PROLÓGUS
Igen Tisztelt Blogolvasó! Jelentem, hogy elérkeztem az énekesekről szóló sorozatom negyedik részéhez. E témában arra esküdtem fel, hogy híres énekes-előadóművészek hangjának jellegzetességeit taglaljam, elemezzem; összehasonlítva három azonos hangfajban (basszus, tenor, alt és szoprán) éneklő művész énekesi, előadói, színészi erényeit. Elsőrendű szándékom, hogy megfogalmazzam énekhangjuk karakterét, egyéni voltát, sajátos szépségét, erejét, annak színeit.
Továbbá bemutassam hangjuk, művészi előadókészségük egymásétól eltérő és azonos tulajdonságait. S mindemellett kitérjek arra: hogyan segítik egyéniségükkel, személyiségükkel, felkészültségükkel, hangi adottságaikkal kibontakoztatni kivételes előadói, színészi teljesítményeiket.
AZ ÉNEKLÉS SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE
Az énekléssel egyfajta különleges emberbaráti, szeretetteljes, szívhez szóló és lélekemelő légáramlat jut el a fülünkbe. Ez a kellemes ingerület ezután átjárja agyunkat, értelmünket, s hozza mozgásba lelkületünket, sőt egész szervezetünkre jótékony, roppant kedvező hatással bír. Még a vérkeringésünkre, belső szerveink állapotára is kedvezően hat! Tehát fontos élettani hatása van.
A hozzánk elérkező hang annak egyedülálló varázslatával, rendkívüli adakozó készségével, önzetlenségével, a hang képzésének, technikájának végtelen gazdagságával, játékosságával, az előadás mértéktartó és stílusos színezésével tud és képes bennünket zenei élményben részesíteni. Az éneklés olyan üzeneteket, mondanivalót tud és képes közölni az emberi szellem, test és lélek számára, amire semelyik más művészetnek nincs lehetősége és alkalma, amire semelyik más műfaj nem képes és nem alkalmas.
Ám a maga az éneklés, a dal, az opera, az oratóriumok, kantáták, misék, operettek s más, különféle énekes-zenés színpadi játékok előadóinak ajkán - a mű jellegének megfelelő szakrális, vagy világi környezetben bemutatva - alapvetően mégis megmaradt egy ártalmatlan, békés, megnyugtató és lélekemelő, egyfajta közösséget teremtő tevékenységnek. A zeneművészet iránt érdeklődő és áhítozó, az énekesekért rajongó közönség számára minden korban élt és hatott a lélektől lélekig szóló üzenetek, érzelmek kifejezésének csodálatos, egyedülálló eszközéül.
Azt írtam: békés, megnyugtató. Mert többnyire igyekezett mindig távol maradni a direkt politizálástól, a szerzők, komponisták és előadóművészek igyekeztek kivonni magukat az éppen adott rendszer iránti lojalítástól, behódolástól avagy az azzal szembeni aktív fellépéstől.
Az énekesek a különböző korokban - akár operát, akár operettet, akár dalt, oratóriumot, misét stb. énekelnek - véleményüket, politikai állásfoglalásukat, nézeteiket többnyire a színpadon igyekeznek hangoztatni a publikum előtt. (A "hangoztatni" az ő esetükben fölöttébb érvényes.) Vagyis azt az előadásukkal, az előadott művek, darabok tartalmával, mondanivalójával juttatták, (juttatják) kifejezésre.
Ergo: magával a szereplésükkel, előadásukkal, éneklésükkel politizáltak, illetve politizálnak. Ezzel fejezték (fejezik) ki, teszik nyilvánossá, publikussá saját nézeteiket, érzelmeiket, gondolataikat. Ezzel juttatják kifejezésre, hogy milyen szemlélettel, hittel, életszemlélettel rendelkeznek a környező világról.
Éneklésükkel, előadásukkal, egész produkciójukkal egyfajta summázatát adják annak: mi a véleményük, meglátásuk az emberi természetről, gondolkodásról, az egyéni tettek helyességéről vagy helytelenségéről. Hogy mi a véleményük az emberről, a körülöttük lévő életről, világról, melyben élnek. Hogy ezzel mennyire elégedettek, avagy nem, hogy optimizmussal vagy pesszimizmussal viszonyulnak-e a múlt, a jelen és a jövő iránt. S akik így, eszerint tettek, vagy tesznek - szerintem azok cselekedtek, cselekednek helyesen, azok használták, használják fel a művészetet, ezt a csodálatos eszköz-, és üzenetrendszert arra, amire valóban hivatott volt, és lesz is mindig.
Az igazi énekesnek - légyen az opera-, operett-, vagy dalénekes, népszerű slágerek, sanzonok, nóták, népdalok előadója - sohasem a színpadon, pódiumon kívüli, hanem azon belüli fellépés jelentette és jelenti ma is a hivatásának célját, értelmét és lényegét.
Úgy is fogalmazhatnék: a közönség túlnyomó része számára ma is az a legideálisabb, ha az énekesek a pódiumon vagy a színpadon magával az énekléssel foglalkoznak. Ha az énekes előadó-művészet erényeivel tesznek tanúbizonyságot saját hitvallásukról, nézeteikről, állásfoglalásukról, s nem próbálják méltán megszerzett, kivívott művészi nagyságukat, népszerűségüket felhasználni néptribuni feladatok vállalására. Ha nem "lépnek fel" (ezt itt pláne mondhatjuk) egyfajta megmondó emberként; szószólóként átvenni azt a szerepet, ami tulajdonképpen a politikusok dolga (vagy sok esetben: lenne...)
Ehelyett a helyes beállítottsággal, felfogással rendelkező énekesek színpadi fellépésükön, hang-, és video-felvételeiken győznek meg bennünket emberi-, és politikai hitvallásukról, etikai, művészi nézeteikről, tehetségük éppen adott szintjéről. Emberről, életről, halálról, szeretetről s főként: az éppen előadott műről vallott felfogásukról, állásfoglalásukról.
És ezeken kívül néha még filmjeiken is bizonyítják nem mindennapi zenei-, és színészi képességeiket (Zeffirelli, Bergmann, Losey, Ponell, Large pl. egy-egy általuk kiválasztott opera filmadaptációját készítették el - ki ilyen, ki olyan színvonalon - ahol nem minden esetben a rendezői, inkább az énekesi kvalitások domborodtak ki a filmvásznon. "A rendező ugyanis filmre viszi, adaptálja, azaz: átoperálja az operát "- ahogy Korcsog Balázs írta szellemesen a Filmvilág hasábjain.)
(Eszembe jut e kérdéskörrel kapcsolatban a Toscanini-féle híres anekdota, amikor az újságíró megkérdezte tőle Beethoven "Eroica" szimfóniájának előadása előtt: "Maestro, ennek a műnek az első tétele egyes zenekutatók szerint Napoleonról szól. Önnek mi erről a véleménye? Mire a nagy karmester ezt válaszolta: "Engem nem érdekel, hogy Beethoven éppen mire gondolt a komponálás idején - Napoleonra, a saját korabeli uralkodójára, Nagy Sándorra vagy Hannibálra. S lehet, hogy ez valakinek Napoleon, de nekem: Allegro con brio! Ez van írva a kotta fölé, s nekem ehhez kell alkalmazkodnom,")
S természetesen nekem is megvan erről a véleményem, ami egyezik a híres karmesterével. A politikai belemagyarázásokat, kottába bevitt, rávitt okoskodásokat bízzuk a politikusokra! Magát a kottát és szövegkönyvet pedig hagyjuk meg a művészeknek. Az igazi énekes-, és prózai előadóművészek nagyon is jól tudják: a színpadnak ugyan létezik bal és jobb oldala, ám a művészetnek soha! Annak csakis közepe, egyensúlya, harmóniája és ereje van. És azt is hozzátenném még: a közönség maga is - az ismert okokból - többnyire a nézőtér közepén szeret helyet foglalni...
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy egy művész - éneklésén és prózai alakításán túl - a színpadon kívül szükség esetén és indokoltan ne adhatna hangot egy-egy interjúban, ha erről kérdezik - erkölcsi, politikai, művészeti téren kialakult nézeteiről, állásfoglalásáról. Vagy ne oszthatná meg gondolatait a nagy nyilvánosság előtt, ne fogalmazhatná meg esetleges ellenvéleményét bizonyos kérdésekben. S nem jelenti azt, hogy ne fejezhetné ki esetleges ellenérzéseit, kritikáját, sőt felháborodását bárhol, ahol erre okot és indokot talál.
Különösen akkor, ha igazságtalanságot tapasztal maga iránt, vagy maga körül. Ha úgy érzi: méltatlanul bánnak vele, s ha megélhetése, hivatásának további gyakorlása kerül veszélybe. (Mint ahogyan ezt Tokody Ilona is megtette a budapesti Operaház társulati ülésén, ahol az akkori vezetésnek nyíltan szemébe mondta mindazt, ami sértette emberi-, és művészi méltóságát, amivel elégedetlen volt.) Mert nékik a hivatásszeretet, a művészet propagálása a legfontosabb. Ők tartoznak az első (szerintem minőségileg is az első) kategóriába.
Mélységesen elítélem viszont az olyan művészeket, színészeket, énekeseket, előadókat, akik elvtelen kompromisszumokat, nyílt titokként ismert alkukat kötnek az éppen regnáló politikai rendszerrel, s ezzel igyekeznek magukat jobb, előnyösebb pozícióba juttatni - busás anyagi hasznot remélve (és persze meg is kapva.)
S nem művészi tehetségükkel, rangjukkal, teljesítményeikkel, hanem első sorban elvtelen lojalitásukkal, tisztán érdekből kívánnak erőszakosan, akarnok módon előbbre jutni pályájukon. Ezeket a művészeket jómagam a második kategóriába sorolom - a művészetnek bármily területén is munkálkodnak.
ÍME, A HÁROM KIVÁLASZTOTT:
lábbi írásom témájául az első - számomra is szimpatikus - kategóriából
választottam három nagyszerű,
világhírnevet is kivívott operaénekesnőt. Olyanokat, akik hazánkon kívül és túl méltán
szereztek hírnevet maguknak a tengeren innen és túl működő legrangosabb
operaházakban is. Olyan szopránokat, akik pozitív példaként emberi, etikai, művészi tartásukkal, jellemükkel,
kiállásukkal, rendkívüli tehetségükkel kitartásukkal érték el azt, hogy
évtizedek óta megérdemelten élvezhetik a közönség és pályatársaik szeretetét és
tiszteletét.
Olyan nagyszerű, szoprán hangfekvésben éneklő művésznőket, akik énekesi kvalitásaikkal, fejlődésükkel, előadóművészi teljesítményeikkel, azok magaslataival, színészi erényeikkel méltán vívták ki a szakma és a kritika, meg természetesen a közönség egyöntetű elismerését. Semmiképpen sem minőségi, csak esetleges sorrendben ők hárman: a fentebb már említett TOKODY ILONA, továbbá MIKLÓSA ERIKA és ROST ANDREA a három kiválasztottam.
Ők azok a világhírnévre méltán szert tett, az operajátszás mai fénylő egén tündöklő énekes-csillagok, akik varázslatos személyiségükkel, több évtizedes, következetesen felépített művészi pályájukkal, sok-sok zenei élményt nyújtó művészi produkcióikkal aláhúzzák, hangsúlyozzák és igazolják az általam már fent leírt és megfogalmazott pozitív vonásokat, énekesi erényeket.
Róluk szólnék most, mert úgy érzem: nem maradhatnak ki a Szimfonia Blog lapjairól. Azokról az oldalakról, amelyeket az értékes, jeles személyiségek, egyéniségek részére, kivételes teljesítményeik elemzésére és propagálására tartottam fenn eddig is, és fogok fenntartani ezután is.
S mivel operaénekesekben (akár szopránokban is) a múltban és ma is elkényeztetett zenekedvelők voltunk és vagyunk, s nincs semmi szégyenkezni valónk a többi országgal szemben - így választhattam volna még akár tízszer hármat is közülük. Dehát az ember mindig szubjektív szempontok szerint dönt, ha válogatni akar, és végül választani is kell sokak közül.
Ezeket a szempontokat - számomra legalábbis - a tőlük kapott zenei élményeim, az általuk produkált művészi teljesítményeik alapoznak meg. S mindezek indítanak arra, hogy hármójukat nevezzem meg kedvenceimnek, mert produkcióikat hallgatva kis hazánkban jelenleg őket tartom a legnagyobbra ebben a műfajban, ebben a hangfekvésben. S ennél fogva őket és produkcióikat mindig szívesen hallgatom. Ilyen egyszerű. (Vagy mégsem?)
Mindenek előtt azt kell leszögeznem: már küllemre is mindhárman a női nem leggyönyörűbb, legdekoratívabb képviselői közé tartoznak. Függetlenül koruktól, személyes családi állapotuktól, magánéletük adottságaitól, életük és zenei pályájuk megpróbáltatásaitól, évtizedek után ma is a legnagyobb energiával, elánnal, szellemi-, technikai-, és testi kondícióval bírnak mindhárman.
Dacára mindazoktól a megpróbáltatásoktól, amelyeket gyermek-, és ifjúkorukban átéltek, amiket egyéni sorsuk, életkörülményeik folytán el kellett viselniük, továbbá azoktól a nehézségektől, terhektől, amik nemzetközi karrierjük kibontakoztatása jelentett számukra éveken át, - ma is a legszebb külsővel, arccal, termettel, szellemi-, és fizikai kondícióval, optimizmussal, lelkierővel, emberi-, és művészi energiával és ambícióval rendelkeznek.
Indulásukat, pályakezdésüket (ami Ilonánál a hetvenes évekre, Andreánál és Erikánál a kilencvenes évekre esik) folyamatos pályaívüket tekintve most már a három, illetve négy évtizeden túl is tartanak. Megegyeznek abban, hogy mindegyikük zenei pályája tulajdonképpen már a főiskolán beindult (tehát még húszéves sem volt egyikük sem) hiszen tanulmányaik alatt egy sor hazai és nemzetközi versenyen akkor már részt vettek, s a nagyközönség előtt énekesként sikerrel bemutatkoztak, Így aztán nyugodtan írhatom: Erika már megülhette pályájának 30. évfordulóját, Andrea a negyvenediket, Ilona pedig az idén ünnepelheti az ötvenediket.
S ha már a számoknál, a statisztikánál tartunk: melyik énekesnő mondhatja el magáról a világon, hogy 38 esetben lépett fel a New York-i Metropoliten színpadán? Mert Andrea büszkén elmondhatja. S ki rendelkezik olyan rekorddal, mint Ilona, aki a londoni Covent Gardenben 36-szor énekelte el fergeteges sikerrel a Bohémélet Mimijét? (s ugyanezzel a szereppel debütált a bécsi Állami Operaházban is, amelynek 1991-ben Andrea a magánénekese lett.)
De a Metropoliten színpadát Erika sem kerülte el, mert itt aratta nagy sikereit az Éj királynőjével. S ezt az elmúlt fényes és sokszínű, nagy énekesi teljesítményekben gazdag időszakot nemcsak országra, de világra szóló színpadi produkciókkal, pompás hangfelvételek sokaságának elkészítésével töltötték el mind a hárman. Amelyek természetesen hatalmas szakmai-, és közönségsikert hoztak számukra - maradandó élményt szerezve hallgatók millióinak.
CSÚCSPONT VAGY MAGAS SZINT?
Nyugodtan állíthatom, hogy eddigi pályájukon már mindhárman elérték azt a legmagasabb fokot, amit operaénekes, szopránénekesnő ezen a területen elérhet. Ám azt, hogy "pályájuk csúcsán" vannak - azzal a megfogalmazással óvatosan bánnék, hiszen jómagam ezt a kifejezést kissé helytelennek, modortalannak, túl leegyszerűsítőnek tartom.
Ezt ugyanis csakis akkor jelenthetjük ki, ha már egy eltelt, lezárt művészi pályát elemzünk az elhangzott felvételek és színpadi szereplések ismeretében, azok élményei alapján. Mert csak akkor láthatjuk (helyesebben hallhatjuk) hogy egy-egy énekes, énekesnő mikor volt a csúcson, mikor volt teljesítőképessége, tehetsége, szellemi-fizikai kondíciója tetőpontján, amitől kezdve hangja kezdett veszíteni fényéből, frissességéből, erejéből, színéből és tónusából.
S amelynek bekövetkezte természetesen sok mindentől függő élettani jelenség. Mert az idővel és igénybevétellel minden szervünk, egész szervezetünk használódik, kopik, és semmi nem működik úgy hetven-nyolcvan év után, mint régen.
A művészi alkotás, előadás, teljesítőképesség csúcspontjának elérése aztán további énekesi-, és színészi teljesítményeit is befolyásolja a művésznek, művésznőnek. Ha ugyanis létezik csúcspont, akkor értelemszerűen és logikusan onnantól már hanyatlás, vagy jobb esetben önismétlés következik. Hiszen akkor mitől lenne csúcspont az, amit annak nevezünk? Ergo: a csúcspont nem lehet folyamatos, az csak egy bizonyos időpontig tarthat. Folyamatosan csúcson tehát nem lehet valaki.
Éppen ezért véleményem és értelmezésem szerint ma még egyikük sincs hármójuk közül művészi pályája csúcsán, holott erejük, tehetségük teljében énekelnek ma is. A világtörténelemben (helyesebben az előadó művészet történetében) ugyanis előfordult már olyan énekes, énekesnő is - gondosan megőrizve szellemi és fizikai kondícióját - aki ötven év után is érett, fénylő, kifejező és szép hangon énekelt, s még mindig tudott újat nyújtani, meglepetést okozni hallgatóságának. S még akkor sem volt csúcson! S bár egyes kritikusok fanyalogtak, de a közönség nem érezte éneklésüket, színészi játékukat megfáradtnak, hangjukat elszürkültnek, pudvásnak.
Igaz, százalékos arányban csekély ezeknek a művészeknek a száma, de léteztek és léteznek ma is ilyen hosszú karriert befutó énekesek. Ugyanakkor akadtak és akadnak olyan énekesek - minden műfajban - akik pár év múlva kimerítik tartalékaikat, szétordítják hangjukat, nem tudnak nemet mondani bizonyos szerepekre, nem képesek, nem tudnak továbbfejlődni, vagy egyéb más okokból hagyják el a pályát.
Szerintem ők azok, akik nem is igazi tehetségek, mert a nagyok fontos sajátossága volt mindig a kitartó, szorgalmas munka, a közönséggel való szoros kontaktus. Számomra azért is szimpatikus e három kiválasztott énekes, mert mindegyikük vezérelve a folytonos tanulás, megújulás igénye, a nagyfokú önismeret és önbizalom jelenléte, egyéni képességeik pontos behatárolása. Az ún. "kis tehetségek" viszont nem hajlandók belátni azt, hogy jó pap (jelen esetben énekes) is holtig tanul.
A negyvenöt évi aktív éneklési időszakot megért magyar Marton Évát és a hatvan éves énekesi pályát is túlszárnyaló Montserrat Cabballét említhetném a nagyok közül e tekintetben még pozitív példaként, akik nemhogy a végtelenségig tanultak és fejlődtek, de át is adták (át is adják) gazdag tapasztalataikat a felcseperedő énekes-palántáknak is. (S bízom abban, hogy Caballet ragyogó énekesi teljesítményeiről, s nem adócsalási ügyéről él tovább minden rajongó emlékezetében, bár az is hozzátartozik gazdag életrajzához...) A jelen tanulmányomban szereplő szopránokról is ugyanezt a jeles tulajdonságot, a folyamatos tanulás és tanítás meg nem szűnő igényét emelhetem ki, ami jellemzi őket számos nagyszerű személyiségjegyeik mellett.
Ennek az időszaknak, az éneklő-művészet csúcspontjának az eljövetele tehát egyénileg változó, személyiségfüggő, egy adott tehetség és személyiség fejlődésének, elért szintjének függvénye. A művésznek magának kell tudnia: mikor jő el a pillanat a visszavonulásra. "Nem akkor kell abbahagyni, amikor az énekesnek hangja még zeng, hanem ha valóban zeng" - akár férfiról, akár nőről van szó, ahogyan Palócz László mondotta hajdanán. Említhetném Simándy József pályáját és példáját, aki negyven év után mondott búcsút az operaszínpadnak fényes karrierje után.
A nagy tenorista híres mondása volt, hogy "az embernek megvannak számlálva a magas C-i, nem szabad azokat eltékozolni." És ez tökéletesen igazolja: ő tudta, hogy a csúcson kell befejezni az éneklést, mert akkor a közönség emlékezetében így fog megmaradni, s nem szabad azt tovább erőltetni. Igaza volt.
AZONOSSÁGOK, KÜLÖNBSÉGEK, EGYEZÉSEK, ELTÉRÉSEK
egkezdve a három magyar operaénekesnő személyiségének, művészetének és hangjának összehasonlítását - először nézzük az életrajzukat, s abban is gyermek-, és ifjúkorukat. Már e tekintetben érdekes azonosságokra, egyezésekre bukkanhatunk: ugyanis mindhármójukat tulajdonképpen nagyszüleik nevelték fel (amiről interjúk, újságcikkek is tudósítanak bennünket.) Pici gyermekkorukat nagyon kellemes, természetközeli, szeretetteljes légkörben tölthették el a vidéki környezetben, ahol a nagyi és nagypapi szerető gondoskodása vette őket körül. S mindhárman részesülhettek - hála Istennek - a vallás, a hit áldásaiban, így spirituális élményekben feltöltődve élhették meg gyermekkorukat.
A gimnáziumban érdeklődése, tevékenysége a zene, az éneklés felé fordult, ezt megosztotta a sporttal. Így hol ez, hol az került előtérbe. Egy ünnepségen előadott dalát hallva - Madai Lilla énektanárnő figyelt fel rá. (Ezen nem csodálkozunk, de hálásak vagyunk néki ezért...) Aztán - ahogyan a másik kettőjüknél - egyenes folytatásként jött az Akadémia, majd megállíthatatlan tempóban a világkarrier megkezdése és lendületes folytatása. Mára már visszatérő vendége a new york-i Metropoliten Operaháznak, ahol már többször is elénekelte az Éj királynőjét fergeteges sikerrel. (2006-os élő HD-s felvétele számtalan díjat besöpört már azóta.) A rendkívül igényes amerikai közönség évről-évre izgatottan várja - akárcsak Andreának - újabb és újabb fellépéseit.
Mint ahogyan manapság már tárt karokkal várják őket, (mindhármukat) Bécsben, Madridban, Milánóban és világszerte. És persze mindezen meghívások színvonalas teljesítése érdekében az eltelt évtizedekben egyre jobban tökéletesítették nyelvtudásukat - az olaszt, a németet, a franciát stb. - hogy az eredeti libretto-szövegeket hitelesen tudják előadni. Erika harminc év után visszatekintve karrierjének folyamatára és nehézségeire a következőt mondta:
„Megcsináltam a karrierem, ám mindvégig sportoló maradtam. Mindegyik előadás olyan, mint egy verseny, amit meg kell nyernem, vagy legalábbis a legjobbat kihozni magamból!”
Andrea - kettőjükhöz hasonlóan - szintén a nagyszüleihez került gyermekkorában. Az ok azonban nála lényegesen más volt, mint pályatársnőinél: szülei adták ki a fővárosi születésű kislányt (lemondva annak neveléséről) vidéki nagyszüleihez, hogy ők gondozzák, neveljék. (Amit felnőtt fejjel nagyon nehezen bocsájtott meg édesanyjának.) Kettőjükhöz képest az ő sorsa még annyiban is más volt, hogy teenager-korában még nem foglalkozott az énekléssel. Képzőművésznek, porcelánfestőnek készült, de azért élénk érdeklődéssel figyelte a Ki mit tud és a Táncdalfesztivál akkori televíziós versenyeit.
"Csak a boldog madár tud énekelni." - mondotta Tokody Ilona, indokolva ezzel, s válaszolva arra: miért maradt abba pl. Maria Callas viszonylag szűkre szabott énekesi karrierje. Ami ugyan harminc évnél hosszabb volt, de időnként hónapokig tartó hangválságos időszakok, idegi problémák, hisztérikus kirohanások kurtították meg és tarkították pályáját. S eme okokból nem lehet összesen harminc évet sem összeszámolni, amit folyamatosan az énekesi pályán töltött volna.
Mindhármójuk jövőbeli karrierjének csírái tehát már ott voltak, tagadhatatlanul megmutatkoztak gyermekkorukban, majd egyre intenzívebben teenagerként, ifjúkorukban, ahonnan egyenes, töretlen út vezetett az énekesi, tudatosan vállalt művészi pálya felé. Náluk is érvényes volt és jelenleg is az, hogy egy adott, mindenkinél másfajta (születéssel hozott) hanganyagra építették és építik következetes, folyamatos, intenzív hangképzésekkel, gyakorlásokkal az annak megfelelő technikát, ami az egyes karakterek megformálásához szükséges, és természetesen mindig más és más.
Egy Melinda operai megformálása, eléneklése, színpadra állítása nem ugyanazt a technikát és hangi eszközöket kívánja, követeli meg, mint mondjuk egy Verdi-nőalaknak, vagy Beethoven Leonórájának színpadi megjelenítése, hangi prezentálása. Mindegyik szerepnél más kerül előtérbe, bizonyos dolgok meg háttérbe. Hol a drámai erőre, hol a több diszítésre van szükség, hol a koloratúráját, hol a mély hangok tartományát kell "mozgásba hoznia" az énekesnőnek. Hol a lírai elemek, hol pedig a tragikus színek hangi megszólaltatására kell jobban ügyelni, s ezeket mind tudatosan vállalnia és felszínre hoznia, hangban megszólaltatnia a művésznőnek.
A hanganyagot és az éneklési technikát figyelembe véve azt vélem és hallom, hogy Tokody Ilona inkább az erőteljes drámai, tragikus hősök hangi megszólaltatására alkalmas. Széles sávban mozgó, nagy terjedelmű hanggal, s még prózai megszólalásakor is mélyebb árnyalattal bír, mint két pályatársnője. A hangját s technikáját illetően rendkívüli mozgékonysággal, rugalmassággal rendelkező Miklósa Erika és az angyalian tüneményes hanggal bíró Rost Andrea sokkal inkább a koloratúr-szerepek és a koloratúr éneklést megkövetelő karakterek megszólaltatására, hangi megjelenítésére képesek, mint amennyire Ilona.
Aki viszont a Verdi és Puccini nőalakok súlyos drámai, fájdalmakkal, keserűséggel teljes érzelmeit fejezi ki rendkívüli művészi élményt, a legnagyobb énekesek nívóját és teljesítményét is elérő - sőt akad, ahol meg is haladó (!) - éneklésével. A méltán világhírű művésznő pályájának eddig eltelt évtizedeiben túlnyomó részben ennek a két olasz komponistának a hőseit elevenítette meg, énekelte el. (Leonórát, Angelicát, Mimit, Cso-cso-szánt, Toscát, Laurettát stb.)
Mozart vagy Rossini-nőalakokat - két másik, e tanulmányban említett szoprán-énekes kollégájához képest - lényegesen kevesebbet énekelt, mint ők. Így azt állíthatjuk: náluk éppen azokból a szerepekből volt több, amikből Ilonának kevesebb jutott...S amiben megegyeznek mindhárman: Wagnert nem énekelt egyikük sem, s ilyen felvételükkel sehol még eddig nem találkoztam, holott mindhármójuknak számos videoja meglelhető a Youtub-csatornán. S hogy ez miért alakult így, mennyi ebben a tudatos, vagy a tudattalan elem - ezt ők tudnák talán megmagyarázni...)
És csak természetes, hogy - magyar énekesnők lévén - mindhárman énekeltek Erkel dalműveiben: Ilona és Andrea Melindát énekelték el az anyai érzelmek nagy drámai erejének hangsúlyozásával, Erika pedig a Hunyadi Lászlóban alakította a főhős menyasszonyát, Gara Máriát. A tőle megszokott bámulatos hangi és színészi remekléssel emelte ki az erőszakosan nyomuló király iránti ellenszenvét, valamint a szerelme iránti hűség ábrázolását.
Mint fent említettem: Wagnert még nem énekelt egyikük sem. (Talán majd ezután...) Ám azért ezzel kapcsolatban, ezen a ponton megjegyezném: olyan operaénekesnő, vagy operaénekes férfi eddig még a világon nem állt színpadra, nem volt és nem is lesz soha, aki el tudja énekelni valamennyi nagy zeneszerző dalművének összes, saját hangfajába tartozó alakjait, minden komponista híres operahőseit - Jacopo Peritőtől egészen az ún. modernekig, 1600-tól napjainkig. Vagy - Kertész Iván szavaival szólva: Aidátől Zerlináig. S ráadásul valamennyit ugyanolyan hitelesen és magas színvonalon! Erre még ideje sem lenne, ha három élete lenne is.
Mert pl. Domingo is elénekelte budapesti koncertjén Bánk románcát, a "Hazám, hazám..." néven ismert népszerű áriát, ráadásul magyarul. Böngészve, silabizálva az eléje tett a szöveget, s kétségtelenül hangilag a legnagyobb tökéllyel, de a hitelesség, a belső magyar fűtöttség, a magyar szellem - az hiányzott belőle. Mert biztos, hogy egy magyar operaénekesből is hiányozna a spanyol mentalítás, az andalúziai szellem - ha történetesen mondjuk a spanyol himnuszt énekelné el...
Tehát nem is lehetett benne Domingo énekében, nem csendülhetett ki belőle a magyarság, sem nyelvi artikulációjában, sem érzéseiben amikor - persze zúgó vastapssal jutalmazva - mindezt elénekelte. S ezt nem is vehetjük rossz néven tőle, hiszen ahhoz magyarnak kell születni, magyar földön élni, s magyarul érezni, hogy ez az előadás autentikus legyen. Ez speciel egy olyan darab ugyanis, amely a magyar sorsban, a magyar történelemben gyökerezik. Bánk szándékát, érzéseit csakis az értheti meg, az énekelheti el igazán, aki kifejezetten magyar és része, bizonyos fokig elszenvedője a magyar történelemnek.
S ha már a magyarságnál tartunk: abban mindhárman megegyeznek - Erika, Ilona és Andrea - hogy a magyar népdalokat valami csodálatos kedvességgel és beleérzéssel éneklik, pl. az "A csitári hegyek alatt" címűt ma is szívesen és boldogan műsorukra tűzik, mondhatnám: kedvenc darabjuk. Mindhárman nagyon szívesen lépnek fel egyházi művek (kantáták, oratóriumok, zsoltárok stb.) nyilvános előadásain, szakrális környezetben is. Sőt, Andrea lemezre énekelte Mendelssohn Éliás-ának és Mahler 8. szimfóniájának (ami valójában kantátákból áll) szoprán szólóit is.
A fentieket tekintve nem véletlen, hogy Ilona éppen a Tosca, az Angelica nővér és a Végzet hatalma Leonórájának (képen) megformálásával érte el talán eddig a legmagasabb színvonalat énekesi pályáján. Az utóbbi szerepről, ill. alakról így nyilatkozott: „Már a pályám elején megéreztem, hogy nekem Leonóra a sorsom, és az életem kulcsszerepe lesz. Leonóra a sok szenvedés után boldogan hal meg, mert megtisztulva távozhat a mennybe, s ott lelke egyesülhet szerelméével. Verdinél a halál spirituális – a testünk meghal, de a lelkünk tovább él."
Angelica nővér sorsában szerintem ugyanez érvényesül. Azzal az eltéréssel, hogy a női főhős itt nem a szerelmével, hanem a kisfiával egyesül az örökkévalóságban.
Ennek az egyfelvonásos, végtelenül szomorú műnek az 1983-as felvételét hallgatva és megcsodálva (30 évesen énekelte lemezre Gardellivel) az ember úgy érzi, hogy a szíve szakad meg az ártatlan, családja által kiközösített, apácakolostorba zárt sokat szenvedett, kisfiát örökre elveszített fiatal hajadon áriája hallatán, ahogyan azt Ilona előadja.) Az alábbi kottapéldán jól látszik az a bizonyos kitartott, magasan trónoló, kétvonalas, egész A hang, amivel zárul a "Senza Mamma" (Mama nélkül) kezdezű ária.
"Senza Mamma, bimbo tu sei morte.!..."
"Anya nélkül, gyerek, halott vagy! Ajkad Csókjaim nélkül
merev és hideg!"
Egészen magas szférába is átsuhanó, fájdalmasan sikoltó - de közel sem teátrális - hangjai fantasztikusan érzékeltetik a szerencsétlen nővér tragédiájának, egyéni sorsának lényegét.
Annak a kolostorban sínylődő, szeretettől megfosztott, világtól elszakított fiatal nőnek bizonytalan, mély anyai fájdalmakkal terhelt lelkiállapotát, akinek már csak a halál hozhat igazi megnyugvást, megváltást és békét. Gyermekével csakis saját halálában, a mennyekben, Puccini harmóniáinak éteri magaslatában, fennkölt és szívszorító dallamainak misztikus légkörében találkozhatnak, mert Angelica nővér számára örökre bezárult az út a zárda és a külvilág között.
Amit Tokody Ilona ebben a szerepében művel - s ami nagyon plasztikusan hallható is ezen a kitűnő CD-felvételen - az a magára hagyott, kétségbeesett női lelket megtépázó, anyai szívet hasító fájdalom vokális kifejezésének utolérhetetlen remeke. Tépelődő, szenvedésben kavargó mélyebb hangjaiban mintha orgonasíp búgását hallanánk, míg magas hangjaiban a szívet tépő zokogás és szörnyű hiányérzet fájdalmas sikolyai jutnak el a hallgató fülébe és szívébe.
Talán nem fölösleges, ha ezen a ponton ide idézek két véleményt a legautentikusabb forrásból. Mindegyik egy-egy Verdit és Puccinit sokszor éneklő szoprán-énekesnőtől származik, akik testközelből találkoztak ezekkel a csodálatos harmóniákkal:
"A végtelen nyugalom, ami mindig le tudja csillapítani a férfit. Az összes szerepembe ezt próbáltam bevinni, ezt a kislányos, őszinte, tiszta nőt. Desdemona például igazi földre szállt angyal, de ez nem azt jelenti, hogy nincs benne tartás, nincs benne erő, nincs benne energia, bátorság. Mert amikor mindent mond rá a férje, hogy ilyen-olyan rongy utcalány vagy, akkor szembenéz vele, és akkor minden Otello, még Domingo is, meghátrált. Nem kell hadonászni, a szemébe kell nézni. Ezt a fajta gyermeki tisztaságot keresem mindig a figuráimban, és – hogy az eredeti kérdésre visszatérjek - így tudok sok Tosca után is hiteles Lauretta lenni." -
nyilatkozta Tokody Ilona 2020-ban.
És íme, egy másik vélemény a nagy olasz komponista zenéjéről:
"Puccini zenéje vitán felül szép. A legszebb zene, amit valaha írtak. Ez a
zene nem próbál leírni, lefesteni, közvetíteni érzelmeket, állapotokat,
ez a zene maga az érzelem és maga az állapot." - írta Herczenik Anna, az Operaház kitűnő szopránja, aki egy sor Puccini és Mozart-hősnőt megformált már pályája során.
HANGJUK, HANGANYAGUK ELŐADÓMŰVÉSZETÜK TOVÁBBI JELLEMZÉSE
Folytatván a három magyar szopránénekesnő hangjának elemzését, jellemzését - a továbbiakban még a következőt írhatom:
Mindhármójuknak oly erőteljes, intenzív hangereje van, amivel dinamikában meghazudtolják a legnagyobb világsztárokat is ebben a műfajban. (És itt azt is hozzáfűzöm, hogy azok között sem egyforma hangerővel, dinamikával rendelkezik mindenki! Domingo pl. a legnagyobb hangerővel bír a tenorok között, sokkal nagyobbal, mint Carreras, vagy az istenített Gigli és Caruso.
Vagy Pavarotti, aki egy időben speciális gyakorlatokkal növelte hónapokon át sokszorosára hangerejét. Vagy a női szopránok közül pl. Caballet, Gruberová, Kanawa, Callas nagyobb hangerővel énekel(t) mint mondjuk Mirella Freni, vagy a tüneményes Edith Mathis. Tehát maga a hangerő csak egy a számos - énekest, éneklést - jellemző sok-sok tulajdonság közül.)
Érzésem és meghallásom szerint hármójuk közül Andrea őrizte meg leghallhatóbban felnőtt hangjában, művészi előadásában és beszédében is azt gyermeki, kisleányos csengést, bájt és hamvasságot, ami varázslatos színt ad hozzá már jól képzett, érett nő-hangjához, s így együtt keveredik a kettő, s válik az ő sajátos, művészi énekhangjává. Amit Tokody Ilona állít, hogy "az igazi művészek egy kicsit mindig gyermekek maradnak" - úgy tűnik, ő nemcsak lelkileg, de hangilag is hordozza. Őrzi és hallhatóvá is teszi - hangjában, előadásmódjában.
Sokkal inkább és észrevehetőbben, mint két másik kollégája. Ezzel a speciálisan szép, tündéri, nőies erotikával teli, magas hangokat illetően is rendkívüli erejű és tisztaságú hangjával szerintem egyedülálló a világon...Az sem véletlen, hogy éppen Júliával debütált és aratta első nagy énekesi sikerét. Abban a szerepben, amiben aztán tényleg van helye és szerepe a nőies érzelmeknek és erotikának, sőt szexuális vonzódásnak, amiket alkalma van az énekesnőnek megjeleníteni, kiénekelni előadásában.
"Ebben az álomban szeretnék élni egész életemben." - énekli
tüneményesen, szerelemtől izzó felindulásában, tiszta és őszinte
bájjal és boldogsággal - persze eredeti, francia nyelven Gounod
operájában, a Rómeó és Júliában az itáliai teenager-lány fellobbanó vágyát,
örömteli várakozását, ártatlan és mennyei lebegését, ahogyan megérinti,
majd elborítja őt a szenvedély.
Erika hangja is persze bizonyos mértékig és teljesen természetesen, magától értetődő módon hordozza, magában foglalja a nőies erotikát, és bearanyozza véle jellegzetes koloratúra-szoprán hangszínét. De az övé másképpen, mint ahogyan Andreáé, az ő kedvességével, évődésével, mindig jelen lévő jellegzetes mosolyával tarkítva. S Ilonáé megint máshogy, mint amilyen módon kettőjüknél hallhatjuk. Szemérmesebben, kevésbé észrevehetőbben érzékelhető éneklésében; mindig jelen van, érződik benne, hanganyagát átszínezi, s végső soron ugyanolyan nőiessé, varázslatossá teszi azt, mint ahogyan tapasztalhatjuk másik kettőjüknél.
Andrea Júlia szerelmes áriáját ("Je veux vivre.. Ebben az álomban... szeretnék élni...) valamint ennek ellentétes hangulatú - a tetszhalált okozó ital bevétele után előadott - énekét ( "Dieu quel frisson sourt dons - Istenem, mily remegés fut az ereimben...) olyan bájjal, olyan tündéri áhitattal, gyermekes, de egyben érett nőies érzésekkel - tudja előadni, hogy egyáltalán nem csodálkozhatunk: első nagy sikerét éppen ezzel aratta. S nem kevésbé csodálatosan énekli el a halálát előre sejtő Desdemona - Szűz Máriához imádkozó és fohászkodó - Ave Máriáját. (alábbi kép.) Az ima áldást és kegyelmet kérő hangjaiban az ő előadásában ott érezzük a mennybe készülődés várakozását és örömét, a földi szenvedésektől történő szabadulás ígéretét, az Isten iránti hitnek és bizalomnak az áhitatát.
Erika hangjában s előadásában mindig - akár Mozart vagy Vivaldi- -áriákat, egyházi műveket, akár népszerű slágereket ad elő (pl.évekkel ezelőtt Zámbó Jimmy-vel duóban) ott érezzük azt a félelmetes biztonságot, erőt, hajlékonyságot és rugalmasságot, ami ugyan mindhármójuknál megvan, de talán őnála a legkirívóbb, legészrevehetőbb. Azt a bizonyos háromvonalas f-et (ami egy tisztességes zongoraklaviatúra 69! hangja) ami az Éj királynője áriáinak előadásához elengedhetetlen - játszi könnyedséggel "kivágja".
S nemcsak kiénekli ezt és a környező magas hangokat, de fénnyel, élettel, lendülettel, erővel tölti meg azokat. (Talán soha nem éreztem senkinél azt az izgalmat, azt a félelmetes atmoszférát ennek az áriának az előadása közben amit ő megteremt ebben az áriában.) Telt, érett és erőteljes mindegyik magas pozícióban lévő hangja, de az áriák többi, elénekelt hangja is. Azok tisztaságához nem férhet kétségünk - sem fent, sem pedig lent.
Nem tudom megmondani: vajon létezik-e manapság olyan szoprán-énekesnő a világon, aki őt ebben túlszárnyalná. (én magam eddig nem hallottam.) Pedig vannak szép számmal - franciától, orosztól egészen a japán, kínai, koreai énekesnőkig - akik ezzel megpróbálkoznak. Megítélésem szerint a Solti-vezényelte Varázsfuvolában éneklő, egyébként szintén kiváló holland Christina Deutekom, a német Diana Damrau vagy a cseh Edita Gruberová sem képes sem hangilag, sem színészileg ezt a szintet elérni. (De még az egyik legnagyobb, már elhunyt német énekesnő, Schwarzkopf sem, akit a legjobb grófnőnek tartottak, amikor a Figaróban énekelt.) Mert ahogy - bármily kiváló hangi felkészültséggel is bír valaki - nem mindenki alkalmas Éj királynőjének.
Ott van pl. a manapság sokak által agyonajnározott, francia Patrícia Petibon, aki úgy énekli ki ennek az áriának a hangjait, mintha egy-egy súlyos követ emelgetne. Amit ugyan meg tud emelni, hiszen minden egyes hangja tiszta és kifogástalan. De kiéneklésüket jómagam erőltetettnek vélem, sőt magas hangjai jóval erőtlenebbek, mint Erikának. Végig ott érezni benne az erőlködést, a magamutogató "azért is kiéneklem" elszántságot, látszik rajta, hogy csakis a technikai kivitelezés érdekli, semmi más. S ha ezt a közönség megérzi, az már baj. Vagyis hiányzik belőle az átfogó értelmezés, stabil és biztonságos hangi megvalósítás, a szárnyaló könnyedség - ami Erikánál teljes mértékben jelen van, és készen áll.
És így persze hiányzik belőle a színészi megjelenítés, az ördögi figura kegyetlenségének, vadságának kiemelése, eljátszása, ami Erikánál maradéktalanul megvalósul. Ergo: Petibon - aki minden tekintetben - hangilag, színészileg - elementárisan, egyedi módon "hozza" a reneszánsz, barokk kori operák, dalművek karaktereit - Éj királynőjének szerintem nem alkalmas, Erika viszont nagyon. (Felvétele - akár sok más énekesé - fenn van a Youtub-on, bárki meghallgathatja.)
Ahogyan Szilágyi Erzsébetnek, Violettának, Melindának, Azucénának vagy Carmennek sem felel meg mindenki. Viszont amiként azt a 2006-os veszprémi fesztiválon is hallhattuk - Miklósa Erika tökéletesen megformált Éj királynőjeként állt a pódiumra a méltán és indokoltan tomboló közönség előtt. Hangilag és színészileg is megfelelően, hitelesen értelmezte, énekelte el ezt a figurát. Mint ahogy bármikor és bárhol, a világ neves operaházaiban előadja - Bécstől New Yorkig.
Ezt az unszimpatikus, velejéig gonosz, képmutató és számító, akarnok, rágalmazó és önző fehérnépet, aki csupán eszközként használ fel mindenkit bűnös céljainak, hatalomittas céljainak, uralmának elérése érdekében. Miklósa Erika a magamutogató, bűnös, rosszindulatú, gonosz lelkű - tőle megszökött lányát bármily eszközzel visszaszerezni akaró - anya egész jellemét, zsarnok természetét énekli és játssza el ebben az áriában.
S nemcsak mennyei magasságokban száguldozó, harsány, hivalkodó koloratúráival (amivel jellemét fejezte ki hangokban Mozart, s nem lakhelyét, ahogy egyesek állítják, hiszen a leghitelesebb operaelőadásoknál nem a magasból, hanem éppen a mélyből érkezik a színpadra) hanem egész, boszorkányos testtartásával és mozdulataival is. Bosszúszomjas, sistergő tekintetével, tüzelő, villogó szemeivel is megerősítve állítja elénk és teszi számunkra meggyőzővé ezt az operahőst.
Amit ő maga a világ legjobb szerepének tart. S mintegy "ars poéticája-ként" egy ízben azt is nyilatkozta, hogy hisz a zenei hangok gyógyító hatalmában. Teljesen egyet értek vele - ebben is. És még azt is vallja - megegyezve másik két kollégája nézetével - hogy az operának hatalmas emberformáló ereje van. "Az emberi tényezőnek a mai világban nagyon erős priorítása lett." - nyilatkozta nemrégen.
A zseniális énekesnő minden előadásában olyannak ábrázolja ezt az operai hősnőt amilyennek Mozart valóban elképzelte, s zenében megelevenítette daljátékának (s nem operájának) ezt a szereplőjét. És jómagam ezzel nagyon egyet tudok érteni. Nem egy szentimentális, szenvelgő, mézes-mázos, erőtlen és határozatlan, gyermeke szeretetére áhítozó édesanyát állít elénk - mint azt sokan teszik - hanem az Éj rejtelmes titkait, a sötétséget, a mások szellemét és vágyait uralni akaró asszonyszemélyt.
Olyan negatív és kemény személyiséget, aki - ha kell - gyűlölni, keményen sújtani, büntetni is tud, ha akar és az érdekei így kívánják, és ezt kíméletlenül meg is teszi. Miklósa itt azt a lányát minden áron magához láncolni kívánó anyatigrist énekli és alakítja, aki éles ellentéte a világosságot, tisztaságot, őszinteséget, az emberi értelmet és szabadságot sugárzó és hirdető aranycsillagnak, Sarastronak. És ezzel érzékelteti egyben a köztük lévő feszültséget, a hatalmas, kibékíthetetlen ellentétet, az egymástól teljesen eltérő szándékuk, céljuk lényegét.
Visszatérve Andrea csodálatos hangjának jellemzésére - a Mozart-áriák előadásáról írnék pár sort, ahogy azt érzékeltem pár éve megjelent DVD-lemezét hallgatva:
Mint a márványpadlóra öntött gyöngyszemek úgy gurulnak, oly simán és meg-meglóduló lendülettel futnak egymás után az ő magasban röpködő csodálatos, tüneményes hangjai Donna Elvira önsajnálatot, elhagyatottságot, magányt, megcsalt méltóságát, még bosszúvágyát is eléneklő, zenében ábrázoló, kifejező "In quali ecessi"...Mi tradi quel alma ingrata..." áriájában. ("Ó, milyen tettek, milyen szörnyű tévelygések rabja az ember..../ Én csak játék voltam számára, semmi más / lelkem néha fájó sóhajtás járja át ...)
Ez is az olyan zenedarabok közé tartozik - kivált Rost Andrea előadásában - amitől napokig nem tudunk szabadulni, ha halljuk. Mert úgy hat reánk, hogy annak dallama, harmóniája napokig ott kavarog, zsong bennünk, hosszú ideig ringat, vigasztal, békít minket. Ami egyértelműen igazolja az értékes zene életünkben betöltött szerepét és jelentőségét. Nem hatalma van, mert a zene, a zeneszerző nem óhajt, s nem akar rajtunk és felettünk uralkodni, hanem ereje és hatása van. Testünkre, szellemünkre és lelkünkre irányuló impulzusaival szebbé, elviselhetőbbé, sőt élvezhetőbbé teszi életünket.
Mozart Don Giovanni-jának ez a vallomásszerű áriája - második részében csengő, szép, melankolikus, ugyanúgy játékos, mint szomorú hangjaiban - a szoprán énekesnőktől gyakori és szédületes hajlításokat követel meg. A szoprán díva szinte dúskálhat a fénylő, hullámzó, egyre magasabbra törő bel canto-dallamok kiéneklésében Ami a megcsalt és elhagyott szerelmes nő háborgó, depresszív, fény felé áhítozó lelkivilágát, a sötétségből a világosság felé törekvését hivatott kifejezni. Elvirában összetett érzések kavarognak: egyrészt sajnálja önmagát megcsalatása miatt, másrészt félti Don Giovannit a reá váró büntetéstől. És persze joggal, hiszen végül utol is éri.
S mindezt Andrea rendkívüli empátiával, a női lélek fájdalmas rezdüléseinek maradéktalan hangi megformálásával, eléneklésével tárja elénk. Ha megint hasonlíthatok: Andrea sokkal kedvesebben, hajlékonyabban, az érzelmek kontrasztjainak plasztikusabb kiemelésével, a női természethez hűebben, a megcsalt szerelmes iránti szimpátiánkat teljesen megnyerve érzékelteti a csodálatos dallamok hátán (kétvonalas, fénylő Á hangokkal a tetején) Elvira tusakodását, kétségeit, mint azt mondjuk Lucia Popp vagy akár Kiry Te Kanawa előadásából hallhatjuk. (Ahogyan meg pl. Daniela Dessy adja elő ezt az áriát - az szerintem arra utal, hogy teljesen félreérti Elvira figuráját, jellemét.)
Leszögezem: az 1993-ban elhunyt szlovák Lucia Popp nagyszerű, csodálatos énekesnő
volt, de nem minden szerepfelfogása, éneklése bizonyult megfelelőnek,
hitelesnek. Ez sem. (amit sok más énekesnő esetében is elmondhatunk...)
Mellesleg hangja, hangszíne nagyon hasonló Andreáéhoz, ahogy felvételeiről halljuk.
Andrea ennek az operának másik női karakterét, Donna Annát színpadon többször elénekelte, eljátszotta remekül, pl. Sao Paolóban is (fenti kép.) Ennek felvétele megtalálható a Youtub-on, s itt hallhatjuk, hogyan énekli ki azokat csodás, magas Á, sőt háromvonalas C hangokat is, mintha csak madár (csalogány) lenne. De Elvira áriáját véle itt, ezen a helyen speciel nem találtam meg, s adatokat sem leltem az interneten arról: színpadon elénekelte, eljátszotta-e ezt a szerepet?
Viszont megtalálható e csatornán - többek között - a csodálatos magyar szoprán, Sass Szilvia Elvira-áriájának remek felvétele (Soltival) Ő is nagyszerűen, érzékletesen énekli ezt el ("In quali ecessi..) Megvan benne a figura hiteles értelmezése, a megfelelő drámai erő, a kifogástalanul képzett, tiszta hangok, hajlítások özöne, s hasonlóan gyönyörűen énekli Elvirát a görög Myrto Papatanasiu is. Ám de nékem mégis jobban tetszik ez az ária Rost Andrea előadásában.
Másik híres szerepében, a Figaro házasságában (lent) - melyben mindegyik női főszerepet már elénekelte - Cherubino, a serdülő (nőnek felöltözött) fiú áriájában is a humort, az elevenséget, játékosságot, a közvetlenséget emelte ki előadásában. "Voi che sapete.." ("Ti mind tudjátok, mi a szerelem, segítsetek nekem! Hol hideget, hol meleget érzek"...)
S ha már a fentiekben az ún. "könnyű" műfajt (de nem szeretem ezt a jelzőt) a slágereket megemlítettem - röviden kitérnék arra, hogyan tud helyt állni három kiválasztott énekesünk ezen a téren. Mindhárom énekesnő ki tudott és ki tud tenni magáért, amikor ebbe a másik énekes műfajba kirándult, vagy ma is gyakran ott vendégeskedik. Mindegyikük magas szinten tudott, és tud megfelelni ama másik zenei műfaj elvárásainak és követelményeinek amikor annak miliőjébe helyezkedik bele (hogy ezzel a csúnya fogalmazással éljek) ha annak eszköztárát igyekszik magáévá tenni, annak stílusát kívánja átvenni. S egyikük sem tartja méltatlannak, ha rock-dalt, pop-slágert vagy operettet, musical-dalt ad elő.
Mint ahogy a három nagy tenor, Pavarotti, Domingo és Carreras tette vagy teszi. (Mindegyikük tudja és érzi: nem az a lényeg, hogy mit, hanem az, hogy hogyan!) Mi, hallgatók pedig látjuk és érezzük: tudja jól, hogy néki most, jelen pillanatban egy pop-, vagy rockénekes modorában "kell" énekelnie, átvéve a dal stílusát, mondanivalóját. De ugyanakkor előadásában meghalljuk azt is, hogy bizony itt egy nagy múlttal és operaéneklési rutinnal rendelkező rendkívüli hang énekel el, ad elő egy popslágert.
Tehát tudnak egyszerre "slágerdal-szerűen", poposan, légiesen könnyed, a rockműfaj játékos hangszíneivel operálni, de nem hazudtolják meg - nem is akarják - operai hangfekvésük komolyabb, súlyosabb árnyalatait sem háttérbe szorítani. Tehát végig ott érezzük: itt ugyan egy operaénekes van jelen, egy világhírű szoprán énekel, de nem csinál áriát egy popdalból, hanem az eredeti rockslágert adja elő "operás" hangjával, meglévő hangkészletével, alaposan képzett hangjával és technikájával, színészi erényeivel.
Mint ahogy Ilona is boldogan tette, amikor nagyszerű duettet énekelt a kitűnő zenész-énekessel Nyáry Károllyal, vagy a magyar popzene egyik legnagyobb ikonjával, Balázs Fecóval. Erika - többek között - Zámbó Jimmy-vel duettezett, Andrea pedig 1998-ban egy egész duett-albumot készített Szörényi Leventével annak, illetve Tolcsvay Lászlónak a számaiból. Manapság pedig egész show-műsorokat állít össze és ad elő akár dzsesszelemekkel fűszerezve. (2015-ben pl. Rost&Frenák címmel mutatott be ilyen programot rock-zenészekkel.)
KÖZÉLETI, PEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉGÜK
Nagyszerű jellemükhöz, mélységesen humánus természetükhöz, erkölcsi nagyságukhoz hozzátartozik, hogy sokféle közéleti szereplést vállalnak, jótékonysági akciókon vesznek rész mindhárman. Andrea "Operamesék" címmel zenei ismeretterjesztő lemezsorozatot készített, melyekben gyermekek részére teszi közérthetővé az operairodalom remekeit. Ezen kívül 2017-ben Művészeti Alapítványt hozott létre, melynek keretében mesterkurzusokon, fesztiválokon vehetnek részt fiatal énekes tehetségek, s ahol a nemzetközi rangú művésznő átadhatja nékik sokszínű szakmai tudását.
Erika oszlopos szervezőjeként tartja szívügyének a fiatal zenei tehetségek felkutatását, indulását, felkarolását. Roppant szeretetteljesen segíti a kezdő muzsikusok pályakezdését a Virtuózok televíziós zenei versenyekben, ahol zsűrizést is vállal. Sőt, egyéb televíziós vetélkedőkön (pl. az Álarcos énekesben) is aktívan személyes szerepléssel is részt vett. Ott kakas-jelmezben énekelt, egy másik alkalommal pedig Carmenként nyeregbe pattanva, lovon ülve adta elő a híres Bizet-opera egyik áriáját.
Ilona és férje, Muskát András operaénekes (akivel nagy sikerű, közös dalesteken is fellépnek az utóbbi években, legutóbb az Operában májusban) is kiveszi részét a fiatal tehetségek támogatásában, nemzetközi szinten is. Ennek érdekében Ilona hajlandó volt 60 éven felül is iskolapadba ülni: egy magán-nyelviskolába jelentkezett, ahol intenzív német nyelvtan-folyamot végzett el, eredményesen.
2022 nyarán a Balassagyarmati "Zene határok nélkül" elnevezésű nemzetközi zenei táborban (képünkön) karolják fel párjával együtt a tehetséges, pályakezdő fiatalokat, és adják át nékik értékes szakmai tapasztalataikat - művészként, pedagógusként egyaránt. Ebben a táborban a magyarokon kívül szép számmal jelentkeztek és tanulnak francia, erdélyi, japán, kínai fiatal zenei tehetségek is.
Mindhármójuk tehát - Ilona, Erika és Andrea is - magas rendű hivatásszeretetéből, művészetéből és lelkiismeretéből fakadó fontos feladatának tekinti, hogy hírvivője, propagálója, terjesztője legyen a művészetnek, a zenének, a zenei előadó- művészetnek. S nemcsak a múltban és jelenben, de a jövőben is, akár a színpad közegében, az operaházak és pódiumok deszkáin, akár azon kívül, egyéb területeken is. Hogy örömmel és önzetlenül nyújthassák át mindazt, amit ők maguk megtanultak s beépítettek éneklési kultúrájukba. Mindazt, amit úgymond: szellemi és művészi örökségként tovább adhatnak a fiatalabb nemzedéknek, mindazt, amit fontosnak és lényegesnek tartanak ebben a műfajban. Hogy olyanok legyenek és maradjanak, akik - Győrfi Sándor szavaival - "nem csak továbbítanak, de át is adnak."
Úgy hiszem illik ide, és ehhez még - megerősítésül - az az "ars poetica", amit Tokody Ilona mondott nemrégen, summázva életfilozófiáját és művészi nézeteit:
„Hiszek abban, hogy az ember nem azért születik a világra, hogy boldogságban élje le az életét, hanem hogy megélje és túlélje a szenvedést, ezáltal megtisztuljon, és ezzel példát mutasson."
Nem állom meg, hogy hozzá ne tegyem: s hogy mindezek után igenis boldog legyen! Feltéve, ha a boldogság fogalma alatt nem a teljes megelégedettséget értjük. Mert Tolsztoj szerint sem ez jelenti valóban a boldogságot, hanem az, "ha az embernek nincs sem lelkiismeretfurdalása, sem betegsége." És ez már maga a testi-lelki megtisztulás. Aminek eléréséhez véleményem szerint nagyban hozzájárul, ha hiszünk Isten erejében, hatalmában, támogatásában és segítségében. Továbbá a művészet jelentőségében, szerepében, katartikus hatásában, ami mind valójában isteni adomány.
De persze nem állítom, hogy a teljes megtisztulást vagy boldogságot ateista vagy művészetben gyönyörködni nem tudó ember nem érheti el. De elérheti, ám az sem kétséges, hogy az istenhit és a művészet élvezete, tanulmányozása ezer és ezer embert boldogabbá tesz ezen a földön. Aki művészetével ennyire boldogítani képes sok-sok embert - mint ahogy azt ők hárman is teszik - az igenis, és különösen megérdemli azt, hogy boldog legyen! Épp ezért mindhármójuknak azt kívánom - e sorok erdejéből és távolából is - hogy boldogok legyenek egész életükben, úgy magánéletükben és közösségi tevékenységükben, mint a színpadon, vagy a pódiumon.
EPILÓGUS
a minden madár ugyanúgy, és ugyanazt énekelné - akkor az olyan lenne, mintha teljesen némaságba burkolózna az egész természet. Akkor nem érzékelnénk mást, mint csendet, szüntelen egyformaságot, végtelen unalmat, szürkeséget és örömtelenséget. Akkor megszűnne a természet, az élet sokszínűsége, változatossága....
Mert van ugyan a madárkák - és így az
énekművészek - előadásában, énekében, hangjában némi hasonlóság, sőt
azonosság is. De alapvetően mégis az egyediség - a mindenki mástól eltérő speciális hanganyag, amivel dolgoznak, a mindenki mástól eltérő éneklési mód és egyéni előadóművészet az, ami meghatározó. Amivel gyönyörködtetnek bennünket, amit hangszálaikkal, szellemük-lelkük-testük közvetítésével saját hangjukban létre hoznak és világgá kiáltanak - az a döntő, az a különleges a megszólalásukban.
Az a vokális, fülünkkel hallható levegőrezgés (de milyen szép levegőrezgés!) ami elméjük, szellemük, lelkületük vezérletével élő és működő belső szerveik csak reájuk jellemző összjátékával hangzik fel. Az a fizikálisan, herzekben ugyan pontosan mérhető, de egyébként mégis megmagyarázhatatlan hullámzás, ami létrejön, megszólal és eljut a fülünkbe, s ezáltal ámulatba, rabul ejt bennünket - mind a madarak, mind az énekművészek esetében.
Az éneklést produkálóknak a hanganyaga, éneklése, hangszíne, éneklési módja akkor a legcsodálatosabb, a legéletrevalóbb és leélvezhetőbb, ha különböznek is, de hasonlítanak is egyben-másban. Ezzel tudnak igazán gyönyörködtetni minket, hallgatókat, ezzel képesek elkápráztatni valamennyiünket: a sokféleség , a sokszínűség művészi variációival. Mint ahogy a csalogányok, a rigók, a fecskék, a tengelice, a pacsirta, a cinkék csattogása, rikogatása, csivitelése, sajátos éneke késztet bámulásra, csodálatra bennünket.
Mert az bizony mindegyiküknél hatalmas, átütő, gigantikus, elementáris erejű és hatású, roppant kifejező és szemléletes. Ha kell - szól, mint az ágyú, ha kell: pisszeg, ha kell: kedvesen, szimpatikusan csivitel, ha kell: szelíden évődik. Drámai súlya ugyanúgy van, mint - ha arra éppen szükség van - komikus és játékos is tud lenni, sőt könnyeden röpdöső, ha netán slágereket, popdalokat, vagy operettbetéteket énekelnek. Ám azokat is mindegyikük másképpen, a maga orgánumának, hangképzésének, a maga művészi eszközeinek megfelelően adja elő. Pianóik mindig meghatóak és megejtőek, rendkívüli líraisággal töltöttek, fortéik minden dinamikai árnyalatot képesek megszólaltatni.
Legmagasabb hangjaik, amik néha a háromvonalas e-ig, f-ig is felkúsznak - csodálatos fényben izzanak, tiszták, fenségesek és izgalmasak. Képesek arra, hogy a megjelenített, elénekelt, eljátszott hősnők felfokozott érzelmeit, kétségbeesését, fájdalmait, félelmeit, hitét, szabadságvágyát, szerelmi vonzódását, csalódottságát, azok pozitív vagy negatív törekvéseit pontosan, híven közvetítsék hangjukkal, illetve megjelenítsék emberi és művészi alkatukkal.
Hangfekvésükben (kiénekelt hangjaik tartományában) a szoprán területén - mint jeleztem - természetesen azonos pozícióban vannak. Énekprodukcióikban megközelítik a Callas által bírt három oktáv teljes birtoklását, de nem mondanék igazat, ha azt állítanám: mindenben el is érik ugyanazt a szintet, mint az ún. "isteni" címkével is illetett görög énekesnő. Ennek a 36 hangnak a tökéletes kiéneklésére ugyanis teljes biztonsággal, tisztasággal és kifejező erővel csakis ő volt képes eddig a nagy énekesek közül.
De rögtön meg is jegyezném: maga a hangterjedelem (a kiénekelt hangok sávja) nem az első és legfontosabb szempont egy operaénekes színvonalas szereplésénél! Sokan voltak már, és vannak ma is énekművészek, akik kifejező erőben, dinamizmusban, színészi erőben feledtetni tudták (tudják) relatíve szűkebb hangterjedelmüket, s ettől függetlenül magas színvonalú produkciókra is képesek voltak a múltban, illetve képesek ma, jelenünkben is.
Callasnál sem annyira az volt a lényeg, hogy tökéletesen,
biztonsággal artikulálta, kiénekelte ezt a sok hangot, hanem az, hogy
minden hangja olyan erőteljes, acélos, vaskos volt, olyan lélegzetelállító dinamikai kontrasztokat produkált, ami még régebbi, bakelitlemezeken kiadott felvételeiről is "átjön". (ld, ill. halld: Rigolatto Gildája) S ugyanakkor előadása, szerepformálása olyan érzelmekkel telített volt, aminek azóta is alig akad párja ebben a
tekintetben. És minden produkciójában (talán egy-két kivétellel) tökéletes énekléséről győzte meg rajongó hallgatóit.
Amennyire Erika hangja a szoprán hangfajon belül egyértelműen koloratúr-szoprán, úgy Ilona és Andrea hangjáról ezt nem állíthatnám. Ők a mezzoszoprán (alt és szoprán közti) tartomány szerepeire is egyaránt alkalmasak hangjukkal. S mint fentebb már utaltam rá: hármójuk közt Ilona hangjában van a legtöbb mélyebb hangszín. Maga a koloratúr (color=szín) szó színekben játszó, színekben tobzódót, színekben járkálót jelent, amit a magas (sokszor háromvonalas) hangok gyors váltakoztatásával, kitartásával, szüneteltetésével képes elérni az énekesnő.
És ez nem öncélú módon történik, hanem az adott figura jellemét, lelkiállapotát, tulajdonságait, cselekedeteit hivatott hangilag kifejezni. A mezzo (=középen) pedig a pozíció helyére utal: az alt és szoprán közti területre.
S ha más énekes világnagyságok hangjaival (s nem képességeikkel, mert az mindegyiküknek egyaránt magas) vetném össze az övékét, akkor érdekes megállapításokra juthatnék. Ahogy Miklósa Erika hanganyagát, hangszínét lehetne akár Birgit Nilsson, Marilyn Horne vagy Kiri Te Kanawa hangjához hasonlítani, köztük hasonlóságokat felfedezni - úgy lehetne összevetni, hasonlítani Rost Andreáét Mirella Freniéhez, a véle egyidős, nemes és csengő hangú dán szopránéhoz, Ingeborg Dam-Jansenéhez vagy akár a szoprán-szerepekben tündöklő, német Elisabeth Schwarzkopf hangjához.
Lelvén, vagy vélvén ott és azokban - éneklésük mentalitása, hangszíne, hangereje között - esetleg némi azonosságot vagy hasonlóságot (én magam is fedezek fel köztük ilyent.) Vagy Tokody Ilona és Montserrat Caballet hangjában - mint fentebb említettem - lehet azonosságokat, hasonlóságot találni. (mint ahogy magam is vélek ilyent hallani - összevetve hangjukat.)
Lehet ezzel játszadozni, s már maga az összehasonlítás is - mindegyikükre nézve dicséretes. Az összevetés önmagában izgalmas lehet, de sok értelme nincs. Hacsak nem az, hogy addig is hallgatjuk a művészek, művésznők örökbecsű felvételeit, s ebből az adott szempontból vesszük górcső alá hangjukat. És ez a fontos: hallgassuk őket és gyönyörködjünk hangjukban és énekművészetükben.
Amiben reméljük, még sokáig részünk lehet, hiszen úgy hiszem és remélem: a pályája 50. évében járó Ilona, a hivatásának 30. évén már túl jutott Erika, s a pályájának 41. évében éneklő Andrea még tudnak számunkra sok szép élménnyel, újdonsággal, felfedezéssel, meglepetéssel szolgálni.
A magam szavaival csak azt tudom ehhez hozzátenni: az a művészet, az énekművészet is feltétlenül, amit ők hárman is a legmagasabb nívón produkálnak ma is, és holnap is, mindannyiunk örömére. S álljon itt még egy jellemző megállapítás, melyet Rost Andrea hivatalos honlapjának élén olvashatunk, s még inkább megerősíti, aláhúzza a fentieket. S ezt a művésznő nyilván ars poéticájának szánt, ám mind a hármójuk egyéniségére, művészetére egyaránt érvényes lehet:
" A sugárzó tehetség nem húz falakat, hanem kinyitja és odaadja magát a közönségnek."
Az opera műfajában - amit fanyalgó kritikusok többször is temettek már - mondván, hogy a közönséget mai korunkban ez már nem érdekli - három "kiválasztottam" hihetetlen sikereket ért el a világ legnevesebb színpadain és hangfelvételein. A legnevesebb karmesterek és sztárok oldalán számtalanszor bizonyították: csakis a félreértelmezett, hivalkodóan modernizált, rosszul rendezett, hanyagul, felkészületlenül, képzetlen hangokkal előadott opera az, amit valóban temetni kell és illik.
Ők maguk is, mindhárman számtalanszor és hatásosan igazolták: mindig is képes katarzist teremteni, hatni a közönségre az átgondolt, lelkiismeretes, hiteles, alapos felkészültséget eláruló hangi-, színészi-, és rendezői koncepció. Melynek színpadi megvalósításában nagy részük van természetesen nékik is, az olyan kiváló énekeseknek és világsztár partnereiknek, mint amilyenek ők, és kollégáik. Hangzó illusztrációul egy 2009-es felvételt teszek közzé az alábbiakban a Youtub készletéből.
A Szolnokon megörökített felvételen Tokody Ilona és férje, Muskát András, valamint Rost Andrea is együtt énekel Verdi Traviata-jának Pezsgő duettjében, a Libiamo-ban - kiváló partnereikkel együtt. Kivétel nélkül mindenki lubickol itt a keringő 3/4-ben lüktető, üdítő hullámaiban, és a pezsgő mámorítóan gyöngyöző buborékainak igézetében. No meg az ária magas hangjaiban, amik egyikőjüknek sem okoznak semmilyen nehézséget. Tokody kissé több vibrátóval énekel itt, mint Rost, de mindegyikük önfeledten, nagy boldogsággal a tőlük megszokott magas színvonalon adja elő szólamát.
Osszák meg vélünk, hallgatóikkal az éneklésükből sugárzó önzetlen átadókészséget, boldogságot és művészi katarzist a jövőben is - úgy, ahogy azt eddig is tették. Osszák meg és éreztessék vélünk az általuk előadott áriáikban, dalaikban az elénekelt hőseik jelleméből sugárzó erkölcsi erőt, optimizmust, a bennük meglévő, szabadságot, örömet, a bennük rejlő érzelmeket.
Osszák meg vélünk az általuk előadott, áriáikban, dalaikban elénekelt hősök, karakterek jelleméből fakadó nemes emberi tartást; a bennük munkáló szabadságvágyat, a bennük lakozó szép, pozitív érzelmeket (s tegyék számunkra unszimpatikussá a negatív, gonosz, bűnös indulatokat.) És propagálják művészi prófétaként csodálatos énekükkel a dalművekben rejlő, azokból sugárzó építő gondolatokat és érzelmeket.
Felhasznált források, segédanyagok:
Internetes honlapok, Web-lapok, Wikipédiák, cikkek,
melyek a nevezett három énekesnő életéről, művészetéről szólnak.
Puccini: Angelica nővér (1983-as CD- felvétel, Tokody / Gardelli.)
Veszprémfeszt 2006. DVD-kiadványRost Andrea CD: COLOURS MTVA 1173.
Rost Andrea DVD: Mozart áriák (mj.2009.)
Az opera csillagórái CD-album (Puccini, Leoncavallo, Mascagni, Ponchielli ) CAPRICCIO, 1983.
Kertész Iván: Aidától Zerlináig (Gondolat, Budapest, 1988.)
Vasárnapi BORS (2022. február 11-13.)
Peter Gammond: Opera - Képes Enciklopédia (Kossuth Kk. 1994.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése