2014. április 23., szerda

SZABADKŐMŰVES JELKÉPEK... (MELLÉKLET)


  
 
 
 

 
Tisztelt Blogolvasó! Előző azonos című írásomban megemlítettem Székely Mihály több mint 50 éves video-felvételét, mely élete utolsó szakaszában készült - az 1960-as években. A tanulmány már egyébként is hosszúra nyúlt, ezért ott és akkor nem óhajtottam még terjedelmesebbé tenni azt. Úgyhogy most itt mutatom be e korszakos jelentőségű énekesi és színészi alakítást, nagyszerű, kimagasló énekesi teljesítményt. 
 
A kívételes tehetségű operaénekes "a legkevesebb színészi eszközzel - csakis Mozart zenéjét középpontba helyezve - maszk nélkül, lassú, ünnepélyes, méltóságteljes járással, ájtatosan felemelt kezekkel, szoborszerű mozdulatlanságban, egyetlen pozitúrában énekelte végig az áriát. Mindez elég volt Sarastro személyiségének, lényének, karaktere lényegének színpadra viteléhez, hisz mindent rábízott a tökéletesen visszaadott, elénekelt dallamokra. 
 
A szélesen áradó melódia egy vonalban való megszólaltatása, a lélegzetvételnek a zenei frázisok szerinti beosztása, a nagy ívelésű legatók, a csodálatos zengésű hang, az átütő erejű tömör, mély regiszter - maga volt a mozarti eszmény. A zene mondott itt el mindent; talán ez volt az oka, hogy a művész soha nem tanulta át a lehetetlenül rossz, régi magyar szöveget az eredetivel meggyező új fordításra, hisz az ária előtti prózában minden lényegest elmondott, ami ebben a jelenetben szükséges."

   
Azt nem lehet tudni, hogy konkrétan hol és pontosan mikor készült e felvétel, de azt Várnai Péter - fent idézett - életrajzi könyvéből (Zeneműkiadó, 1968.) tudjuk, hogy a neves, külföldön is elismert, kétszeres Kossuth-díjas  basszista már 24(!) évesen elénekelte ezt a szerepet, s utána életében még számtalanszor. Legendás hangja olyan mélységeket bírt, hogy Bartók az ő kedvéért lejjebb vette a Kékszakállú szólamát, ami sok vitát váltott ki. Sarastro-alakítása, e szerep eléneklése viszont mindenütt és mindenkinek meggyőző volt. Az alábbi felvétel (mely a Youtube készletéből származik) alkalmas arra is, hogy zenei ínyencek összehasonlítsák Székely Mihály énekesi kvalításait az ugyancsak remek Gregor József  nagyszerű hangjával, énekesi és színészi teljesítményével. Ami természetesen más, és más szempontból, de ugyanolyan kiváló énekesi teljesítménynek halljuk és látjuk, mint amilyen Székelyé volt.                                                                                 




                                                                                 



 
                

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése