A népzene, a néprajz szeretetét olyan hőfokon, olyan intenzitással sikerült számunkra átadnia, amilyent sem előtte, sem azóta nem tapasztaltam. Mindezek következménye volt az, hogy kezdettől fogva, ahogy a katedrára léptem, az egyik legfontosabb, legnélkülözhetetlenebb célomnak tartottam, hogy népszokásainkat, népdalainkat, megismertessem, megkedveltessem a gyerekekkel.
Emlékszem, amikor a zsúfolásig megtelt écsi kultúrházba mentünk a leglelkesebb tagokból verbuválódó kis csapattal, hogy népdalcsokorral színesítsük kedves tanárunk mindenütt nagy sikerrel fogadott előadását. S itt, a színpad oly alacsony volt, hogy sokan azon állva bevertük a fejünket a fölötte lévő plafonba. Elvitt bennünket magával Erdélybe, máskor meg egykori szeretett alma materébe Sárospatakra, ahol a Rákóczi-vár lovagtermében énekeltük el maroknyi kamarakórusunkkal (úgy 15-en) a 16. századi Goudimel 37. zsoltárát:
ERNŐ BÁCSI ÉLETRAJZA
A Bükk alján fekvő kis faluban, Sályban az első világháború után, 1920-ban született, majd cseperedett kisgyermek, Ernő mindent megfigyelt a környezetében. Csodálattal adózott a festői táj, annak lakói és szokásai iránt. "Emlékszem a fölém hajló két arcra: édesapámé és édesanyámé. Tőlük kaptam a legtöbbet: anyanyelvemet, daloló kedvemet, az írás-olvasást, tudás utáni vágyat, s mindenekelőtt a szülőföldnek és a népének a szeretetét."
- írja szülőfalujáról írott könyvében, mely nem az egyetlen ebben a témakörben. Már a 60-as években pályázott a Tarjáni András pásztor életét és kedvenc dalait tartalmazó monográfiájával, amit aztán 64 évesen alaposan átdolgozott. Ortutay Gyula oly nagyra értékelte már a korábbi változatot is, hogy doktori disszertációnak minősítette, holott nem is annak készült. (A doktorátust egyébként hivatalosan 1970-ben szerezte meg az ELTE bölcsésztudományi karán folklór tudományból. Édesapja pedig a pápai Tanítóképzőben végzett, s egyik pályázatát "Isten és haza minden előtt" jeligével írta alá.)
A szegény, istenfélő és jámbor református tanítószülők (Barsi Lajos és Kiss Erzsébet) természetesen gyermeküket is az igaz hitre oktatták. Mindez egész életében erős és tiszta lelkületet állhatatosságot, jellemi szilárdságot biztosított számára, és adott erőt, kitartást minden tevékenységéhez. Már 11 évesen beíratták a sárospataki kollégiumba. El lehet képzelni, hogy az éles elméjű, érdeklődő - a betűvetést önmaga elsajátító - fiúcskának mit jelentett ez a nagymúltú, akkor már négyszáz éves patinás intézménybe lépni.
Oda, ahová diákkorukban többek között olyan későbbi irodalmi, zenei és közéleti nagyságok jártak, mint Csokonai, Kossuth, Móricz és Gárdonyi. Akit szinte követett ötven év után az ifjú Ernő azokban az iskolákban, ahol megfordult. Hiszen az utóbbi nagy magyar író is Sályban volt elemista, itt pedig középiskolás. Mit jelenthetett Néki tanulni, művelődni ott, e múzeumnak is beillő falak közt, ahol Comenius a 17. században már meghonosította a szolmizáció rendszerét az énekoktatásban.
Aki már akkor azt vallotta, hogy "az iskolát gyönyörűséges mulatóhellyé kell tenni, nem pedig taposómalommá." (Csak csöndesen kérdezem meg: ma vajon hány Comenius-utódra, szellemének hű követőjére lenne szükség ahhoz, hogy kis hazánk iskolarendszerében ezek az európai elvek váljanak mindenütt gyakorlattá?)
A pataki iskola szigorú, bár demokratikus rendszere - ahol a
tehetséges, agilis diák kamarazenészként és kóruselnökként is
működött - mély és maradandó nyomot hagyott lelkületében. S
hogy milyen szívesen gondolt vissza még évtizedekkel később is
az ott eltöltött évekre - az is bizonyítja, hogy a kollégiumi híres
dalgyűjtemény számos darabját nékünk is megtanította, s
előadásain rendszeresen "műsoron tartotta" ezeket.
Amikor pedig a 80-as években állandó főiskolai kamarakórust alapított - e gyűjtemény nevét, a Melodiárium-ot választotta titulusául. Sőt megírta évtizedekkel később szeretett intézményének zenei krónikáját is, közösen ottani hegedűtanárával, az Erdélyből áttelepült Szabó Ernővel. Ő ismertette meg annak idején, diákkorában Bartók művészetével, majd a teológia elvégzése után a végzős diákot beajánlotta a Zeneakadémiára. Itt aztán 1946-ban olyan kiváló tanároktól vehette át hegedűművészi-, és a tanári diplomáját, mint Kodály Zoltán, Waldbauer Imre vagy a később világhírűvé lett Végh Sándor.
Pataki zenetanárához hasonlóan azonban Ő sem választotta hivatásául az előadóművészi pályát, noha tehetségük szerint mindketten megtehették volna. Legfőbb irányultsága, érdeklődése, indíttatása és lelkesültsége a népművelés, a néphagyományok gyűjtése és terjesztése, valamint a pedagógia felé sodorta ellenállhatatlan erővel. Ezek voltak legfőbb területei, ahol tapasztalatait, megszerzett élményeit és tudását meg tudta osztani, el tudta terjeszteni - úgy a katedrán, mint az iskolán kívül, a közéletben. Így aztán már az 50-es évektől rendszeres és szorgalmas, szisztematikus gyűjtő-, és kutatómunkát is végzett.
környékén, majd a Szigetközben. (Ahol sokat segített néki baráti
támogatásával Timaffy László néprajzkutató is.) Aztán az ország
egyre távolabbi területein is. Sőt, eljutott még Burgenlandba,
valamint bolgár és török földre is. Kodály és Bartók mintájára
és követéséül ő sem ragadt le kizárólag a magyar vidékeken.
Kutatott másutt is, távolból jött őseink zenei, kulturális
gyökerei után. Megtanított nékünk például egy dalt eredetiben
- az Illyés által is említett mari népcsoport nyelvén - s mi nagyon
meglepődtünk, amikor olyan szavakkal találkoztunk benne,
melyek ugyancsak hasonlítanak a mi, ma is használatos magyar
szavainkhoz. (tanyet, oszel, kelet stb.)
A falusi tanítóskodás után addig megszerzett tudását és gyűjtő
munkáját egyre szélesebb körben kívánta elterjeszteni és
kamatoztatni. Ezért is költözött Győrbe és vállalt ott
művésztanári állást. Először az ún. konziban (ma Richter János
Zeneművészeti Szakközépiskola) ahol számos olyan tanítványa
volt, kikből később híres zenészek lettek (pl. Jancsovics Antal
karmester, vagy Kollár Kálmán kórusvezető.
Ugyanebben az intézményben tanult énekes-növendékként egy győrújfalui tanítónő, Varsányi Ida is. (Szeretett Ida nénink, akit aztán mi személyesen 1972-ben ismertünk meg, amikor Ernő bácsi többször magával hozta őt is közös fellépéseinkre. Ahol tanárunk szokás szerint vetítettképes előadást tartott egy-egy tájegységről, s persze annak dalairól, népszokásairól is. S amit a mi "utazó" diákcsoportunk népdalcsokrok éneklésével "festett alá.")
Ernő bácsi és Ida néni megismerkedésüket is persze a zenének köszönhették: a fiatal hegedűtanárnak egyik kollégája hívta fel a figyelmét a szépen éneklő tehetséges ifjú lányra. Kérte, hogy hallgassa meg a - korábban evangélikus egyházi szolgálatot vállaló, falusi gyerekeknek népdalokat és Istent dicsérő énekeket tanító - nála két évvel fiatalabb, szép hangú lányt. Aki mellesleg az akkori püspök ajánlásával került az intézménybe énektudását tökéletesíteni.
"Nagyon izgultam a meghallgatáson - emlékezett vissza egy újságinterjúban évtizedekkel később az akkor már idős Ida néni - de szerencsére tetszett a hangom az ifjú tanár úrnak. Amikor később meghallgattam hegedűjátékát, még a könnyeim is kijöttek. S akkor arra gondoltam: nekem ilyen férj kell, aki így, lélekből muzsikál. A jó Isten megadta!"
Az azonos hit, szándék és küldetéstudat, a szakma és egymás iránti olthatatlan szeretet ideális, szentül hűséges, igazi párkapcsolatot és több évtizedes töretlen, kitartó, egymást segítő, sikeres életpályát hozott el mindkettőjük számára. És természetesen az egymás iránti olthatatlan szeretet és tisztelet pozitív példaként szolgált születő és felnövekvő gyermekeik számára is.
"Vadócba rózsát oltok / hogy szebb legyen a föld" - ezt a Mécs László-i idézetet választotta Ida néni, mintegy "ars poétikájaként" szolgálatának jelszavául, ami tökéletesen egybecsengett választott párjának vezérelveivel, amire életét és munkáját alapozta. Házasságukból két gyermek született (Ernő és Hajna.)Amikor aztán jöttek az unokák, dédunokák is - örömmel újságolták ismerőseiknek, barátaiknak és tanítványaiknak, hogy őket is jó hallással és hanggal áldotta meg az ég!
Így aztán volt mit továbbadni nékik is abból a hatalmas zenei kincsből és ismeretanyagból, amit maguk tanultak meg, gyűjtöttek össze fáradságos munkával évtizedeken át. Mintegy kétezer alkalommal vállaltak együtt - határainkon innen és túl - olyan előadást, fellépést, ahol szolgálhatták a magyar népzene, a népi kultúra és az egyetemes emberi művészet nemes ügyét - apróknak és felnőtteknek egyaránt.
Én a magam részéről annyit mondhatok, hogy nékünk, "egyszerű"
halandóknak, tanítványoknak, akkori pedagógusjelölteknek életünkre
szóló élményt jelentett minden perc, amelyet Vélük tölthettünk. Valamint az,
hogy aktív részesei, segítői lehettünk az ő felbecsülhetetlen tevékenységüknek.
Még most is fülemben cseng, ahogyan felcsendült Ida néni csodálatos
hangján férje hegedűkíséretével virágénekeink egyik legszebbike, melynek kottája fent látható:
"Erdőkön, mezőkön járó, / Térj vissza ékesen szólló szép Ráró!"
Ernő bácsi és kedves felesége,
Ida néni –
számtalan fellépéseik, szolgálataik
egyikén.
*
ERNŐ BÁCSI TITKA
Az idő távolából elgondolkodtam azon: vajon miben állt rendkívüli vonzereje és hatása, "titka" ennek a kivételes képességekkel rendelkező, szívós akaraterővel, mindig fiatalos lendülettel és kitartással bíró tanárembernek? Mi volt az, amellyel bűvkörébe vont bennünket, s a legnemesebb szándékkal, legjobb érzéssel ösztönzött, sarkallt mindannyiunkat arra, hogy egyre többet sajátítsunk el a hazai népdalkincs kimeríthetetlen tengeréből.
Mi volt és honnan jött az a fantasztikus vonzerő, amely folyamatosan és mindig azonos erővel, intenzítással áradt belőle - felénk? Mi táplálta és tartotta életben azt az emberi melegséget, szeretetet, feltétlen odadadást, felénk irányuló emberi tiszteletet, ami állandóan sugárzott belőle miránk - mint az éltető napfény a virágpalántákra (ezek mi voltunk...) Mivel "vett rá" bennünket, mivel győzött meg minket, hogy kövessük akárhová a legnagyobb szeretettel, odaadással és tisztelettel, elfogadván szándékait, törekvéseit, céljait, emberi, nevelési, művészeti elképzeléseit, s igaznak, sőt a legigazabbnak tartsuk teljesen egyértelmű koncepcióját?
Mindazt, ami az igazi emberi, erkölcsi és művészi értékek megőrzésére irányult, s amire Ernő bácsi feltette az életét? Ma már - érettebb, bölccsel fejjel biztosan tudom: legnagyobb szerepe volt ebben - sok más mellett - rendíthetetlen istenhitének, a szeretetteli szülői nevelésnek, szilárd hivatástudatának és hivatásszeretetének, amely a magyar népzene, néphagyományok területén ugyanúgy megnyilvánult, mint a pedagógiában és művészetek terjesztése, átadása tekintetében.
Mivel és hogyan győzött meg bennünket - napról napra egyre nagyobb érdeklődést keltve bennünk - hogy egyre több népdalt, népszokást megtanuljunk? Hogy szinte áhítva várjuk újabb és újabb óráit (amik nem is tanórák voltak a szó megszokott értelmében) ahol átadhassa nékünk mindezt. Apránként adagolva a nemes, éltető "tápanyagot", jótékony dózisokban, mint az orvosságot.
Azt hiszem, lenyűgöző, imponáló, biztos és
széleskörű tudása, élvezetesen, ízesen előadott élményei mellett
elsősorban végtelenül szimpatikus, kedves, barátságos, közvetlen személyisége,
szuggesztív egyénisége volt az, amivel bennünket megfogott. Elsősorban
persze azokat, akik a művészetek, a zene iránt a legfogékonyabbak voltak, mert
azért nem állt az egész évfolyam csupa jó hallású és jó hangú növendékből.
Ernő bácsi tanítása nyomán azonban egy-két hónap alatt lassan kialakult az a mag, az a húsz-harminc fő, akire mindig számítani lehetett. Közvetlenségével, azzal, hogy alaposan ismert bennünket, már-már mézes-mázos, nem szentimentális, de nagyon szeretetteljes stílusával sikerült elérnie, hogy külön-külön és mindannyiunknak is szinte apja és tanára tudott lenni egyszemélyben.
Nemcsak
arra fektetett súlyt, hogy minél nagyobb érdeklődéssel figyeljük
szavait, és meggyőződjön arról, hogyan jegyeztük meg mindazt, amit
átadott. Hanem túl ezen: valamennyiünk gondja-baja iránt is
érdeklődött, és nem csak formálisan. Érzékeny antennája volt arra: kinek
van valami sérelme, bánata, ami megakadályozta abban, hogy teljes
erejével tudjon koncentrálni az óráin. S mesterien meglátta,
kitapintotta mindenkiben azt a vénát, ami személyiségének legfőbb
sajátja volt, amit ki lehet (sőt ki kell!) bontakoztatni. És ezt aztán
fel is használta, ki is aknázta azokon a szerepléseken, amiket
előadásain, falujárásainkon a legnagyobb kedvvel és odaadással
bemutathattunk.
Tanítási módszerei is ugyanolyan egyszerűek, közvetlenek, tisztességesek és természetesek voltak, mint Ő maga. Mindig mesélt, sztorizott, élménybeszámolót tartott gyűjtéseiről, a néki éneklő parasztemberekről. Ebből bontotta ki a tanítás anyagát, de anélkül, hogy rapszodikus, szétszórt vagy öncélú lett volna mindez. Itt minden a tudásunk gyarapítása, éneklésünk, művészi érzékünk csiszolása érdekében történt. Mindig a nagy egészet ragadta meg, százával hozta a példákat, illusztrációkat, anekdotákat a klasszikus zenéből és a művészet minden ágából.
"Hallják, milyen csodálatosan szól ez a szép népi dallam! - mondta egy másik alkalommal, amikor egy szigetközi szép népi dallamot énekelt el nekünk. Aki igazán nagy komponista volt, az soha nem tudott elszakadni ám saját népe zenéjétől, mindig kapcsolatban maradt vele, de ez nem azt jelenti, hogy minden egyes művében ott vannak a népi motívumok. S tudják-e, hogy Beethoven Örömódájában benne van a magyar hang?
Hallgassák meg Kisfaludy szüretelő énekét és ezt egymás után! Meg fognak lepődni!" - mondta nagy lelkesedéssel és olyan örömmel, oly hatást gyakorolva reánk, hogy nem volt köztünk egy sem, aki másnap ne hallgatta volna meg az Örömódát - bevetve magát a stúdióba, vagy a könyvtárba.
Tanított Ő zenetörténetet, formatant, szolmizálást, furulyázást, karvezetést, zeneelméletet (jaj, de nagyon untam) és még sok egyéb mást is. Széles körű tudása, egyedülálló tájékozottsága a társművészetek terén még saját tanárkollégáit is (!) bámulatba ejtette és elismerésre késztette, nemcsak bennünket. Ha lett volna már abban az időben szélessávú internet - bizonyára akkor sem ott néztünk volna valami után különböző művészettel kapcsolatos adatoknak, hanem megkérdeztük volna akkor is - ha kiváncsiak voltunk valamire nagyon - Ernő bácsitól.
Aki hajlandó volt bármikor szóba állni velünk, választ adni kérdéseinkre, akár a folyosón, udvaron, ebédlőben is - ha látta az őszinte érdeklődést a szemünkben. S akiben egyébként teljes összhangban, természetes egységben, meggyőző harmóniában volt a sok adat és a művészi élmény. Úgyhogy egyáltalán nem száraz lexikonember volt. Elmondott, közölt adatai mögött mindig ott éreztük saját élményeit, az átélt és magáévá tett zenei, képzőművészeti, irodalmi alkotásokat, az eljátszott zeneművek élményeit, amelyek oly ékesszólóvá, szeretetteljessé varázsolták élőszóban, s mindig jószívvel átadott, előadott beszámolóit (amik nem is voltak beszámolók a szó megszokott értelmében.)
Igaz, hogy voltak a győri főiskolán (azidőben még tanítóképzőnek hívták) nagyszerű, jól felkészült, élvezetes stílusban előadó tanáregyéniségek, remek pedagógusok, kiktől szintén nagyon sokat tanultunk. De Ernő bácsi - megnyerő, nyílt, önátadásra kész, meggyőző egyéniségével, emberségével, jóindulatával, remek nevelői-oktatói stílusával, hatalmas felkészültségével, tudásával és élményeinek két kézzel szórásával - mindenki fölé magasodott. És ezt ottani tanárkollégái is őszintén elismerték és értékelték.
Tanított Ő
zenetörténetet, formatant, szolmizálást, furulyázást, karvezetést,
zeneelméletet (jaj, de nagyon untam) és még sok egyéb mást is. Széles körű
tudása, egyedülálló tájékozottsága a társművészetek terén még saját
tanárkollégáit is bámulatba ejtette és elismerésre késztette, nemcsak
bennünket. Ha lett volna már azidőben szélessávú internet - bizonyára akkor sem
ott néztünk volna valami után különböző művészettel, néprajzzal kapcsolatos adatoknak,
hanem megtudakoltuk volna akkor is - ha kiváncsiak voltunk valamire nagyon - azonnal Ernő bácsitól.
Aki
hajlandó volt bármikor szóba állni velünk, akár a folyosón, udvaron,
ebédlőben is - ha látta az őszinte érdeklődést a szemünkben.akiben
egyébként teljes
összhangban volt a sok adat és a művészi élmény, úgyhogy egyáltalán nem
száraz lexikonember
volt. Elmondott, közölt adatai mögött mindig ott éreztük saját élményeit,
az átélt és magáévá tett zenei, képzőművészeti, irodalmi alkotásokat,
amelyek oly ékesszólóvá, szeretetteljessé tették élőszóban előadott
beszámolóit (amik nem is voltak beszámolók a szó megszokott
értelmében)eli kö jószívvel átadott
S az iskolai tananyagon, a műsorokra történő felkészülés során elsajátított stílusérzéken, minőség iránti igényen, a művészi érték tiszteletén túl mi mindent tanultunk még Tőle, Istenem, ami jellemünket erősítette, gazdagította, s aminek nagy hasznát vettük akkor és életünk későbbi szakaszában is!
Türelmet, önuralmat, kitartást, szerénységet, egymás iránti szeretetet, megbecsülést, a jó humor ízét és hasznát, hitet önmagunk és a gyermek fejlődésében, hazánk és szüleink iránti hűséget és szeretetet, ügybuzgalmat, arányérzéket, a rendteremtés fontosságát minden téren, valamint annak biztos tudatát, hogy csakis jó lélekkel érdemes élni és munkálkodni. S még ki tudná felsorolni, hogy ezeken kívül mi mindent, ami azóta is segít bennünket az élet nehéz helyzeteihez való alkalmazkodásban.
Például az is emlékezetes volt és maradt, amiket csak úgy, két tanítási anyag oktatása között, vagy annak megerősítése céljából elmondott nekünk a maga közismert közvetlenségével. És rengeteg ilyen és hasonló volt három éves ottlétünk alatt:
"Hallották, hogy nemrégen egy olasz falu padlásán nagy papírköteget talált egy ottani földműves - kisült, hogy Vivaldi-hegedűversenyek kottái voltak! S ez a fiatal pap a 18. században - képzeljék el - hamarabb leírt egy versenyművet, mint ameddig lemásolták utána a tanítványai! És azt tudják-e, hogy a diák Kőrösi Csoma Sándor a nagyenyedi kollégiumban még akkor is a tibeti-magyar szótárt tanulta, amikor a szobáját takarította! Bal kezében a szótár, jobb kezében a szemétlapát, amit épp vitt ki a folyosóra, hogy kiöntse azt a vödörbe. Ezt a szorgalmat kellene nékünk is megtanulnunk, szokásunkká tennünk és alkalmaznunk saját életünkben." (jobbra: Kőrösi Csoma portréja.)
Először is az tudatosodott bennünk, hogy milyen tökéletes egységet alkot itt a szöveg és a dallam. Aztán rájöttünk arra is, amikor egyre behatóbban tanulmányoztuk ezeket a gyöngyszemeket, hogy bennük a régi falusi életnek egy olyan fajta összképe tükröződik vissza, amivel ilyen végtelenül letisztult, teljesen kicsiszolt, miniatürizált formában sehol sem találkozhatunk. Nem véletlenül mondta Bartók - akit csodálattal töltött el a paraszti zene szépsége és a népdalok bámulatos szerkezete - hogy "a magyar nép a világ legjobb zeneszerzője."
Mint a régi sámán, aki zenével, dobszóval zabolázta meg a természetet, az időjárást. Őt azonban már mély istenhite segítette, hogy életét és abból fakadó műalkotásait kiegyensúlyozottá tegye. Ezt a fajta harmóniát valahol, valamikor elvesztettük, s bizony nem ártana valamit ebből visszahoznunk ide, mai életünkbe. Ebben is egyetértek Ernő bácsival, mert ebben is igaza volt! Nem a tisztaszobát, a faekét, a gémeskutat vagy a petróleumlámpát kellene visszahoznunk, hanem azt az idilli harmóniát, amelyben mindennek megvolt a helye, szerepe és jelentősége, mindenkinek megvolt a dolga és a maga értéke.
Ez talán a legfőbb tanulsága, útmutatása, mának szóló üzenete a hazai népi kultúránknak. Ez a legfőbb kincs - amit ha átveszünk és hasznosítunk - számunkra is kincs lesz és marad a szegény nép által létrehozott régi tárgyi emlékek, megfogható művészi alkotások elpusztulása, megsemmisülése után is. Ez a leglényegesebb eszmei, erkölcsi érték, amit elődeink teremtettek meg, s ami legjobban a népdalainkból sugárzik. Ezt kellene nekünk itt, immár a 21. században megszívlelendő tanulságként megfogadnunk! S tán akkor békésebbek és élhetőbbek lehetnének hétköznapjaink és ünnepnapjaink is egyaránt.
Ha csak egyetlen mondattal kellene summázni az Ő nagyívű és nagyhatású tevékenységének lényegét, talán ezt lehetne írni: 70 éven át tanulmányozta, megfigyelte, gyűjtötte, népszerűsítette, tanította, terjesztette, szerettette meg, osztotta szét a magyar népi kultúra felbecsülhetetlen kincseit - politikai rendszerektől, kormányoktól függetlenül - kicsiknek és nagyoknak, egy szóval mindenkinek, aki csak eléje került.
"Szeretet sugározzon mindenüvé, mert szeretet nélkül nem lehet sem muzsikálni, sem tanítani, sem írni. Szeresse mindenki az övéit, saját népét és értékeit, hogy a másét is szeretni tudja." - summázta ars poeticáját Ernő bácsi oly sokszor életében - élőszóban, előadásain, könyveiben és írásaiban egyaránt. Nagyon nagyon sokat tett annak érdekében, hogy magasztos és szép törekvéseiből, elveiből minél több megvalósuljon a katedrán, a színpadon s a mindennapi életben. Rengeteget dolgozott, küszködött, még elhasználódott Trabantja is Őt segítette faluról falura járó útjain, s nem hagyta cserben, amíg motorja bírta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése