"Ti is atyák, ne
ingereljétek gyermekeiteket,
hanem neveljétek azokat az Úr tanítása
és intése szerint.”
(Eféz. 6,4.)
éteztek az irodalmi életben eddig is, és ma is élnek olyan alkotók, akik hosszú évek ujjgyakorlatai után robbannak
be az irodalmi életbe és köztudatba. Feltűnést keltenek egy, vagy esetleg két olyan könyvükkel, írásukkal, amivel azonnal
megragadják az olvasóközönség vagy a kritikusok - vagy mindkettő - figyelmét. S mindez egyszerre, egy csapásra népszerű,
elismert írókká teszi, avatja őket. Még az sem kizárt, hogy valaki nem is egészen fiatalon, hanem már középkorúként tesz szert hirtelen az effajta magas színvonalú teljesítményre.
Ez egyébként más művészeti ágakban is előfordulhat. Gondoljunk pl. Offenbachra, aki 35 éves koráig zenével egyáltalán nem foglalkozott, mégis nagy zeneszerző lett belőle azután. Ellentétben mondjuk Saint Seäns-sel, Mendelssohn-nal vagy Mozart-tal, akik pici gyermekként már komponáltak. Igaz, ők rendkívüli csodagyerekek voltak. De hadd térjek vissza az írókra:
Innentől - az első sikeres írásmű megalkotása után - a hirtelen befutott író előtt két út, két lehetőség áll: vagy megtartja, vagy tán még fokozza is ezt a
magas színvonalat ezután írt újabb, és újabb műveivel - ha továbbra is folytatja
írói tevékenységét. Vagy úgy véli: nem tudja überelni azt a
színvonalat, melyet első, második alkotásával produkált. S mert
ismételni magát nem óhajtja - így inkább letesz a folytatásról,
és
eltűnik az irodalmi köztudatból. Esetleg a művészet egyéb területein
próbálkozik, s még az is előfordulhat, hogy sikeresen. Vagy
sikertelenül.
Az életben - a sors és az egyéni életutak kiszámíthatatlansága, változékonysága folytán sok minden lehetséges és sok minden előfordulhat. Ahogyan
voltak és vannak olyan zeneszerzők, zenei együttesek aki ún. egy műves,
egy slágeres szerzők és előadók maradtak, olyanok, akik csupán egyetlen
alkotásukkal "maradtak fenn" - ugyanígy lehetséges ez az íróknál,
költőknél is. A valóban nagy tehetségek, zseniális alkotók azonban soha nem ebbe a kategóriába tartoznak.
Az ő tehetségük ugyanis nem merül, nem merülhet ki, nem szűnhet meg egyetlen alkotásuk
létrehozásával. Az igaz, hogy a világon még nem volt, nem működött
olyan költő, író, vagy egyéb képző-, és alkotóművész sem, és nem is fog
születni a jövőben sem (hiszen emberek vagyunk) akinek kivétel nélkül minden alkotása
hibátlan remekmű. Akinek minden megalkotott, megkomponált, megírt
alkotása - melyet az évtizedek során létre hozott - egyaránt és
egyformán magas színvonalú, s minden műve egyaránt a legnagyobb
mesterségbeli tudásról árulkodik. S azután így is marad meg számunkra.
Mint ahogy színész sincs, akinek minden egyes alakítása kirobbanóan sikeres, átütő erejű és maradandónak bizonyul.
Hogy ki melyik kategóriába kerül, tartozik vagy fog tartozni azt két fő
dolog befolyásolhatja erőteljesen, illetve döntheti el első sorban.. Az egyik az alkotó saját tehetsége,
kitartása, fejlődőképessége, rugalmassága, problémaérzékenysége,
szemfülessége és érzéke a fontos, korszerű, s nem utolsó sorban maradandó emberi mondanivaló iránt. Vagyis az alkotó önálló személyisége, egyénisége,
jelleme, addig megszerzett mesterségbeli tudása, hite, világszemlélete
valamint a társadalomban éppen felszínre törő konfliktusok, problémák,
szituációk mind-mind közre játszanak ebben.
Egy író számára minden tapasztalat, élmény, megszerzett tudás, emberi kapcsolat meghatározó és inspiráló
lehet, amelyeket az adott alkotó egyéniség múltja és jelene hordoz,
illetve hoz magával. Minden apró és nagyobb - lényegtelennek tűnő, vagy
lényeges - mozzanat, történés, esemény fontos és értékes lehet egy
készülő mű szempontjából. De minden egyéb - az író számára fontos és jelentős, de az olvasó számára esetleg közömbös vagy
érdektelen - körülmény is meghatározhatja és motiválhatja az író minden leírt sorát, választott témáit, eszközeit és mondanivalóját. A másik a könyörtelen idő, mely
úgy működik, mint a cséplőgép vagy a rosta: a tiszta gabonaszemeket az életnek, a
jövőnek meghagyja - az ocsút, az értéktelent, használhatatlant pedig
kiveti magából. Mert mit is írt Ady? "
"Kezében óriás rostával
Áll az Idő és rostál egyre,
Világokat szed és rostál ki
Vidáman és nem keseregve
S búsul csak az, akit kihullat."
Hogy
vajon évek múlva melyik kategóriába sorolhatjuk, az írók melyik
kategóriájába fog majd tartozni SIMON TAMÁS, a középkorú színész-író -
most még nem tudhatjuk biztosan. Hogy lesz-e ocsú az ő igazi
gabonaszemei között - azt ma még nem dönthetjük el. S hogy miért? Mert
őrá is igaz, mint mindannyiunkra mindaz, amit ő maga énekel kollégáival
egy pécsi színházi előadáson Rejtő Jenő-Pozsgai Zsolt-Papp Zoltán darabjában: "Állat, növény, kő mind sorstalan /Csakis az ember az, kinek sorsa van." Jómagam úgy hiszem: Tamás
nem marad meg (már most sem az!) ún. "egyremekművű" írónak. Nem marad meg olyannak,
akinek csakis egyetlen alkotása marad fenn majd az utókor
számára igazi, éltető gabonaszemként, mint néhány volt és ma is létező írótársának. (Természetesen
neveket nem említek.) Hisszük, sőt meggyőződésünk, hogy még további
értékes írásművekkel lát majd el bennünket, örvendeztet meg minket a
jövőben.
Tehát előre nem tudhatunk semmit, jósolgatni, találgatni meg nem kell, mert nem érdemes. ("Nem szeretek jósolni, különösen akkor, ha a jövőről van szó" - mondta Mark Twain) Tehát nem tudhatjuk, legfeljebb sejthetjük, hogy ma még Tamás egy
több évtizedes sikeres, értékes írói pálya kibontakozása előtt áll, melynek során sok
éves alkotómunka gyümölcseivel ajándékoz meg bennünket a jövőben.
A közelmúltban megjelent könyveit (Vérmacska-avagy Alfi világuralomra tör) és különösen döbbenetes drámai erővel megfogalmazott, komor novelláit olvasván (Tízparancsolat; Patkányméreg stb.)
joggal következtethetünk minderre, vagyis a tapasztalataink több, mint
biztatóak. Ezekből egy rendkívüli, sajátos formanyelvvel, nyelvi-, és
tartalmi kifejező eszközökkel, gazdag élettapasztalattal rendelkező és
aktuális mondanivalóval bíró, nagyon tehetséges alkotó ígéretes írói pályáját előlegezhetjük meg számára. Már most, amikor ezekkel az írásokkal szembesülhetünk.
Könyvbeli
"hősének" (fenti képen) nagyobb hírverése, reklámja, piárja és imidzse
van, mint írójának, aki meglehetősen rejtőzködik. Simon Tamásról
nem sokat lehet megtudni az interneten - személyét illetően. Azt azonban
mindenképpen sikerült kideríteni, hogy nem azonos az ugyanilyen nevet viselő, 1988-as születésű
amatőr testépítő versenyzővel, s nem azonos az 1956-ban elhunyt
ugyancsak Simon Tamás nevű zsidó költő-íróval. Sem Dr. Simon Tamás orvossal, aki járvány-témában is írt szakkönyvet. S mind emellett még rengeteg személy szerepel ezzel a névvel a Facebook-on,
ami alapjában véve nem baj, hiszen azért "arckönyv" a neve ennek az
internetes alkalmazásnak, hogy bárki feliratkozhat ide s közölhet
magáról bármit - egyénisége szerint.
Könyve főszereplőjének - Alfimacseknek,
a retrográd, hányaveti és akarnok macskának - aki azért küllemében
megragadó, szép és aranyos - saját honlapja van a Facebook-on, amit
természetesen nem ő vezet és gondoz. Bárki felkeresheti. Tamásnak is van persze Facebook-profilja, de arról néhány fotón és az azt felkeresők bejegyzésein, reagálásain kívül személyesen nem
sokat tudunk meg a fiatal íróról. (így életkoráról, előéletéről,
családi körülményeiről, alkotómunkáját motiváló, ösztönző
vonatkozásairól stb.)
Azt sem tudhatjuk biztosan: esetleg mennyi a közvetett elemet, vagy
közvetlen életrajzi vonatkozást tartalmazhatnak rendkívül figyelemre
méltó írásai, könyvei. Így tehát Simon Tamás az egyfajta rejtőzködő írók
egyike, s nyilván ő tudja, hogy mi az oka e viszonylagos
tartózkodásnak. Érdekes, hogy először színészként ismerhettük meg őt egy
még 2010-ben a Youtub-on található felvételről, ami a pécsi Szivárvány
Gyermekház produkciója volt. S ezután jelentek meg szép sorjában
könyvei, majd most 2020 őszén ez az igazán "nagyágyú", amit a napokban
ismerhettünk meg: a Patkányméreg
című írása. Amit hosszabb novellának, sőt kisregénynek is nevezhetünk,
hiszen főhőse szinte egész életét (ha itt-ott érintőlegesen is)
végigkíséri - gyermekéveit, ifjú -, és felnőttkorát is beleértve - a
kezdetektől egészen a végső összeomlásig, amikor már odáig eljut, hogy
kimondja: "Nincs semminek értelme."
A
legrövidebben megfogalmazva és summázva: remek
írás. A hagyományostól eltérő szerkezet, a lineáris időrend felbontása,
a mondatok, bekezdések váratlan megjelenése,
formálása, az emberi jellemek kibontása mesterien megoldott ebben a
drámai, sőt tragikus elemekkel, borús, sötét színekkel ábrázolt,
megrázó erejű írásmunkában. A születés-élet (s benne a szerelem) és a halál hármas misztériumának középpontba állítása, meghatározó sorsformáló erőként szerepeltetése végigvonul a a novellán.
De kérdezem: melyikünk életében nem szerepel, melyikőnk életén nem vonul végig ördögi vagy angyali selyemfonálként, determináló erővel
ez a három elem? Kinek ilyen formában, kinek másképpen, kinek más
előjellel, kinek boldogító, kinek tragédiába forduló következménnyel
(mint ahogy Andor esetében.) De mindannyiunk életében jelen van,
hat és működik szívósan és könyörtelenül. Befolyásol, meghatároz, döntő
súllyal bír, eleve elrendelten meghatároz, javít rajta vagy belerondít abba annak jellege, működése, minősége és természete szerint.
Elgondolkodtató a novellán belüli összehasonlítás,
rejtett utalás ember és állat
természete, sorsa, cselekedetei között. (A magam fejével és tapasztalataim szerint én úgy
gondolom: a patkánycsapat, a sátáni sereg olyan helyzetekben
szokott tömegesen megjelenni, elszaporodni, amikor káosz, piszok,
szemét, belső és külső rendetlenség, erkölcsi-, és szellemi zűrzavar
lesz úrrá az emberen és körülményein. Vagyis akkor és ott, ahol van mit megrágni...) Sajátos
a sorok közt kavargó írói állásfoglalás is ebben az írásban, ám maga a történet az olvasót is konklúziók levonására, egyéni ítélete megfogalmazására sarkallja.
Végső megoldást
nem mutató
nyitottsága, végkicsengése, befejezetlensége se nem optimista, se nem
pesszimista - egyértelműen realista világlátásra utal. De - hangsúlyozom
- a megoldás, az érvényes, használható receptek megadása, nyújtása az
orvos, és nem az író feladata. Az író feladata saját témájának,
mondanivalójának, hitének, világszemléletének esztétikai, művészi
ábrázolása, megfogalmazása, kérdések, kétségek felvetése. Röviden: művészi élmény nyújtása,
nem pedig az, hogy az észt osztogassa. Mert más a tudós feladata, más a
filozófusé, más a pedagógusé, más az orvosé és megint más a művészé.
Ami a leginkább
izgalmassá, lebilincselővé teszi ezt a novellát (ha annak lehet nevezni)
az a konok keménységgel, irgalmatlan őszinteséggel kattogó mondatok
kőzápora, a pontos időrendben és helyen beillesztetett hűvös, dermesztő
párbeszédek hidegsége, az egésznek a figyelmünket végig ébren tartó, sodró lendülete. Az a sodró
lendület, mellyel a cselekmény, az egyes szám első személyben elmondott történet száguld a végkifejlet, az összegzés felé.
A szikár mondatokba zárt emberi tragédia szinte kézzel tapintható. A
szadista, erőszakos, gyűlölettel és gyűlölettől megpecsételt családi környezet (melyben a szeretnek csak nyomai, apró szigetei mutatkoznak meg előttünk)
szükségszerűen vezet Andor erkölcsi-lelki összeomlásához.
Ahhoz a
leépülési folyamathoz, melynek kialakulásában az élet kiszámíthatatlan
és kiszámítható volta egyaránt közre játszik, befolyásoló tényezőként mindkettő jelen van és nyilvánvaló. S amelyet siettetnek
az idejét múlt, visszahúzó, megrögzött erkölcsi elvek, vad indulatok,
káros és romboló szenvedélyek melyeknek negatív húzóereje hatással van
minden családtag életére, szellemére és lelkületére. S melyben a
családi viszálykodásokból, ellentétekből, acsarkodásokból szőtt háló
lassan befonja és megfojtja a főhőst, aki számára csekély lehetőség
marad az újrakezdésre, életének gyökeres megváltoztatására. (mint ahogy ez az utolsó
mondatokból is kiderül.)
E
folyamat olvasó elé tárt természetrajzában, az előzmények, következmények
kibontásában
minden hiteles, valóságos és életszerű. Ahol a leírásokban, naplójegyzetekben, a
dialógusokban és epikus ábrázolásban muszáj naturálisnak lenni, ott az.
Ahol tárgyilagosnak kell lenni, ott az, ahol érzelemmentesnek kell
lenni, ott az, ahol érzelmesnek kell lenni, ott pedig érzelmes.
Kerülve persze a szentimentalizmust. Csak
annyiban befejezetlen és kérdéses ez a sötét családi krónika, mint
maga az egész
élet, melyben csak az az egyedüli bizonyosság létezik
és működik, hogy minden
bizonytalan, kétséges és esetleges.
És
mégis - e bizonytalanság, esetlegesség ellenére - kell és
szükséges önmagunkban, hitünkben és tetteinkben bizonyosnak, határozottnak
lennünk -
nékünk, magunknak! Ami nem mond ellene annak, hogy kétkedjünk,
kérdéseket fogalmazzunk meg, kíváncsiskodjunk, gondolkozzunk. Mert
mindezek csak előbbre viszik ügyeinket a nagyobb bizonyosság elérése
érdekében. Biztosnak kell lennünk önmagunkban, belső világunkban,
személyiségünk által választott tevékenységünkben, mert ezáltal a
körülöttünk lévő külső világ bizonytalanságát is csökkenteni tudjuk. S
mindezek miatt és mindezekért érdemes az élet súlyát cipelnünk, tovább
élnünk - még a sok bizonytalanság közepette és ellenére is, még ha
olykor-olykor reménytelennek is tűnik egy-egy élethelyzet. Vagy minden
minden. Önmagunkban fontos tehát a bizonyosságra törekednünk - magunk és
mások érdekében egyaránt.
Küzdenünk kell a bizonytalanságok ellenére is, véle
szemben, véle együtt is, azt legyőzve - vagy amennyire tőlünk telik -
azt ellensúlyozva. Ezt tudjuk tenni életünkben, ahol minden személyiségről és tettről csakis vélekedhetünk,
esetleg ítélkezhetünk, felháborodhatunk, de közülünk igazságot totálisan és végérvényesen soha senki
nem szolgáltathat itt, ezen a földön. Bármennyire is szeretnénk
igazságot szolgáltatni - nem tudunk, mert ez egyedül Isten feladata és
privilégiuma.
Az
embernek sem a múltban nem volt, most, a jelenben sem lehet, és a
jövőben sem lesz az a feladata, hogy embertársai felett totálisan
igazságot szolgáltasson. Az embernek minden időben az igazság megkeresése és megtalálása
az igazi feladata, és ez alól az írók sem kivételek. Sőt, nem hogy nem
kivételek - hanem rájuk hárul elsősorban ez a gigászi feladat. A költőkre, írókra, akik Nagy László szavaival: "nem tehetnek mást, minthogy a jobb emberi sors harcosai, partizánjai, titkos ügyvédjei legyenek." Ehhez
pedig elengedhetetlenül szükséges, hogy a kíváncsiság ébrentartásával,
hitük megőrzésével igenis szüntelenül keressék az igazságot.
Simon Tamás is az igazságot kereső
írók közé tartozik, aki mindig a humánum, az emberi lét értékeinek
megőrzése érdekében kutatja az igazságot. Egy-egy írásművében taglalt
történetében (Így a Patkányméreg-ben
is) igyekszik feltárni az okokat és következményeket, az emberi létezés
értelmét vagy vélt értelmetlenségét, az egyes élethelyzetek, sorsok
mélyén megbúvó, de a későbbiekben ugyancsak meghatározó emberi vagy
embertelen, nem egyszer sátáni erőket.
Az
írók - a "lélek
mérnökei" minden időben, így ma is mind ezzel foglalkoznak, ezt kutatják
s
próbálnak valamiképpen ennek "utána járni". S ennek érdekében
problémákat vázolnak, embereket ábrázolnak, a legkülönbözőbb, de
számunkra megfontolásra érdemes élethelyzeteket mutatnak be - sokszor
döbbenetes erővel, megindítóan és számunkra is okulásul szolgálva. S
mindezt az irodalom évszázadok óta bevált, de egyénivé gyúrt, sajátos
írói stílussal, a megfelelő esztétikai, művészi erővel és eszközökkel.
Az igazán realista írók - és közéjük tartozik Simon Tamás is - tényeket rögzítenek, problémákat, konfliktusokat vázolnak fel és elemeznek, melyekkel kérdéseket sugallnak, tesznek fel, szegeznek nékünk - és mindezzel
állásfoglalásra késztetnek bennünket. És ahogyan a kérdések feltevése sokkal
fontosabb, mint a válaszok megadása - ugyanúgy lényegesebb és fontosabb
az igazság örökös keresése, mint annak meglelése. És most és itt - nem a
keresztnevünk azonossága miatti rokonszenvből, hanem mert mélyen egyet értek vele - idézem André Gide
mondását:
"Higgy azoknak, akik az igazságot keresik, de óvakodj azoktól, akik azt hiszik: már megtalálták."
Véleményem
szerint a jó és gonosz folyamatos harcának bemutatásán, a negatív erők és
szándékok devalváló, romboló erejének ábrázolásán túl erre is rámutat
ez a végtelenül szomorú, megrázó erejű alkotás. Az igazság kimondásának jelentőségére,
mindenkori szükségességére és fontosságára, annak mindenkori
megvilágítására, nyilvánosságra hozására, mindezek jótékony hatására -
valamint a kertelés, a hamisság, a csúsztatás, a félre-, illetve megvezetés,
mismásolás, azaz a hazugság mindannyiunk életét károsító, romboló erejére.
Hogy van-e jogunk mások felett ítélkezni
(ahelyett, hogy segítenénk azokon, akik bajba jutottak...) Hogy van-e jogunk
bárkitől bármily okból megvonni szeretetünket?
Van-e jogunk haragot tartani
(különösen hozzátartozóinkkal) bosszút forralni, indulatokat, gyűlöletet
szítani ellenük, ha netán így gondoljuk "helyesnek"? Ilyen és efféle,
hasonló kérdéseket vet fel ez a kisregény(novella.) Jellemző tehát
erre a nagyszerű, felkavaró, elgondolkodtató írásműre az, amit általában
a
remek, jelentős, értékes irodalmi alkotásoknál szoktunk meg: az irodalmi
élmény
nyújtásán túl kérdésekkel szembesít, állásfoglalásra késztet,
gondolkodásra,
önvizsgálatra sarkall bennünket.
A Patkányméreg - de Simon
korábbi opusza, a Tízparancsolat is - kegyetlenül rámutat és felhívja a figyelmünket korunk egyik legnagyobb (ha
nem a legnagyobb) etikai problémájára: arra, hogy a szeretet hiánya, a
személyes szabadság megvonása, az emberi méltóság megsértése, az
önzés a gyűlölet, az olthatatlan szenvedélyek, az erőszak különböző formái, az
empátiára, kompromisszumra való készségnek a teljes hiánya miféle torzulásokat,
súlyos, maradandó károkat okoz (nem okozhat)
egy emberi személyiségben. S nemcsak magában az egyénben, de a társas
kapcsolataiban (kölcsönösen mindkét félben) sőt ezen túl még a következő
nemzedékekben is.
Rámutat
mindezeknek sorvasztó, romboló erejére, szellemet, lelket, sőt testet
is pusztító hatására. Rámutat arra, hogyha mindez hosszú ideig fenn áll
és hat valakinél - az katasztrofális következményekkel jár.