több volt, szélesebb látókörrel rendelkezett ennél! Annak ellenére, hogy sokszor használt fel különböző motívumokat saját népe zenéjéből, mint minden igazán nagy komponista.) S még annak tudatában is merem ezt állítani, hogy komponáló művészetében központi szerepe volt hazája vallásos "népdalainak", a protestáns koráloknak, s ezek magas szintű feldolgozásainak. De ugyanilyen jól ismerte a német nép világi, sokszor meghökkentően profán, életvidám népdalait is, melyeknek motívumai ugyanígy jelen vannak - ha nem is oly meghatározóan, mint Bartók, Kodály, Grieg, Dvorák vagy mondjuk Csajkovszkíj zenéjében.
Az ő idejében - a 18. század közepén - már több kötetre duzzadt az az ötezer darabot tartalmazó korálgyűjtemény, amelyben volt néhány olyan ének is, melyet maga Luther Márton szerzett. (Egyes források szerint azért is kényszerült erre a nagy prédikátor, mert nem elégedett meg azoknak az énekeknek a színvonalával, amit a korabeli költők, zeneszerzők alkottak ebben a műfajban.) E darabok aztán "emberükre akadtak" Bach személyében, aki oly magas szinten dolgozott fel belőlük, hogy ezek a dallamok aztán központi helyet foglaltak el zseniális alkotóművészetében.
e ugyanezt állíthatnám a zeneirodalom más nagy alkotóiról, akár Beethovenről is. Ő is nagy kedvvel merített saját nemzete és más népek (pl. skót, angol, ír, magyar) népdalkincséből. Elég csak táncaira, az István király nyitányra, vagy zongoraversenyeinek táncos tételeire gondolnunk. Hogy milyen izgalmasnak találta azt, ha felfedezett egy-egy újabb népdalt - arra itt egy rövid idézet:
"Népdalokra vadászni sokkal nemesebb tevékenység, mint az antik hősök kissé felülértékelt embervadászata."
A zeneirodalomban a zsenialitás szempontjából, a komponálás szemszögéből nézve - szerintem - egyáltalán nem volt lényeges az a tény, hogy Chopin lengyel volt, Berlioz francia, Vivaldi olasz vagy Csajkovszkíj orosz, Bartók vagy Kodály magyar, Bach német (szász) Haydn, Mozart vagy Schubert pedig osztrák (még ha születésük idejében nem is létezett egységes, önálló Ausztria, csak később. Hogy melyikük miféle nemzetiségű polgár volt - attól csak zenéjük jellege lett más, nem pedig nagyságuk és minőségük.
legnagyobb igazság és egyben erre a legtalálóbb kifejezés szerintem az, (még ha manapság közhelyként is használják) hogy a zene világnyelv. (Erre utalt a fentebb idézett Starker is.) Olyan nyelv, amit a nagy zeneszerzők "beszéltek" mindig is a legtökéletesebben. Olyan, amit zenekedvelő emberek számára nem kell lefordítani. Akik viszont eleve unszimpátiával viszonyulnak a zenéhez, azoknak meg lehetetlen lefordítani, hogy megértsék.
em kell feltétlenül orosznak, orosz földön születni egy karmesternek ahhoz, hogy hitelesen szólaljon meg pálcája alatt Rimszkíj Korszakov vagy Csajkovszkíj egy-egy zenekari műve. Ma már nem biztos, hogy Chopint csak a lengyelek tudják legszebben, leghitelesebben játszani (ld: pl. a görög Murray Perehia!) Bachot remekül interpretálják ma már az angolok, belgák, hollandok sőt még a japánok is. Ha természetesen nem is ugyanúgy, ugyanazzal a hittel és vallásos meggyőződéssel, germán szellemiséggel, német akcentussal, mint a kálvinista németek. Mint pl. Karl Richter (aki a világon elsőként vállalta Bach összes kantátájának lemezfelvételét) aztán Helmuth Rilling vagy Herbert Blomstedt.
em tartozik igazán a lényeghez az sem, hogy Bach számos kantátáját, passióját, oratóriumát németül éneklik ma is, ha előadják bárhol. Mint tudjuk: a szöveg járulékos irodalmi elem, nem tartozik a zene lényegéhez - még az operában sem. Bach egyetlen operát sem írt - talán azért se, mert túl világi műfajnak tartotta, vagy ideje nem volt rá, vagy azért, mert soha életében nem volt színpad-közelben. (Vagy talán mind a három okból egyszerre...)
Számos esetben rossz, összecsapott libretto akadályozta meg később is bizonyos operák közönségsikerét - avagy a jó szövegkönyv vitte azt sikerre. Az idő azonban a zeneszerzőnek dolgozott mindig, s ha zseniális volt maga zene - az opera előbb vagy utóbb megtalálta (megtalálja) az értő és érző hallgatóságát a későbbiekben átdolgozott, javított dalszövegekkel.
ach zenéjének esetében akkor is nagy érzelmi hatást gyakorolnak a hallgatóra kantátái és passiói, ha a szövegükre történetesen nem koncentrálunk annyira, hanem csupán dallamukra, harmóniáikra figyelünk. (A textust, a verseket előzőleg is végig lehet olvasni, s talán jobb is így, hiszen ekkor a figyelem nem oszlik meg annyira.) Mint ahogyan lejegyzett zenéjének sajátosságaiból következik az is, hogy szinte mindegy: melyiket mikor, milyen hangszeren adják elő. S ez különösen szólóhangszerre írott alkotásaira érvényes, melyeknél legtöbbször ő maga nem is szabta meg, hogy melyik instrumentumon a legideálisabb azt eljátszani. (Talán csak a nagy orgonaművek képeznek kivételt ez alól, melyekhez valóban a zengő, nagy templomi hangszer és a hozzá tartozó akusztikus tér nélkülözhetetlen.)
öbbet is foglalkozott, kísérletezett a hangszerekkel, azok beállításával, számaik növelésével, mint a nagy Bach. (Akinek mindenekfölött maga a mű volt az, ami lényeges és fontos, s nem az instrumentumok, amikkel azt előadják.) Ám mindig a tartalom, a jobb zenei kifejezés érdekében követelte meg a kifogástalan hangszer jelenlétét és működését, s nem öncélúan. Ebben aztán évtizedekkel később Berlioz és főleg Mahler licitálta túl.
hogyan Beethovennek is van egy számozatlan, ún. Csataszimfóniája a 6. és 7. között - tehát valójában tíz szimfóniát írt - úgy Schubertnél is a híres "befejezetlen" nem a 8. hanem lényegében a 7. a sorban. Ezt 4 évvel a hatodik után írta, de félben hagyta, az első két tétel megkomponálása után csak belekezdett a harmadikba. Ám ennek a csonka szimfóniának a létezéséről senki nem tudott. Nem találták meg amikor a komponista hagyatékát halála után számba vették és összegyűjtötték.
z viszont nagy butaság, hogy sokan ma azt a bizonyos "mennyei hosszúságú" nagy C-dúr művet kilencedikként emlegetik. (Néhány elegáns lemezborítón is ilyen számozással tüntetik fel a kiadók.) Holott valójában soha nem írt összesen 9 szimfóniát Schubert. Akinek zenéjét talán a legszebben Menuhin jellemezte a következő szavakkal: "imádsággá nemesedett madárdal."
zemben az effajta "statisztika" élén álló Mendelssohnnal (képünkön) aki gazdag, vagyonos családba született csodagyerekként már egészen fiatalkori műveit saját berlini házuk(!) koncerttermében mutathatta be több száz főnyi hallgatóság előtt. El lehet képzelni, hogy milyen ösztönző ereje volt ennek pályája indulására, milyen "helyzeti előnyt", mekkora lehetőséget jelentett ez egy ifjú zenei tehetség számára ahhoz, hogy kibontakoztassa rendkívüli adottságait, hatalmas tehetségét. Bankár apja számára semmiféle gondot nem jelentett finanszírozni fia műveinek kinyomtatását, kiadását, utazási és egyéb költségeinek fedezését.
chubert egyáltalán nem tudta menedzselni, reklámozni sem magát, sem műveit. Ennek következtében tulajdonképpen csak halála után tárult fel az ő zseniális életműve teljes egészében. Beethoven viszont sokat tett azért, hogy kompozíciói, ha nem is azonnal, de minél előbb bemutatásra kerüljenek. Ezeknél ő maga is - karmesterként vagy szólistaként - aktívan közreműködött. Akárcsak évtizedekkel később Mahler, aki legtöbbször saját maga vezényelte műveit, rengeteget szervezve, utazva persze. Ezért rengeteg is volt a dolga, teendője. Alig tudta arányosan elosztani a napjait, hogy minden készen álljon, mindent meg tudjon oldani határidőre. Előfordult, hogy már elkészült újabb szimfóniája, mikor még be sem mutatták az előzőt. (Így volt pl. a nyolcadikkal és a hetedikkel is.) Babonás, szorongó egyénisége miatt - félt a kilencedik elnevezéstől, mondván: eddig a 9. szimfóniáik befejezése után mindig meghaltak a nagy zeneszerzők.
zért hát a nyolcadik után írt művét "Dal a Földről"szimfóniának nevezte el, számozás nélkül. S utána még egyet írt ebben a műfajban, s az utolsót csak elkezdte - melynek vázlatait ma kiegészítve adják elő - tehát lényegében 10 szimfóniája és egy "befejezetlenje" volt neki is (akárcsak Schubertnek.) Azzal a különbséggel, hogy az ő befejezetlenje élete végén keletkezett, míg a bécsi osztrák szerzőnek nem halála akadályozta meg műve végső formába öntését, hanem egyéb körülmény. A nyolcadikként emlegetett, ún. "befejezetlen" szimfóniája azért maradt csonka, mert évekig félretette, félben hagyta másik művei kedvéért. Mahler - bárhogy is igyekezett kibabrálni a sorssal, megpróbálta kijátszani azt, nem sikerült: a valójában kilencedikként számozott szimfóniája után hunyt el ő is, akárcsak korábbi nagy zeneszerző-társai.
hogyan Mahler életműve, úgy Schuberté is csak halála után került igazi értékelésre, elismerésre, megértésre. Akkor kezdték igazán érteni, értékelni műfaji gazdagságukat, egyéni hangjukat, újításaikat, zenetörténeti jelentőségüket. Azzal a különbséggel, hogy Mahler igazi reneszánszára - mely talán napjainkban érte el csúcspontját - csaknem kétszer annyi időre volt szükség, mint a bécsi klasszikus-romantikus mester esetében. Schubert, a mindössze 33 évet élt zenei géniusz, a rendkívül jámbor, örökké magányos, jóságos, bizalomkeltő tekintetű, kisimult arcú fiatalember életében mindig hálás témának bizonyult a korabeli portréfestők számára, mint ahogyan alábbi képünk is bizonyítja:
Az előadói létszám 1910-ben a mű első nyilvános előadásán - melyet maga a szerző vezényelt Münchenben a hatalmas apparátus előtt - még túl is lépte az ezer főt. Tehát az ezrek szimfóniája elnevezés inkább csak költői, mint matematikai értelemben használható a mű melléknevéül. S ha történetesen "cirka" kilencszázan adják ma elő - attól még elérheti ugyanazt a hatást egy jó karmester kezei alatt... ) "Képzelje el az egész világmindenséget amint zeng és visszhangzik. Ezek már nem is emberi hangok hanem a bolygók és napok keringése." - írta a komponista Mengelbergnek még 1906-ban a nyolcadik szimfóniáján dolgozva. Lehet, hogy Mahler tudat alatt érezte, hogy hamarosan ő maga is a bolygók közé érkezik? S talán a misztikus jelenségek körébe tartozik az is, hogy az egy évvel korábban írt Gyermekgyászdalok megkomponálásával tudat alatt azt is megsejthette, hogy rá másfél évre (1907 májusában) elveszíti gyermekét, Annát.
eleszületett szívbaja ekkor, gyermekének halála után erősödött fel igazán. A gyász szorító keserűsége, valamint házasságának évek óta húzódó válsága miatt folyamatosan és teljesen összeomlott. Tehát már a nyolcadik írásakor érezhette (tudat alatt) hogy pár év múlva följut a mennyei halhatatlanságba. Mint azt Németh Amadé kitűnő Mahler életrajzában olvashatjuk: "A bemutatón jelenlévők közül többen feljegyezték, hogy feltűnően hanyatlott ez idő tájt. De csak kevesen tudták, hogy mennyit küzd elégtelenül dobogó szíve miatt, s kezd belenyugodni az elmúlás gondolatába." Mindössze nyolc hónap volt hátra az életéből az ősbemutató után.
zemélyiségében bizony voltak extravagáns vonások is. Ezek alapján leginkább az egoista, erősen exhibicionista, de ugyancsak nagy zenetörténeti jelentőségű Wágnerre tudnám hasonlítani őt, bár Mahler egoizmusa más jellegű volt, másban nyilvánult meg, mint a német operaszerző szélsőséges öntudata és összművészeti törekvése. (Ennek kifejtése, kettejük egyéniségének összevetése megint egy külön esszét érdemelne...) A kissé visszafogottabb, szerényebb és - számomra szimpatikusabb - Mahler lelki világát egész életében egyfajta sajátos, kesernyés irónia, életuntság, búskomorság, emberkerülő magányérzet, javíthatatlan melankólia, szüntelen, kielégítetlen vágyakozás, csillapíthatatlan világfájdalom uralta. S mindezt a zenéjéből is a szó szoros értelmében "kihalljuk".
űveiben akad sok-sok túlzás és aránytalanság. Egyéniségét szívósan irányító becsvágya, exhibicionizmusa olykor vitatható művészi eszközök alkalmazására is ragadtatta. Ám ettől még ott a helye a halhatatlan, számunkra ma is nagy zenei élményt nyújtó zeneszerzők sorában. Ott a helye ugyanúgy, mint Bachnak, Beethovennek, Mozartnak, Wagnernek, Berlioznak, Sztravinszkíjnak, Bartóknak, Sosztakovicsnak és még sok más komponistának is. Azoknak, akik mind-mind különböztek egymástól - emberi, jellemi, erkölcsi, vallási, világnézeti tekintetben. S ami természetesen mindig meghatározta témaválasztásukat, zeneszerzői arculatukat, komponálási technikájukat, alkotói módszereiket, s műveik tartalmát is.
e folytatva a Bach-művek elemzését: ebből a szempontból művei előadásakor tulajdonképpen az sem lényeges, hogy milyen nyelven énekelnek az előadók. Fenti kottánkon pl. magyarra fordítva látunk egy részletet az egyik világi kantátából. Ráadásul egyes kantátáinak - a korabeli német költészet jóvoltából - sokszor olyan érzelgős, modoros, s nem egyszer nevetséges szövegük van, mely a mai hallgató számára már-már kibírhatatlan, nem úgy, mint a végtelenül gazdagon meghangszerelt, megkomponált zenéjük. ("Jöjj, édes halál órája, mikor lelkem mézet eszik az oroszlán szájából" - éneklik pl. a 161. kantátában.)
kárcsak Beethoven zenéjében az ő saját lelke: életének minden szenvedése, tragédiája, öröme, fájdalmai, testi-, és lelki gyötrelmei, magánya, hiányérzete, konfliktusai, kétségei - azaz egész személyisége, egész sorsa. Nem véletlen, hogy éppen őnéki "kellett" megírnia a Sors szimfóniát, amiről ma már senki sem tagadja, hogy egyenesen róla, magáról szól. Ama bizonyos négy hangról - mely szinte brutálisan berobban a szimfónia legelején az egész zenekar bevetésével - maga a szerző mondotta: "Így dörömböl a sors az ajtón."
ugyanez a"vadság" kirívóan feltűnik a már említett, életigenlő hetedik és nyolcadik szimfóniában is. Ahol bizony nagy szükség van a nagy karmesteri érzékenységre, a tempó és a ritmus kordában tartására amikor ezeket a műveket vezényli valaki. Arra, hogy ezt a fajta, zenében megjelenő vadságot - melyet inkább neveznék a hangos felháborodás és határozottság zenei megfogalmazásának - megfelelő kontroll alatt tudja tartani a maestro a pálcájával.
Sokkal inkább egy nagyon energikus, érzékeny, de határozott és tudatos személyiség lelki életének zenébe foglalása ez a két szimfónia, vagy nevezetesen a Kreutzer szonáta. (de említhettem volna az Appassionata szonátát is.) S pont ezért nem érthetek egyet a korabeli lipcsei közönséggel, ahogyan e szimfónia fináléjára reagált: "Beethoven csak részeg állapotában írhatta ezt az őrjöngő zenét." Sokkal inkább Bartha Dénes véleményét osztom, aki ezt írta: "...bármennyire szilaj, szenvedélyes zenét teremt itt a komponista, soha nem veszti el abszolút uralmát az eszközök fölött, állandóan szilárdan kézben tartja a mű tematikus és hangnemi szerkezetét."
alán az téveszthette meg az akkori hallgatóságot, hogy ebben szimfóniában kap leginkább főszerepet a ritmus és a tempó dobogása. Itt a leghangsúlyosabb ennek a két zenei elemnek a jelenléte. Az egészen szinte szüntelenül végigvonul egy jellegzetes daktilikus alapritmus, még a gyászindulóban is, ahol egy spondeus is társul hozzá, amely egy közeledő, majd távolodó gyászmenet képét idézi fel. Ahogyan Szabolcsi Bence írja: "egy melankolikusan, de földietlenül lebegő nyitott moll akkord indítja el, majd lezárja a tételt, amivel jelzi a bánat anyagtalan távolságát is."
együk hozzá: bámulatos eredménnyel. Lélegzetelállító meglepetésekkel, szinte egymást túllicitálva és a zeneszerető hallgatóság nagy-nagy örömére. Amikor úgy hisszük (illetve halljuk) hogy Toscanini érzi a legjobban hogyan kell a beethoveni sors zenei kifejezését megragadni és kitárni a hallgatóság előtt - akkor egyszer csak jő egy Walter, egy Klemperer, majd Karajan, Bernstein és aztán felbukkan Harnoncourt a maga Európa zenekarával. S akkor hirtelen mellbe vág bennünket a felismerés: no, ez még jobb, még tökéletesebb!
Jómagam pl. az Eroicát Karajannal szeretem leginkább hallgatni, de ahogyan annak gyászindulóját Harnoncourt megformálja - az maga a gyász, a halál végtelen szomorúságának legszívettépőbb zenei ábrázolása. Az ő pálcája alatt rekviemként hangzik ez a tétel, Karajannál inkább egy nagy ember halála, elvesztése felett érzett szomorúság, az elhunyt hős egyfajta megdicsőülése, magasztos búcsúztatása nyer zenei ábrázolást. A berlini német diktátor-dirigens valóban egy hős hadvezér pompázatos gyász-szertartását, egy katonás fegyelmezettséggel zajló ünnepélyes temetési menetet, magát a sírhoz vonulást állítja elénk roppant szemléletesen.
mindebben az az érdekes, hogy mindannyian ugyanazt a partitúrát szólaltatják meg, mégis nem egy esetben jelentős különbségeket hallunk a harmóniák kezelésében, a dinamikai árnyalatokban, a hangszerjáték precizitásában, a finom árnyalatok megfogalmazásában. És ugyanezeket tapasztaljuk, ha a hetedik szimfónia gyászindulójának különböző karmesteri értelmezéseit figyeljük, illetve hallgatjuk. Itt is eltérnek a dirigensi felfogások és zenei megjelenítések.
z ő dirigálásuk számomra - Karajané és Harnoncourté mellett - eddig a legtökéletesebben "hozzák" a beethoveni zene lényegét. A rendkívül erős drámai hangvételnek és a lírai mozzanatoknak az egységét, a komponista dinamikus életérzését, mindenek felett álló optimizmusát, a zeneszerző személyes élményeinek, tusakodásainak, küzdelmeinek zenei megfogalmazását. Bernstein utolsó nyilvános hangversenyén - melynek 1990-ben kiadott CD-felvételét nemrég sikerült megszereznem - éppen ezt a művet, a hetedik szimfóniát dirigálta. Akkor ezt írták róla: "Különösen jó érzéke van két nagy komponista művészetéhez: Mahler keserű iróniáját szinte játékossá formálja, Beethoven pántragikus küzdelmeit pedig ünnepélyes diadallá fokozza."
Ha a Sors-szimfónia kapcsán a fent említett vadság alatt a sors könyörtelenségét, következetességét értjük - akkor kétségtelenül így van: vad ez a zene, nem pedig szelíd. Hiszen erre utal az egész mű sodrása és mellékneve is. Bár ez a címke nem a szerzőjétől ered, hanem a zeneműkiadóktól. És ugyanez a sorsot jelző, négy hangos, ütemes kopogás kíséri végig a pontosan ebben az időszakban keletkezett egyetlen Hegedűversenye hangfolyamát is - ebben is tragikus hangulatot hintve széjjel. Ám ettől még mindkét mű végső kicsengése optimista, mert a sorson úrrá lévő akarat és hit győzelmét hirdeti.
mikor Bach vagy Beethoven zenéjét hallgatom - azonnal megjelenik előttem szerzőjük arcképe. Az önazonosság zenéjük által, annak közvetítésével, felmutatásával rögtön személetessé, hallhatóvá, egyértelművé válik. Ami ékesen bizonyítja minden zeneszerzőnél jobban és hatásosabban: egész személyiségük, egyéniségük, arcuk, lelkületük letagadhatatlanul benne van megkomponált zeneműveikben. Azaz: zenéjük: ők maguk. Csak nem egyforma súllyal és jelentőséggel "viszik bele, komponálják bele magukat" a zenéjükbe. Bachnál kevésbé érezzük egyénisége zenei kifejezését, Beethovennél viszont erősen. Alkotásaik oly hatalmasak, fenségesek és nagyok - mint ők voltak, saját maguk. (Mit is írt Wagner későbbi apósának, amikor meghallgatta pl. Liszt h-moll szonátáját? " A mű egészen nagyszerű, mély, nemes és fenséges, pontosan olyan, mint Te vagy!")
ach "nem úgy" volt német, mint ahogyan német volt Mendelssohn vagy Brahms. Vagy mint ahogyan magyar zeneszerző volt Erkel, Kodály vagy Bartók. S mint ahogyan zenéjében echte cseh volt Dvorák, orosz volt Csajkovszkíj, angol volt Elgar, vagy finn volt Sibelius. Mondhatjuk, hogy ezen az alapon Ő egyfajta különálló szigetet alkotott a zenetörténetben, még a barokk zenén belül is. S ezért volt tökéletesen igaza Sztravinszkíj-nek, aki azt mondta "Volt barokk zene és volt Bach, s a kettőnek egymáshoz semmi köze nem volt." Zenéjének totális jellegében, egyetemes értékeiben sokkal inkább követi Őt Beethoven, mint bárki más.
Igen, Beethoven. Aki német létére tulajdonképpen nemzetek, népek fölötti, határoktól független világzenét alkotott. (Akkor, amikor ezt a fogalmat még nem is használták - ma viszont nyakló nélkül alkalmazzák olyan zenére is, ami sokszor nem is az.) Különösen az utolsó éveiben válik ez nyilvánvalóvá. Utolsó szonátái, vonósnégyesei és persze 9. szimfóniája ezért integetnek át már a huszadik századba.
nagy Bach saját maga támasztotta művészi és alkotói igényességével és szándékával nem állt egyedül a komponisták között - gondoljunk csak Mozartra, Lisztre, Bartókra vagy Beethovenre. Nem véletlenül mondta éppen egy társaságban egyszer ez utóbbi nagyság Bachra: "Ezt az embert nem pataknak kellene nevezni hanem tengernek."(a patak németül: der Bach) Ebből is kitűnik, hogy azért volt humora is a nagy Beethovennek. De Bach sem volt egy életunt, savanyú ember. Sok gyermeke és a háztartás gondjaival megterhelt felesége mellett szükség is volt otthon a jó kedélyre és játékosságra. S humor, irónia nélkül nem is tudta volna oly frappánsan megalkotni világi kantátáit.
Ha mindenképpen össze akarom hasonlítani emberi tekintetben Beethoven-t a nagy Bach-hal - így summázhatnám véleményemet: a lipcsei kántor egy szent ember volt, akinek hétköznapi életét és egész komponáló tevékenységét egyaránt vallási meggyőződése határozta és szabta meg. Minden tevékenységét erős istenhite irányította. Mintegy vezérlő hatalomként elfogadva a Teremtő személyét, energiáját és az iránta tanúsított meggyőződését.
"Miért ajándékoztál meg nagy tehetséggel? Állandóan zsonganak bennem a dallamok és harmóniák, s ha leírom őket akkor megkönnyebbülök! Miért árasztottad el a fejemet zenével, ha utána meg elvetted a hallásomat? Megfosztottál attól az örömtől, hogy halljam a műveimet! Miért?"
eethoven tehát igen ellentmondásos egyéniség volt: összetett és kiismerhetetlen. Sürgető, zaklatott kérdése is - melyet fent idéztem - erre utal. Környezetében örökös kirohanásaitól, gorombaságaitól kellett tartani. A ház lakói közönyös egyszerűséggel úgy igazították útba a hozzá érkezőt: "Ott fenn lakik a szörnyeteg." Az lehet, hogy morózus és rendkívül barátságtalan volt, de véleményét sosem rejtette véka alá. Még főúri támogatóit sem kímélte kritikus megjegyzéseivel, ha felháborodott valami miatt. Mecénásaitól nemhogy elfogadta, hanem szinte követelte is anyagi támogatásukat. (Máskor meg "keselyűknek" titulálta őket.)
Úgy érezte: művészetének egyenesen jár az erkölcsi, s főként anyagi támogatás, mert felfogása szerint művei ajánlásával (Lobkowitz, Waldstein, Lichnovsky, Razumovsky, Brunszwick stb.) egyben őket is népszerűsíti. Mai szóval: reklámozza. Tanítványai között akadt olyan is, aki előkelő körökből került ki. Mint például az őt ugyancsak előszeretettel támogató martonvásári Brunswick gróf gyermekei, vagy a bécsi Rudolf főherceg, aki egyik szonátájának a zongoraszólamát is eljátszotta a bemutatón.
eethoven tanítványa Czerny Károly volt, ő tanította a gyermek Lisztet, akinek idős korában Thomán István is többek között zongorista növendéke volt. Thomán pedig az ifjú Bartóknak volt zongoratanára az Akadémián, s természetesen főként Liszt zongoraműveket tanított érdeklődő tanítványának. Így aztán nem csodálkozhatunk, ha Bartók zenéjében (különösen a fiatalkori kompozíciókban) felfedezzük Bach, Beethoven és Liszt zenéjének hatását is. (Mind amellett, hogy már egész fiatalon "ott hagyta" egyéni hangját már ezekben a műveiben is.)
talán az is egy bizonyíthatatlan legenda, amikor Beethoven így nyilatkozott egy barátjának Mozart c-moll zongoraversenyéről: "Ehhez hasonlót mi sohasem fogunk tudni írni!" Az viszont tény, hogy mindegyiknek van valami igazságtartalma, s az idő igazolta: mindhárom említett komponista csodálatos, maradandó zeneművekkel gyönyörködtet bennünket még ma is. Hála a kitűnő előadóknak és a jobbnál jobb hanghordozóknak...És hát abban is bevált Mozart jóslata, hogy sokat fognak Beethovenről beszélni, sőt írni is - mint ahogyan e jelen tanulmány is bizonyítja...
Rajna-menti, festői szépségű kisvárosból, Bonnból (képünkön) a választófejedelmek által kiépített barokk rezidenciából a zene fővárosába, Bécsbe költöző mester lelkülete, jelleme tehát nem volt oly egyértelmű és tiszta, mint amilyen Baché. Kifakadásai során egyről feledkezett meg: arról, hogy süketsége nem isteni büntetés volt. Nem látta, hogy az Úr mindenkor nagy távlatokban gondolkodik és cselekszik.
rossz szervezeten és a tapasztalt negatív erkölcsi példán kívül a komponista az ősök zenei adottságait is génjeiben hordozta kezdettől fogva. És hát ebben is a gondviselés isteni keze és hatalma volt: megkapta a Teremtőtől azokat a zseniális művészi erényeket, a rendkívüli zenei érzéket, komponálási adottságokat, melyeket aztán kimunkálhatott, s évtizedeken át egyre magasabb képességekké fejleszthette. S hozzá mindazokat a szellemi, lelki, fizikai tulajdonságokat, melyekkel világra szóló zeneszerzővé válhatott. Megkapta a lehetőséget ahhoz, hogy zseniális alkotómunkájának gyümölcseivel éltethesse, boldogíthassa az emberiséget. S mindez így együtt határozta meg sorsát, hivatását, jellemét, magánéletét és közösségi létét, emberi kapcsolatait.
ite és meggyőződése ellenére távolról sem lehetne egy szigorú erkölcsű, keresztény életmódot folytató agglegénynek minősíteni. Ő mindenképpen egy két lábon a földön járó (ha nem is földhöz ragadt) számtalan emberi hibával, negatív beidegződéssel bíró ember volt. Azért áll hozzám legközelebb a zeneszerzők közül, mert ő volt talán a leginkább emberléptékű ember, s ez műveiből is mindig kisugárzik. És bizony - talán ebből is következik - nem mindig élt vallásának törvényei szerint. A bécsi lakosság előtt is jól ismert, visszataszító modora, zavaros, züllött, ellentmondásos életmódja miatt papi körökben már azt fontolgatták, hogy kiközösítik az egyházból.
rősen kritikus szemléletéből, forradalmi alkatából következett, hogy műveiben állandóan javított, át-, és újraírt. Ezért fésülte át, alakította, formálta meg vagy tizenötször például a 9. szimfóniája szólamait. Ezért komponált négy nyitányt is egyetlen operájához (ami tíz évig foglalkoztatta) a Fidelio-hoz, és ezért is maradt ez egyetlen műve ebben a műfajban. Tehát mindvégig a tökéletesre törekvő, örökké munkáit csiszoló, átértékelő, gyakran sértegető, majd bocsánatért esedező, sokszor elbukó, majd újra felálló, esendő emberként élte le 57 évét.
sokgyermekes, többször nősült, mélyen vallásos, de a kulináris örömöket is előnyben részesítő lipcsei kántor csaknem kétszer annyi művet hagyott az utókorra, mint Beethoven. Kéziratai jelentősen különböznek a bécsi mester agyonfirkált, telejavított és kivakart, átírt lejegyzéseitől. Ő szinte alig javított a kompozícióin. Igaz, hogy a barokk kori előadásmód sosem követelte meg, hogy mindent leírjanak a kottába, a szerző az előadónak nagyobb szabadságot adott, mint a későbbi korok alkotói. Johann Sebastian Bach magát Istent megfellebbezhetetlen, mennyei teremtőnek könyvelte el, akinek mindent, s így saját tehetségét is köszönheti. ("Was Gott tut, das ist wohl getan.")
zemben Beethovennel, aki nem egyszer elítélte Őt, mert mérgében sokszor kifakadt, mondván: már gyermekkorában megajándékozta hatalmas tehetséggel, hogy mindig tele legyen a feje zenével, de aztán elvette a hallását. Csak egyet felejtett el a nagy Beethoven: azt, hogy Isten végig segítette őt abban, hogy még életének második felében is, évtizedekig süketen is tudjon alkotni, csodálatos műveket létre hozni, s hogy még ilyen állapotban is művészi sikerei legyenek és ünnepelhessék őt.
bonni születésű fiú egyéni sorsát - Bachhal ellentétben - szigorú, kegyetlen, messze nem felhőtlen gyermekkora és súlyos, ifjúkorától mind inkább elhatalmasodó betegsége is erősen befolyásolta. Udvari zenész édesapja - aki munkáját inkább nyűgnek, mint örömteli tevékenységként élte meg - alkoholistává vált, s családja számára inkább terhet mint támaszt jelentett. Sokat betegeskedő édesanyja (Maria Magdaléna Keglevich) nyolc gyermeket (3 leányt és 5 fiút) hozott világra, de közülük csak hárman érték meg az ifjú, ill. felnőttkort. Volt, akit még születése évében, s volt, akit 1 vagy 2 évesen temettek el. Ennyiben hasonlított ez a család Bach-éhoz, ahol sajnos egyik gyermeket a másik után kellett a szülőknek elveszíteniük. A gyenge, fejletlen, beteges utódok ilyen halmozódásának persze megvolt a maga oka, itt is és ott is. Ludwig esetében sem csodálkozhatunk, ha mindezeket örökölte és bajai később számára legfontosabb szervében, a fülében kulminálódtak.
int ahogy Dr. Czeizel Endre genetikus- -orvosprofesszor könyvében kifejtette: Beethoven születése előtt a kismama orvosa határozottan ellenezte, hogy az megtartsa a gyermeket. Ismerve a családi viszonyokat (többek között az apa alkoholizmusát, az anya betegségeit, s a halmozottan jelentkező, addigi haláleseteket) a következőt tanácsolta az asszonynak: ne szülje meg magzatát, mert fejletlen, csenevész, beteges lesz a gyermek. S megvan a veszélye annak, hogy agyi károsodással fog születni. De nagy a valószínűsége annak, is, hogy esetleg születése után nem sokkal majd meghal, ahogyan testvérei, rokonai. Ha akkor az anya megfogadja az orvos reális alapokon nyugvó tanácsát és abortuszra megy - az emberiség szegényebb lenne ma egy zseniális zeneszerzővel! Akinek ugyan voltak az életében súlyos problémái (ebben az orvosi jóslat beigazolódott) ám örökbecsű zeneműveket hagyott az emberiségre.
Részleges, majd aztán teljes süketsége gátolta ugyan, de nem akadályozta meg abban, hogy mindezeket megalkossa. Gyakorlatilag életének második felében (1802-27-ig, tehát negyed századon át) süketen, legtöbbször csak belső hallására támaszkodva alkotta meg műveit. Azonban ezeket hallgatva az utókor egészséges füle ebből bizony semmit "nem vesz" észre. (De nem is vehet észre, hiszen ezeket a műveket éppen olyan műgonddal, ötletgazdagsággal, találékonysággal és nagy tudással alkotta meg, mint akármelyik másik nagy, de teljesen egészséges, ép érzékszervekkel rendelkező komponista.
z iménti, fent említett kérdésre: ki volt a legnagyobb? - jómagam sem tudok tehát válaszolni. Viszont ha azt tudakolja valaki: melyik zeneszerző áll hozzám a legközelebb, kinek, kiknek a művei gyakorolták rám életem során a legnagyobb, a legmaradandóbb hatást, kinek, kiknek a zenéje változtatta meg pozitív irányban az életemet - arra már világosan és korrektül meg tudom adni a választ: Beethoven, Liszt, Schubert Bach, Mozart, Handel és Mendelssohn. (Az előbbi sorban két B - azaz Beethoven és Bach szerepel. Ők azok, akiket szinte minden napomra "előjegyzek". Ha nem is mindig mindegyiküknek, de vagy egyiküknek, vagy másikuknak valamelyik művét biztos, hogy meghallgatom szinte minden nap! Ők tehát a "két B előjegyzés" - amire tanulmányom címe is utal...)
S jóval később "jött" Brahms, majd Bartók. Aztán a többi huszadik századi (illetve az e századba átívelő) zeneszerzők. Már amelyik. Mert ők bizony - tisztelet a néhány kivételnek - nem lopóztak be oly nagyon a szívembe, mint ahogy az előző századok komponistái. (A néhány kivétel között van pl. Arvo Pert, akinek Salve regina című kórusműve a maga nemében épp olyan csodálatos és remekül megkomponált mű, mint egy Bach vagy Beethoven alkotás. Vagy még a huszadik századiak közül: Debussy, Ravel, Rachmaninov, Richard Strauss - és még sorolhatnám, de nem teszem.) Nem véletlenül választotta Tarr Béla Sátántangó című filmjének egyik végtelenül szomorú jelenete alá kísérőzenének éppen ezt a kórust.) S hogy miért is nem lopóztak be oly nagyon a szívembe ezek a bizonyos jelenkori szerzők? Egyfelől a személyiségük, másfelől pedig a műveik miatt.
ám, itt is tartom magam ahhoz, hogy egyet nagyon nehezére esik megnevezni az embernek még erre a fenti kérdésre is...) S hogy a válaszadásban legelső helyen áll maga Beethoven - már az is jelent valamit. És a másik A felsoroltak mind egy-egy maradandó zenei élménnyel járultak hozzá ahhoz, hogy életem és munkám éppen úgy alakult, ahogy. Elementáris élmény volt számomra már gimnazistaként, amikor pl. Mendelssohn e-moll hegedűversenyét először egy zsebrádión meghallottam. S akkor azt hittem, hogy ennél szebb zene nem létezik a világon.
Először hallani egy nagy zeneművet az maga a megmagyarázhatatlan, megismételhetetlen csoda, ami semmihez sem fogható. Pernye András mondotta ezzel kapcsolatban: "Bárcsak megérhetném, hogy még egyszer először halljam Dvorák Újvilág-szimfóniáját!") Aztán jött Schubert az ún. "Befejezetlen" szimfóniájával! Majd a "vízizene", a nagy Bach-orgonaművek a templomi hangversenyeken, s később a Liszt zongoraművek. Mind -mind elsőnek hallgatva...S amikor aztán a martonvásári kastélyparkban - 1968 nyarán - barátommal meghallgattunk egy Beethoven-hangversenyt (ráadásul Kovács Dénes hegedült és Sándor György zongorázott) az már egy maradandó élménynél is többet jelentett.
zóval: Beethoven! Ő az, aki a zeneszerzők közül fiatal koromban, legelőször a legnagyobb, a legmaradandóbb hatást gyakorolta rám. Sok-sok nagy és csodálatos zeneművet megismertem és megszerettem azóta - de ez az alapvető élmény azóta is letagadhatatlanul megmaradt és él bennem. Mint ahogy a költők, írók között is sok olyan nagyság van, akikkel úgy állok, mint Petőfi a Kárpátokkal: "Tán csodállak, ámde nem szeretlek." Beethovennel és zenéjével azonban mindenképpen az az alapvető érzésem, hogy őt végtelenül csodálom is, és egyben szeretem is!
Zenéjét ezért életének és sorsának tükrében másképpen hallgatom, mint ahogy Bach muzsikáját. Talán a "legőszintébb", legkitárulkozóbb zenét ő írta a zenetörténetben, benne nyíltan vállalta egyéniségét, melyben isteni, emberi és sátáni vonások egyaránt voltak. (természetesen nem egyforma arányban.) S mégis - elsősorban emberi vonásai miatt - véle tudok leginkább szimpatizálni. Számomra többet nyújt, többet jelent és nagyobb hatást gyakorol rám minden más zeneszerzőnél, még a nagy Bachnál is.
Leszögezem: Bach zenéje nélkül sem tudnék élni már, hisz istenhitemet jelentősen erősíti megalkotott műveivel. Lenyűgözően hat rám annak érzelmi erejével, dallamvilágával és szerkesztésmódjával. De véle továbbra is másképp "állok", mint ahogyan Beethovennel és zenéjével. Bachhal szemben tanúsított hódolatom és csodálatom nagyobb a személye és zenéje iránti szeretetemnél (de inkább: szimpátiámnál) Tehát éppen fordítva viszonyulok hozzá, mint Beethovenhez. Akinél meg a szeretetem és szimpátiám nagyobb az iránta érzett hódolatnál.
Mint ahogyan Petőfi is tudta érteni (fordítani is) és szeretni is egyszerre Heinét, Shakespeare-t, Dumast, tehát művészeti kérdésekben, művek szeretetében, értékítéletében nem az döntött nála, hogy ki melyik író vagy költő melyik országban alkotot Az Alföldről írott versében, a két fenti földrajzi objektumhoz való viszonyulásában, azok szeretetében, megkülönböztetésében ott és akkor végső soron az játszott nála szerepet, az volt a meghatározó elem, hogy hogy történetesen az Alföldön született. Szeretetét tehát ez tette egyértelművé. Jómagam csak azt jelenthetem ki, írhatom le jelenlegi álláspontomként: csodálatom nagyobb szeretetemnél, ha Bach zenéjét hallgatom.
Ma még nem tudnám megmondani, hogy mikor fogom egyszerre szeretni is, meg érteni is teljes egészében az ő zenéjét? Hogyan fogok érzelmileg úgy közelíteni, elmerülni az ő zenéjében, mint ahogyan most viszonyulok Beethoven, Mozart, Haydn vagy Bartók vagy Mendelssohn, Kodály zenéjéhez – érzelmileg!
Mert hogy pl. Bartók zenéjét sem értem azért ugyanúgy és annyira, mint ahogyan és amennyire szeretem – az biztos. (Talán soha nem fogom egész életemben elérni, hogy ugyanúgy szeressem és értsem is pl. ezt a két hatalmas életművet. S lehet, hogy ez azért is van így, mert még jobban kellene ismernem mindkettőt? Lehet. S itt térnék ki egy fontos kérdésre: vajon szerethetjük-e megfelelő módon, teljes szívvel elfogadva azt, akit teljes egészében még nem ismerünk? Bizonyára igen, de mindez másképp van egy élő emberrel, gyermekünkkel, hozzátartozóinkkal szemben mint ahogyan egy már nem élő zeneszerző, vagy egy író, költő, filmrendező, színész stb. személye és művei, munkái, alkotásai iránt érzünk.
Minden esetre jelen
pillanatban azt tudom megfogalmazni, hogy Bach
egyházi műveit, orgonakompozícióit már most nagyon szeretem, s talán értem
is - különösen spirituálisan, ahogy pl. Bartók
Kékszakállú c. operáját - de az egész életművével (életművükkel) még nem
állok ott, hogy egyaránt értem is, meg szeretem is. Gyanítom azt, hogy ez a
jövőben változni fog, hiszen mindannyian változunk. Szeretetben és értelemben,
lelkileg és szellemileg is! Ha Isten
megengedi, talán öt-tíz év múlva másképp hallgatom műveiket – érzelmileg és
értelmileg is – mint ahogyan ma. Mint ahogyan másképp is fogják azokat előadni,
mint ma.
Ha kettőjük zenéjének rám gyakorolt hatását meg próbálom fogalmazni - legrövidebben azt írhatom le: Beethoven zenéjét hallgatva mindig a földön érzem magam, Bach zenéjét hallgatva pedig mindig a mennyekben, Isten közelében. Úgy hiszem, Beethoven a saját zenéjével arra "kényszerít" bennünket, hogy a földre tekintsünk, Bach pedig arra, hogy az égre. Arra, hogy mindig eszünkbe jusson: mily csodálatos teremtményei vagyunk Istennek, s hogy mily csodálatos világban élhetünk az ég alatt.
S hogy még inkább pontosítsam, erősítsem azt, hogy Véle és zenéjével szemben hányadán is állok - kölcsönveszem és idézem Pilinszky szavait. Aki talán legjobban fogalmazta meg azt, amit itt én csak próbálkozok kifejteni. Mert hogy ő is hasonlóan érzett Bachhal és zenéjével szemben, mint jómagam: "Bach valahogy számomra túl van a művészeten. Bachhal szemben olyan dilettáns vagyok, mint az életemmel vagy a természettel szemben. Olyan dilettáns, mint a tengerrel szemben."
Bach és Beethoven olyan két kimeríthetetlen energiabázisát képviselik a zeneművészetnek, amelyre az embernek mindig szüksége volt, van és lesz. Mint ahogy a napra és a holdra egyaránt szükségünk van, s egyik nélkül sem tudnánk létezni, s nem is lenne értelme. Az eltelt évek során megerősödött bennem annak a tudata: a klasszikus zenében számomra Beethoven a legrokonszenvesebb emberi személyiség, aki nagyon emberi, s egyben gigantikus alkotásokat írt. (Gondoljunk pl. a Missa Solemnisre!) Fájdalommal, küszködéssel, de sok-sok örömmel és szenvedéllyel megkomponált műveit átérezve kijelenthetem: számomra Ő a legnagyobb zenei, művészi élményt nyújtó komponista mindeddig. S hogy mi mindennel tudom ezt indokolni és magyarázni?
indenekelőtt azzal, hogy Beethoven számtalan olyan emberi vonással, személyiségjeggyel és jellemi tulajdonsággal rendelkezett, amik bennem is léteznek és munkálnak. Természetesen voltak benne olyan emberi vonások, melyekkel vitatkoznék, vagy elutasítom. Alapvető szabadságvágyával, kritikus szemléletével, jogos felháborodásával, kétségeinek örökös fenntartásával, alkotó tevékenységében központi szerepet játszó folytonos javító szándékával, szeretetvágyával, természetimádatával viszont teljes mértékben azonosulni tudok. Bizonyos fokig szeretetének még erőszakosabb megnyilvánulásaival is, amit unokaöccsére pazarolt, és az rosszul sült el.
Egyet értek őszinteségével, ahogyan megkomponált műveiben legintimebb érzelmeit, ellentétes, viharos és dühös indulatait, gorombaságát, sorsának tragikus mozzanatait, gyengéd vágyait és gondolatait önfeltáró módon tárja a nagy nyilvánosság elé. Rokonszenves számomra az a nyíltság, amellyel zenéjével saját, legbensőbb érzelmeit, jellemét, gondolatait és szándékait mintegy közszemlére teszi ki értő és érző hallgatósága elé - akkor is, és ma is, ha megszólal egy-egy műve a pódiumon vagy a hanghordozókon.
Alkotásában, munkájában és zenéjében az Istennek, véle szemben tanúsított hódolatának és állhatatosságának nagyobb szerepe volt, mint magának az embernek. De mindezek mellett Isten végtelen kegyelmét, nagyságát, hatalmát és szeretetét Beethoven zenéjében ugyanúgy ott érezzük, mint Bachéban. Isten nélkül művészet ugyanúgy nem létezhetne, mint ahogyan élet sem. Bachnál és zenéjében a Teremtő, a Megváltó iránti hódolat mindennél fontosabb, mindennél elsőrendűbb, az egyedüli mérvadó, irányító.
achnál mindent (úgy a magán-, mint a közéleti teendőket, úgy az alkotómunkát, úgy a komponálás tartalmát, folyamatát, menetét és technikáját stb.) egyedül Isten, a Teremtő iránt érzett mélységes hite, erejében, segítségében való bizodalma határozta meg, uralta és irányította. Olyan mennyei indíttatású, de itt e földön is érvényesülő uralom, mindennél nagyobb vezérlő erő volt ez, aminek Bach boldogan és örömmel vetette alá magát, hiszen úgy érezte, mindenkor ez ad számára ihletet, folyamatos energiát, biztatást, szorgalmat, kitartást valamennyi alkotásához, azok eltervezéséhez, megkezdéséhez, véghezviteléhez és befejezéséhez. Ezért nem véletlen, hogy minden egyes teleírt kottapapírja fölé odakanyarította: Soli Deo Gloria” – egyedül Istené a dicsőség.”)
Beethovennél azonban a zene - imént említett - objektív "oldala" háttérbe szorul a szubjektív kifejezés mögött. (A zeneirodalomban ezt a fajta kitárulkozást, a kimondott és elfojtott érzelmek zenei megjelenítését talán csak Schubert-nél és Csajkovszkíj-nál találhatjuk meg ilyen erőteljesen a zeneirodalomban. Náluk is egyértelműen érezhetjük az élet és az alkotás közti kapcsolatot. Nem véletlen, hiszen ők voltak a zeneszerzők között legtöbbször lelki válságban. Ők szenvedtek legtöbbet az egyedüllét gyötrő érzésétől, a társtalanság egyhangú nyomásától. És bizony, elképzelhetjük mit jelentett az egyhangúság egy olyan zeneszerzőnek, aki műveiben pont ennek ellentétét - a sokszólamúságot, a sokhangúságot alkotta meg.
ajnálatra méltó, ahogyan Beethoven is önmagát magányra és bezártságra kárhoztatta bécsi külvárosi, nyomorúságos és végtelenül elhanyagolt, rendetlen padlásszobájában. Ott, ahol a padlózat már olyan repedezett volt, hogy a víz - ahányszor csak mosdott - lefolyt az alatta lakó szomszédra. De lehet-e csoda, ha egyedül élt, hiszen - mint 32 évesen, testvéreihez megírt titkos "végrendeletében" megírta - kerülte az embereket, mert nagyothallása gátolta a kapcsolattartásban, beszélgetésben. Végtelen szemérmessége folytán még ő szégyellte fogyatékosságát, melyért a legkevésbé sem ő volt a felelős...A fontos iratot - kívánságának megfelelően csakis halála után volt szabad elolvasni, nyilvánosságra hozni.
"Szívem és kedélyem gyermekkorom óta hajlott a gyengédségre, még nagy tettekre is megvolt bennem a hajlam. De gondoljátok meg, hogy hat éve szörnyű baj lett úrrá rajtam, melyet tudatlan orvosok még súlyosbítottak.
.......
Voltak pillanatok, mikor kétszeres súllyal kellett éreznem hallásom romlását. Mégsem bírtam mondani az embereknek: beszéljetek hangosabban, kiáltsatok - hiszen süket vagyok! Hogyan is vallhattam volna be épp annak az érzékemnek a gyarlóságát, melynek énbennem tökéletesebbnek kellene lennie, mint másokban...."
(1802.okt.10.)
még hosszú sorokon át folytatódik e kegyetlenül szomorú önvallomás, melyet nem lehet meghatódottság nélkül olvasni. Szó sincs arról, hogy Beethoven netán embergyűlölővé vált volna nagy fájdalmában. Sőt! Inkább nagyon is emberszerető volt, s éppen ezért kerülte embertársait. Barátait, ismerőseit nem akarta terhelni, fárasztani saját, megoldhatatlan gondjával, azt meg végképp nem akarta, hogy sajnálkozzanak, keseregjenek rajta. S azt sem kívánta, hogy egy nőnek, mint élettársának kelljen elviselnie rigolyáit, munkájával járó morózusságát, szenvedélyes, lázas tevékenységét, fogyatékosságát, betegségeit stb.
Mert ne feledjük: létezik a szeretetnek egy olyan fajtája is, amikor a mások iránti kíméletből valaki nem beszél senkinek a saját bajáról. Inkább leírja, mint a nagy bonni komponista. Inkább elbújik, mint az erdő sűrűjében elrejtőző vad, aki valamilyen sebet kapott. Nem hazudik, hanem elhallgatja azt, ami villámcsapásként érné a többieket, ha megtudnák a kegyetlen valóságot. Nem azért hallgat, mert hazudni akar, hanem éppen a szeretet, a kímélet motiválja azt, hogy némaságba burkolózzon.
eethoven minden emberi hibáját, hiányosságát, erkölcstelen tetteit, kisebb nagyobb bűneit, gorombaságait, barátságtalan, morózus megnyilvánulásait nyíltan vállalta és bevallotta. Azokat soha nem tagadta, nem szépítette vagy kozmetikázta. Ezt az egyet (érzékszervi fogyatékosságát) azonban megtartotta magának. És erre jó oka volt, s ez a maga szempontjából indokoltnak, elfogadhatónak is fogható fel, még ilyen hosszú idő távlatából is. A szeretet és szemérmesség vezette rá erre a titkolózásra, semmi egyéb. Testi baját nem óhajtotta közszemlére, olcsó beszédtémának kitenni, s okot adni ezzel bármilyen visszaélésre.
Azt akarta, hogy kizárólag megkomponált művei alapján ítéljék meg embertársai. Ha valaki azokat nem tudja elfogadni, nem szereti, akkor őt sem szereti. És ha valaki azokat elfogadja, megérti és szereti - azzal egyszersmind őt is szereti, hisz zenéjében teljes egészében ott van egész lénye mindenestül. Az az ember, aki eljutott odáig, hogy kimondta: "Átkarollak, emberiség!" - az semmiképpen nem lehetett embergyűlölő! Aki a 9.szimfónia Örömódájában annak éneklését bízta rá a kórus és a szólisták ajkaira, hogy "Testvér lészen minden ember!" - az csak emberszerető lehetett. Egy embergyűlölő, azokat megvető, lenéző vagy lesajnáló komponista semmiképpen sem írhatott volna olyan érzelmektől, életörömtől áradó, optimista műveket, mint amilyeneket ő komponált az egész emberiség épülésére, okulására és hasznára.
smerősei, kollégái a legritkább esetben keresték fel, mert élete utolsó éveiben már hangtölcsért vett igénybe a halláshoz vagy beszélgetőfüzeteket használt, hogy írásban kommunikáljon velük. (És ez legalább olyan kínos volt őnékik, mint saját magának.) S ha kisétált kedvenc erdejébe - ott is e tölcséren át tudta csak hallgatni a madarak énekét. A komponálásban ekkor már kizárólag belső hallása és egy füle mögé hajlított nagy, domború fémlemez segítette, amely visszaverte a zongorahangokat. Ilyen körülmények között születtek az utolsó alkotások, a már már éterien lebegő F-dúr vonósnégyes(op.135.)és a Nagy fúga (op.133.) akkordjai. Ezeknek az első hívatlan hallgatósága az a néhány patkány volt, mely a bútorok közt szanaszét heverő ételmaradékokra járt fel a tetőtérbe.
gnieszka Holland német filmrendező meglehetősen romantikus színekbe öltöztetett mozija, a "Beethoven árnyékában" inkább szép és megható, mint hiteles képet fest a nagy komponista utolsó hónapjairól. Egy Anna nevű gyönyörű leányzó (mint megbízott kottamásoló) fiktív meséjét helyezte filmjének középpontjába. Ugyancsak túlságosan igyekezett a nagyon is szubjektív, romantikus (bár emberi) vonatkozásait kiemelnie és szemléltetnie Beethoven életének, egyéniségének. (Persze ne tagadjuk: jó néhány emlékezetes, szép jelenetet is tartalmaz ez az alkotás, hiszen elsősorban - mint jeleztem - a fiatal lány már-már szerelmes rajongását vitte filmvászonra.)
alójában - mint említettem - az öregedő komponista senkivel nem költözött össze. Nem társult, nem élt együtt senki emberfiával, még öt percig sem. Sem ekkor, sem máskor. Kifejezett múzsája soha nem létezett, hiszen jóformán magánélete sem volt. Amit tudunk a Brunszwick-lányokkal - mint rövid "lejáratú" tanítványaival - való kapcsolatáról, s néhány nőügyéről azok nem voltak egyebek ártatlan flörtöknél. Mélyebb kapcsolatba - ismervén a fenti okokat - sohasem bonyolódott. Maradtak számára - egyfajta pótlékként - a futó kalandok, alkalmi hölgyismerősők, gyorsan lefutó szexuális kapcsolatok. (melyeknek alanyai nem egyszer a könnyűvérű nők, utcalányok közül kerültek ki.) És mindezek - ha közvetve is - de hozzájárultak időskori betegségei súlyosbodásához.
ermészetes szeretetéhségét unokaöccse - a katonai ambíciókat tápláló, könnyelmű és később hálátlannak bizonyuló Karl - gyámolításával igyekezett kielégíteni. Felfedezve benne is egy kis zenei erecskét - mely szinte minden Beethoven sarjban megvolt - azt igyekezett "tágítani", mert minden áron, erőszakosan a zenei pálya felé próbálta irányítani. Törekvéseit, erőfeszítéseit nem csupán az vezérelte, hogy fiúrokonával elfogadtassa a művészet jelentőségét, fontosságát, hanem egyéb, más okok is ösztönözték erre. Úgy gondolta, talán ellensúlyozza majd ezzel a fiú léha, szerencsejátékos, dorbézoló, iszákos életmódját, mellyel már egyébként is sok alkoholt juttatott saját szervezetébe. Remélte, hogy a zene esetleg pozitív irányba mozdítja el a fiatal Karl személyiségét.
Nemes próbálkozásai, effajta ambíciói azonban rendre meghiúsultak a fiú ellenállásán, akit a kottafejek sokkal kevésbé érdekelték és vonzották, mint a nagyvilági élet. Ami aztán odáig fajult, hogy meg is lopta a lassan szenilissé váló, kevés kis pénzét kuporgató nagybátyját. (Talán sokan megütköznek a "szenilis" minősítésen, hiszen Beethoven ekkor még alig hagyta el az ötödik x-et- Ez mind igaz, ám az a fajta életmód, amit folytatott: szétszórtság, rendetlenség, a napirendjében mutatkozó folyamatos, kaotikus állapot, züllött, italozó szokása, érzékszervi fogyatékosságának, magányának lelki következményei - mind-mind amortizálták szervezetét.
De hát mit is tehetett? Ez a fajta véna jellemezte az egész Beethoven-dinasztiát, az igen pozitív zenei, művészi adottságaik mellett. Életvitele, rokonai távolságtartása, sikertelen próbálkozásai unokaöccse megnevelésében, anyagi nehézségei, a zenéjét érintő laikus bírálatok stb. még tovább fokozták régóta hordozott testi és lelki problémáit. Ami oda vezetett, hogy viszonylag korán, 57 évesen májbajban és ólommérgezésben hunyt el. Utód nélkül, hiszen ő maga is ismerve és tapasztalva visszamenőleg egész famíliája természetrajzát és kórtanát - távol tartotta magától a családalapításnak még a gondolatát is.
Már súlyosan betegen, egy héttel halála előtt végrendelkezett: "Unokaöcsém, Karle legyen az egyedüli örökösöm, hagyatékom tőkéje azonban az ő természetes vagy végrendeleti örököseinek jusson." Mindebből sejthető, hogy Beethoven örökségét csupán művei kottája és néhány emléktárgy jelenthette hagyatékként. Nagy vagyonról, pénzről, ingatlanokról itt nem lehetett szó. Az már más kérdés, hogy ténylegesen megérdemelte-e a hálátlan Karl az "egyedüli örökös" státuszát, de hát ez nem tartozott sem az akkori jogászokra, s nem tartozik az utókorra sem.
A nagy komponista tehát szegényen, nyomorban halt meg, nem úgy mint pl. a királyi életmódban és gazdagságban élő Bach kortárs, Hendel. Aki - bár ugyancsak agglegényként - de tekintélyes vagyont (mintegy 18.000 akkori fontot!) hagyott reá örököseire. Bach sem halt meg szegényen, mint életrajzában olvashatjuk. Bár nem akkorát, mint Hendel, de szép örökséget hagyott feleségére és fiaira. Számunkra azonban a leglényegesebb az a szellemi örökség, az a csodálatos zene, amit mindhárman reánk, az utókorra hagytak.
S ha valaki igazán hiteles képet akar erről kapni - bölcsebben teszi, ha zenéjét hallgatja! Például az 1805-ben alkotott f-moll Appassionata (Szenvedélyes) szonáta utolsó tételét. A Youtubon Valentina Lisitsa ukrán zongoraművésznő előadásában találtam meg. Ha hinni lehet a 2009-es dátumnak - a művésznő ezen a felvételén pontosan annyi idősen játszotta le a lehető leghitelesebben, hihetetlenül pontos, lélegzetelállító futamokkal és kirobbanó szenvedéllyel (hűen a mű elnevezéséhez) ezt a szonátát, amennyi Beethoven volt akkor, amikor megkomponálta ezeket a csodálatos dallamokat: azaz 35.
Lenyűgöző tolmácsolása tökéletesen hozza mindazt, ami ebben a műben dalol, zúg és dübörög a zenei megfogalmazás legmagasabb szintjén. De olyan dinamikával, erővel, amilyent csak Richter produkált a hatvanas években - fénykorában. S felvétele egyben igazolja azt is, hogy - ha már Beethovenhez fogható zseniális komponista manapság ugyan nincs a világon - remek előadóművészekből azért van, és lesz is kellő utánpótlás. Csatlakozzon most a Kedves Olvasó (jelen pillanatban hallgató) is ahhoz a 3 és fél millió látogatóhoz, akik ezt a felvételt már ott megnyitották:
Az élet burjánzása, a gondolatok és érzelmek színes és ellentétekkel, végletekkel tarkított forgataga, kavalkádja áramlik dallamaiban, akkordjaiban és harmóniáiban. Ritmusaiban és tempóiban ugyanúgy zajlik, zúg és dübörög az élet - ezernyi élményével és érzelmével, annak minden megnyilvánulásával - mint ahogyan zajlott az élet akkoriban és ma is a városokban, utcákon, tereken, kávéházakban, kocsmákban, hivatalokban, színházakban, konyhákban és hálószobákban. És zajlott az élet - emberé, állaté és a természetéé egyaránt - kinn az erdőben, hegyen-völgyön, réten, mezőn, szántóföldeken, faluhelyen, vidéken - amit olyannyira imádott a zeneköltő.
Beethoven az a komponista volt, aki az ember hétköznapi életét - jó és rossz, kellemes és kellemetlen, gyengéd vagy durva, kegyes vagy indulatos érzéseit, hangulatait, emberi megnyilvánulásait, tetteit - bevitte, beágyazta, beépítette és kifejezte zenéjében. Mégpedig a legváltozatosabb formákban és színekben. Beleértve természetesen saját személyes élményeit, érzéseit, gondolatait, elveit is, melyek a legtermészetesebben és legőszintébben vannak jelen műveiben.
Jómagam pedig éppen ezért szeretem Beethovent (ellentétben a nagy német tudóssal) s remélem, nem állok egyedül ezzel a véleményemmel. A legkevésbé sem tudok egyet érteni Debussy véleményével, aki szerintem nagyot tévedett e nagy német komponista megítélésében. Elismerve a francia zenei újító korszakos jelentőségét (s még műveit is kedvelem) úgy gondolom, hogy gyökeresen más lenne a véleménye ma, amikor seregnyi nagyszerű karmester és előadóművész bizonyítaná az ő számára is: mekkora nagy zeneszerző volt Beethoven és ma is mennyire aktuális és szívhez szóló a zenéje.
Beethoven agyonfirkált és ezerszer javított kottáiban szép számmal akadnak drámai összeütközések. Megszólalnak az elkeseredés, a fájdalom, a zokogás hangjai ugyanúgy, mint a mámoros, örömteli pillanatok is. (Gondoljunk a 9. szimfónia kórusára, a hatodik szimfónia zárótételére.) Mindent felold és optimizmusba burkol szélesen kibomló, felfelé törekvő harmóniáival. A beethoveni harmóniák végső kicsengésükként mindig az élet szépségét, örömét és optimizmusát hirdetik - hiszen a nagy zene sohasem lehet másmilyen, csakis optimista.
A bartóki életmű is az (és legalább olyan személyes, mint nagy elődéé) holott a legnagyobb félelmek, a leggyászosabb évek aljas dübörgésének időszakában keletkezett. A beethoveni zene keletkezésének időszakát is át meg átszőtték a politikai küzdelmek és viharok, ugyanúgy előfordultak háborúk, világhódító, diktatórikus törekvések mint manapság. S ha nem is minden országban egyforma arányban, de volt akkor is - a 18. és a 19. században is - éhség, elnyomás és hatalmi viszálykodás, az erkölcs, a szabadságvágy, a haladó eszmék sárba tiprása ugyanúgy jellemezte a fennálló hatalmat, mint ahogy ma is jellemzi a népelnyomó rendszereket.
enéjének jellegzetességeiről a nagy karmester Wilhelm Furtwengler (kinek több megállapításával nem értek egyet, ezzel viszont igen) a következőt írta: "Muzsikája számunkra csodálatos példája marad a minden irányban megalkotott összhangnak, a hangok szava és a lélek szava közti harmóniának." Mindezek ellenére mégsem nevezném őt romantikus zeneszerzőnek, mint azt sokan gondolják. Beethoven nem romantikus, de nem is klasszikus, melynek hagyományait persze felhasználja a művei megformálásában. Ugyanúgy, mint Bach - személyében, zsenijében egyedülálló stílust képvisel: a sajátját. Bár igen rövid ideig tanította őt Haydn és Mozart is, de egyikük sem gyakorolt mélyebb hatást rá. "Valóban adott néhány leckét, de nem tanított meg semmire" - emlékezett Haydn-re.
S hogy utánozni akarta volna őket bármiképpen is? Az távol állt tőle. Ő kizárólag csakis azt fogadta el később is a komponálásban, amit számára éppen ott és akkor megfelelőnek talált, s nem törődött annyira a hagyományok alkalmazásával, illetve felhasználásával, mint a nagy Bach. "Lehet, hogy ez a hangnem itt nem jó az összhangzattan szerint - de nekem így jó." - mondta egyszer. S végső soron mindig be is bizonyította ennek igazát. De hazudnánk, ha azt állítanánk, hogy csakis az ő sajátos, egyéni érzelmei munkálnak műveiben.
Megszólalnak, felcsendülnek műveiben azok az általános, minden emberre ma is jellemző érzelmek, indulatok, vágyak és eszmék, melyek időtlenek és modern, elgépiesedett korunkban is rezonálnak a mi érzelmeinkre. Azok az alapvető emberi érzelmek, amelyek Szophoklész óta változatlanok, az ember alapvető természetét határozzák meg, s amik között a negatív szándékúak ugyanúgy jelen vannak, mint a pozitív indíttatásúak. Tehát mélyen emberiek. Nem véletlen, hogy gyászbeszéd is éppen ezt hangsúlyozta Grillparzer, a nagy osztrták költő szavaival:
"Művész volt, de ember is a szó legmagasztosabb értelmében. Magányos maradt, mert nem talált második énjére. De sírjáig megőrizte emberséges szívét. Ilyen volt, ilyennek halt meg és ilyenként fog élni minden időkben. Ne a csüggedés, hanem a felemelkedés érzése hasson át benneteket. Ő nagy tetteket vitt végbe, s nem volt benne semmi, ami gyarló. Térjetek hát haza bánatosan, de emelt fővel. S ha valamikor megragad benneteket műveinek ereje,idézzétek fel magatokban e napot."
A nagy német komponista a zenét, a művészetet az isteni teremtés részének könyvelte el. Egész életében annak az égi jótéteménynek gondolta, melyben az ember, a művész csak földi közvetítő lehet. Abban a folyamatban - melyben a zeneszerző az Isten által adományozott hangokból újra és újra isteni harmóniát teremt és ezeket eljuttatja embertársaihoz - maga a Teremtő a kezdeményező, az elindító - a művész pedig a befejező alany. Ebben a folyamatban a művész mintegy utánozza, nap mint nap újraéli az isteni teremtést a tőle kapott, tőle reá ruházott tehetségével. Az isteni teremtésben és a művészi alkotásban ugyanúgy megjelenik, jelen van a mennyei összhang és a boldogító rend.
"A hangszerek rezdülései: az Isten lehelete, ami a lélekhez szól. A zene Isten nyelve. Mi, zenészek állunk a legközelebb Hozzá. Halljuk a hangját, olvasunk az ajkáról. Mi adunk életet Isten gyermekeinek, akik Őt dicsőítik. Ilyenek vagyunk mi, zenészek."
Ahogyan tehát maga Beethoven is állította: a Teremtő szelleme és akarata nyilvánul meg a komponista minden leírt kottájában. És támad fel azóta is nap, mint nap az előadóművészek produkcióiban. Isten a teremtménye által írt, alkotott harmóniákkal nyugtat és vigasztal bennünket. Ő szól hozzánk a zenében, a művészetben megnyugtató hangjával: "Ne félj, mert veled vagyok! Vigaszt nyújtok néked, támaszod leszek a legnagyobb megpróbáltatások közepette is."
Felhasznált irodalom, forrásanyag:
Nagy zeneszerzők és műveik (SubRosa Kiadó - 1994.)
Harold C.S Chonberg.: A nagy zeneszerzők élete (Európa - 1998.)
Gál Zsuzsa: Ludwig van Beethoven (Zeneműkiadó, Budapest, 1966.)
Pándi Marianne: Hangverseny - kalauz I-IV. kötet (Zeneműkiadó, Bp. 1972.)
Varga Bálint András: Zenészekkel - zenéről (Minerva, Bp. 1972.)
Beethoven árnyékában (amerikai-német film, rendezte Agnieszka Holland - 2006.)
Sven Kruckenberg: A szimfonikus zenekar hangszerei ( Gulliver Könyvk. Kft. 2004.)
Café Momus komolyzenei magazin az Interneten (Balázs Miklós:Karmesterportrék: Bernstein. 2012. II.14.)
Brodszky Ferenc: L.van Beethoven életének krónikája (Zeneműk. Bp. 1979.)
Barna István: J. S. Bach életének krónikája (Zeneműk. Bp. 1974.)
Barna István: G.F.Hendel életének krónikája (Zeneműk. Bp. 1972.)
Bartha Dénes: Beethoven és kilenc szimfóniája (Zeneműk. Bp. 1970.)
Zenélő óra (Összegyűjtötte: Fodor Gyula (Singer és Wolfner Ir. Int. R.T. Bp.)
A Nemzeti Filharmonikusok internetes honlapja (2008. II.8: Mahler VIII. szimfónia.)
...és természetesen: Bach és Beethoven zeneművei.
Újabb idézetek EINSTEINTŐL (ford: Bujdosó István. - Alexandra, 2008.
Kedves András!
VálaszTörlésNagyon örülök, hogy megosztotta gondolatait a zenéről, egyben Beethoven különleges, egyszeri és megismételhetetlen egyéniségéről. Élvezetes volt elolvasni ezt a sokrétű, irodalmi és zenei ismereteinket bővítő és főképpen nagyon emberközeli írását!
Köszönjük az élményt! (És a filmtippet!)
Müller Márti
Kedves Márti! Nagyon örülök az érdeklődésének, s annak, hogy időt szakított tanulmányom elolvasására. Külön köszönet azért, hogy megjegyzését, véleményét írásban is rögzítette, ami számomra nagyon fontos, hiszen így válik ez a BLOG valóban interaktívvá. Eddig is kaptam már sok dicséretet és persze elmarasztalást is az elmúlt két és fél év alatt, mióta írásaimat közzéteszem az Internet hasábjain. A pozitív és a negatív jelzések, a dicséretek és bírálatok, figyelmezetetések egyaránt segítenek nékem, elgondolkodtatnak és további írásokra buzdítanak - tehát valamennyiért csak köszönettel tartozom.Szeretettel üdvözlöm, Önnek és kedves Családjának Minden Jót és további jó egészséget kívánok: András.
Törlés